Era omdömen om mopeder.

Snack om allt mellan himmel och jord. Passar inte ditt ämne in någon annan stans får det tas här.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Era omdömen om mopeder.

Inlägg av runners »

Jag har haft några mopeder (Scooters) på senare år och alla har jag kört först ganska länge i original innan jag strypt av. Sedan har jag kört ganska länge avstrypt och sedan har det blivit mera godis på motorn med tiden. Det är bara en scooter jag aldrig trimmade och det var ett Boatioan -skit. Sa jag skit? nja kvaitetsmässigt i allafall men kinasnurran hade en del egenskaper som var bra också.

Jag tänkte dra en lite omdömen om vad jag tyckte om de olika mopederna jag haft och det är kul om andra hakar på och gör lite kommentarer om era mopder ni ägt för att gämföra vad andra tycker. Det behöver så klart inte bara vara scooters utan även mopeder i allmänhet, allt från forntidens moppar till moderna cross och scooters.

OMDÖMEN OM BOATIAN SPORT

DÅLIGA EGENSKAPER:
Min första Scooter var en Boatian sport. Kvalitetsmässigt det värsta skrot jag överhuvudtaget varit med om. Allt tycktes rasa samman bara efter få mil. Kåporna sprack, blinkersglas lossnade redan efter 220-mil. Variotorremmen gick sönder efter ca 140-mil, sedan igen efter 220-mil. Men var inte

BRA EGENSKAPER:
Bensinsnål, körde nästan 5-mil på en liter, behövde inte strypa av mer än en löjlig skruv i förgasaren som hindrade trottelen att gasa fullt ut. Gjorde 70 km men slö i accet, särskilt uppför och motvind. Gick fort på låga varv och var tystgående. Lite hård sadel men var endå lätt att finna bekväm körställning. Bromsarna var någorlunda men kunde varit bättre.


PGO -T rex:

En komfortabel, tung moped som egentligen är konstruerad i grunden som MC. Exakt samma utseendemässigt finns i 150cc 200cc.

DÅLIGA EGENSKAPER:
Svår att få liv i motorn. CDI-boxen kan inte strypas av som på många andra mopeder och måste därför bytas ut mot en trimvariant. Efter avstrypningen gick moppen fortare men man fick inte ut det man ville ha ur den då den bara gick från exakta 45 km/h -55 km/h på GPS. Moppen var törstig och drog över 0,4 -mil. När jag satt på Polini-sport 50cc, Arrehce 17,5 blev det mera liv i motorn. Accet påverkades enormt men topphastigheten stannade vid 73 km. Jag provade aldrig 70cc på denna moppen.

BRA EGENSKAPER:
Bra att köra långfärd, men absolut inte någon bra stuntmoppe enligt min uppfattning. Dåligt strålkastarljus. Bromsarna var kanonbra och man kunde tvärnita med moppen. Svårt att få ner en stor hjälm i sadelfacket. Men framme vid kåpan fanns ett fack som var ganska praktiskt att stoppa ner småprylar i när man varit i affären.


KYMCO SUPER 9 AC
Mopeden jag har nu!

DÅLIGA EGENSKAPER:
Många anser denna moped att vara för tung med sina 110 kg i torrvikt. Dåliga bromsar. Alldeles för hög, många personer som är kortare än 1,80 cm får problem att ha nere båda fötterna på asfalten samtidigt. Som på många andra Scooters får man lätt omt i axlar av körställningen och detta är inte något som denna moppe är ett undantag från.

BRA EGENSKAPER:
Bensinsnål, bra strålkastarljus, bra väghållning. Går som en dröm när man strypt av den och skjuter på rejält i accet. Men hur den går med större förgasare, cylinder och effektsystem vet jag inte eftersom att jag ännu bara kör avstrypt med den.

Nä nu orkar jag inte presentera fler, ni får fortsätta. Jag tar de andra jag haft efter hand senare. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Senda DRD Pro

Dåligt:

Går ganska slött original, plugg i förgasare, avgas och blindrör och har ett ganska tråkigt ljud.

Bra grejer:

Utan tvekan det bästa mopedchassi som producerats hittills, helt otrolig att köra och det är grova saker som håller. Moppen känns väldigt stor och vuxen jämfört med andra modeller och märken. Likaså är bromsarna svåra att överträffa.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
nippertippan
Byfånen
Inlägg: 2164
Blev medlem: 22 juli 2009, 00:34
Ort: Vara

Inlägg av nippertippan »

Kinroad XT-50Q King (choppern):
Bra:
En rapp, oerhört lättvässad motor som med lätta medel pinnar på i 90 knyck, fram till 2005 års modell bland de absolut vassaste fyrtaktarna ostrypt. efter det, något slöare men inte för det speciellt slö.
Urstabilt chassi som är som en bit järvägsräls i stabilitet, brutala bromsar. skitrolig att köra riktigt fort med. Kul som fan att stoppa i rappa fiddymotorer i, då kör man i från det mesta.
Ett härligt ljud i avgaset redan original.
Börjar få ett riktigt gott andrahandsvärde numera. Inte sällan att dem kostar mer än den kostade ny. troligen den bästa kinamoppen so far på marknaden.

dåligt:
lite taskig plast på äldre årsmodeller, och den kroniska plågan är dåliga stötar bak. tar slut inom 200 mil.
Original ljuddämp ett skämt vad gäller trim.
sittställning original lite kramm om man är över 175 cm.


Kinroad XT-50 GY:

Bra:
Stor och stabil moppe, mycket fin fjädring. Bromsarna samma som på 125 cc-modellen. Fjädringskomforten mycket god. passar storvuxna mycket bra.
Stabil på vägen och riktigt rolig i skogen, lång fjädringsväg i bakdämpet.
Fin motor som låter trevligt.

Dåligt:
Vissa detaljer original av mindre bra kvalitet, plasten är hård och skör, brutna framskärmar är legio. Hög sitthöjd vilket kan göra den svårkörd för dem som är lite mer kortväxta. Tanken har en kronisk förmåga att läcka. räkna med att få byta ut den.
Hårt strypt original (som tack och lov är ganska lätt att åtgärda), men sugrörskröken är ett skämt. CDI:n är bara att byta eller knipsa kabeln om man vill ha den att röra på sig.
Se den som en tråkig moppe original men med lite trim/ostrypt kan den bli riktigt kul.
Andrahandsvärdet är direkt uselt. Bra moppe men räkna inte med att få tillbaka pengarna när du säljer.

Baotian (diverse modeller):
Bra:
Senare års modeller definitivt bättre än de äldre. Maskinellt slitvargar som går till världens ände och tillbaka, betydligt bättre än sitt rykte.
Billiga att köpa, och äga.
Vanlig moppe som det finns miljoner av reservdelar till i stort sett överallt, nya som beggade. Inte bytt utseende på åravis.
Dåligt:
Plasten, håller hellre än bra.
trötta original, bör pluggas ur. Vanligt med elfel och allmänt dålig kvalitet på elfronten, i synnerhet på äldre modeller, modeller med 2t-motorer bör absolut undvikas. Trasigt baklyse är standard.
Hela kompanier med kloner som säljs under vad jag vet minst ett 30-tal olika tillverkarnamn. Köp originalet!
Innan köp, kolla den noga så allt fungerar.

Det var väl mina 50 cent i detta ämnet.
Forumets nippertippa! Puss på er!
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

Yamaha Neo's

Bra:
Lätt
Minarelli maskin= mängder med effekthöjjande/reservdelar
Underbar sadel, sitter gudomligt bra på den fasst man är 2
Stort sadelfack
Bekväm sittställning även för riktigt långa personer (180+cm)

Dåligt:
Tråkigt utséende
Äckel Gurthner förgasare som oftast inte vill sammarbeta
Automatchoke som gärna hänger upp sig

Sammanfattning: Utmärkt daily driver som tar dig från platts a till platts b på bästa tänkbara vis



Yamaha Aerox

Bra:
Underbart utséende
Går ärliga 80 ostrypta (+-5km)
Skivbromsar fram/bak
MÄNGDER med delar
Grymma mängder kunskap om modellen finns på nätet

Dåligt:
Ganska litet sadelfack
Väldigt vanliga = vill man sticka ut krävs mycket kreativa idéer
Väldigt "osäker" design på oljepumpen

Sammanfattning: Med lite småfix blir denna scooter jäkligt läcker, stylingtypens självklara val!



Derbi Senda Xtreme <05

Bra:
Hållbara
Pålitliga orginal
Behövs oftast bara ett effektrör för att bli jäkligt pigga!
Crossversionen tar sig fram överallt!
Skön sits

Dåligt:
Packboxarna i framdämparna brukar läcka
Dåligt konstruerat elsystem som gärna bråkar
Pizzadrev

Sammanfattning: I skog och på åkrar och sånt är du kung!


Derbi DRD Black Edition (SM)

Bra:
"färdigstylad" från fabrik
Chromad ram
300mm Bromsskiva fram
Mazzioti (stavning?) dämpare = ENORM väghållning
50% x-race/50% DRD
GIGANTISK strypning i underkröksröret(Orginal) = går ärliga 85+ ostrypt

Dåligt:
Derbis osammarbetsvilliga elsystem
Limited Edition ( =999st tillverkade, alla -04 årsmodell) dvs. svåra att hitta
Genom att det är en blandning av drd och x-race är det krångligt att beställa reservdelar då man inte vet vad som är från vilken modell..

Sammanfattining: Med denna ÄGER du vägen! (klart bäst av dessa 4 moppar)


Hoppas jag hjälpte nån iallafall! :)
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

Rieju RRX 07+ ( skriver lite snabbt innan skolan )

Bra:
Hållbara
Ganska "starka" orginal
Går som helvete urpluggade och pluggen är en mycket simpel konstruktion
Lång sadel så den man skjutsar sitter också skönt (imo)
AM6 motorn i sig måste ju få vara ett plus
Grymt snygga

Dåligt:
Väldigt väldigt låga orginal (höjningssats på en 2cm eller någe så blir det primus)
Går riktigt långsamt orginal(men starkt)
Svin dyra original delar ( har iofs alla moppar )
Paioli gaffeln är ju inte den bästa :?
Vet att MRX 06 hade fabriksfel med växlarna, att den kunde hoppa in i friläge ibland eller dylikt, tror ej RRX 07+ har det möjligtvis 06..

Personlig favorit bland mopeder...
Orginal motor = 3,5/5 (rätt slö som sagt)
Urpluggat rör = 4,5/5 (grymt fint går dom)
Man drar både en o annan effektrörs moppe med en urpluggad RRX.

Totalt... 8/10

(Gör bättre sen när jag orkar) :roll:
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

kjelle skrev:


Yamaha Aerox
Har aldrig vart med om att en Aerox gör ärliga 85 ostrypt :?
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
kjelle
Kinaraket
Inlägg: 812
Blev medlem: 29 september 2010, 07:10
Ort: Finland

Inlägg av kjelle »

ktm_danielsson skrev:
kjelle skrev:


Yamaha Aerox
Har aldrig vart med om att en Aerox gör ärliga 85 ostrypt :?

(+-5km) ...

Min gick 84 med GPS, ostrypt, smått portad/flödesoptimerad cylinder... [/b]
Användarens profilbild
Tuta
King of the street
Inlägg: 3459
Blev medlem: 11 april 2008, 16:48
Ort: Nyköping

Inlägg av Tuta »

Yamaha Aerox (06)


Bra:
Sjukt skön å köra, bra väghållning
Grymma bromsar
Vätskekyld
Snygg
Vanlig - finns massor av delar och kunskap om den


Dåligt:
Lite tung
Förgasaren dåligt inställd original, går seegt
Lite obekväm sits
Passagerarsitsen dålig
Bökig gurtner förgasare
Vanlig - tråkigt att ha likadan som alla andra




Tycker att dom dåliga punkterna bara är småsaker, riktigt grym moppe som rekommenderas till alla!
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
LiuZen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 371
Blev medlem: 4 december 2007, 18:17
Ort: leksand
Kontakt:

Inlägg av LiuZen »

ktm_danielsson skrev:
kjelle skrev:


Yamaha Aerox
Har aldrig vart med om att en Aerox gör ärliga 85 ostrypt :?

Min aerox gjorde 75 urpluggad och bestyckad fögasare... men med lite filning i kanaler så borde den allafall göra 80 :D
Användarens profilbild
to0b
Kinaraket
Inlägg: 948
Blev medlem: 10 mars 2010, 18:31
Kontakt:

Inlägg av to0b »

[u][b]PGO PMX -09[/b][/u]

[u]Positivt:[/u]
Lite ovanlig

Perfekt till den som ska stunta

Kopia av Minarelli, alltså finns gott om delar att köpa

Väger lite

Färdigt ''nudebar'' original, alltå behöver inte lägga ner tid på det ( om man tvunget vill ha nudebar)

Har kopia av KOSO (XR-SA)

[u]Negativt:[/u]

Dåligt axx, i originalskick

Ful sits

Obekvän passagerare sits


Annars enligt min egen åsik, tycker jag att det är en kanon moped!
GRieju
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 15 juni 2010, 19:26
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av GRieju »

Rieju RR Sport Ed 06

bra

hyfsat starka bromsar både fram och bak.
Väldigt skön och mjuk sadel (jämfört med Derbi tex).
mjuka stötdämpare, känns inte som att man kör en ångvält.
Lättkörd, än lite framtung, men inget man märker.
Går extremt bra urpluggat, min gick ärliga 75km/h + uppbytt munstycke :)
Även lätta att trimma annars :)

dåligt

Riktigt låga i orginalutseende.
Även extremt fula, men det kan fixas för en liten peng :)
Icke rostfritt rör, vilket jag stör mig på ^^
ktm_danielsson skrev:
Startgas på kicken... ?

Edit: Såg att du var från stockholm, förklarar allting
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 29 augusti 2010, 10:57
Ort: lidköping/sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

Yamaha Neos:

Bra egenskaper:
lång och fet sadel, ganska låg (det e sköönt :)) skön acceleration med mitt stage6 pro replica rör :) rymlig sadelbox, allmänt skön.

dåliga egenskaper:
inte så bra fram lampor :/
sur på morgonen :P
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

CRESCENT COMPACT en gårdagens moppe från en tid då mopederna inte fick gå fortare än 30km/h. På dessa mopeder fanns inte enkla strypningar att ta bort som det finns på moderna i dag. Skulle det trimmas fick man välja mellan att köpa färdigtrimmad cylinder eller ett svårare alternativ att trimma originalcylindern vilket var ett svårt jobb. I denna satt en superhärdad ring ingjuten i insuget på cylindern. Det krävdes stativborrmaskin och oftast massor av borr gick ofta åt för att knäcka ringen.

Crescent compakt var en kul lättkörd maskin som man till och med vågade skicka mamma till affären med. En moppe som betraktades lite som en folkmoppe men var lätt att tuffa till med högt styre, en puch dakotas baklampa och effektrör. Moppen hade inte världens högsta status bland dåtidens ungdomar men var inte i heller föraktad.

Dåliga egenskaper:

Sachs motorn var inte en hastighetsmotor, varken i original eller ens trimmad. Oftast trögstartad och ännu värre om man trimmat den. Man fick sällan en topptrimmad sachsmotor att gå fortare än 65km. Men vem i världen skulle våga åka fortare på en sådan moppe? Man tappade lätt kontrollen på maskinen när man om över 55km. Alltså inte världens bästa väghållning. Den bågformade ramen fungerade som tank och rymde bara ca: 3 liter bensin som ofta tog slut alldeles för fort när den var trimmad. Sadeln var behaglig, nja så länge man satt i högst en halvtimma på den, sedan förvandlades den till en mardröm. Men efter varannan körning gällde det att man spände alla skruvar. Moppen var som en rullande vibrator.

Bra egenskaper:

Lätt att leka med, få upp på bakhjulet när den var trimmad och kul att köra. Dålig strålkastar belysning som knappt lös upp sig själva. Bra bromsar som aldrig svek en galning som mig på vägarna. Lät som en typisk gammal moped, alltså en trumpet med vatten i, men faktiskt rätt gött när den var vässad. Ingen moppe man impa på brudarna med, de gäspa i hjäl sig eller gick i väg. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

Speedfight 2 (LC) -

Bra: Extremt skön att köra till, lätt att trimma allt är lättåtkomligt om man tar bort lilla luckan i sadelfacket. Den har ett ganska så skönt axx med en okej toppfart. Väldigt snygg imo och med lite styling kan den bli riktigt fräsch! Underbar sittställning för en grabb på 185 cm, dom som är kortare har sagt den är ganska oskön. Sittar man på passagerar sätet så sitter man även skönt där fast liten sadel. Lätta strypningar utom cdin.

negativt: SKIT FÖRGASARE ORIGINAL! 12mm, denna stryper ner hela motorn REJÄLT. CDI boxen måste man köpa ny för annars går den skit, vägrar toppa över 80 typ.. Kylartanken är fruktansvärt liten och kylarvattnet verkar mystiskt nog läcka ut någonstans (Är så på mina vänners också!) Det finns inget hål någonstans - det bara försvinner.
OERHÖRT DUM KONSTRUERAD MOTOR! är ju peugeots egna, så om topplockspackningen går så rinner allt vatten ner i hela motorblocket istället för genom insuget och ut i förgasaren. Väldigt bökig förgasare som helt saknar inställningsmöjligheter utan att ändra munstycke. Enaxlad, inte optimal för stunt. Fruktansvärt tung IMO.

Sammanfattning: Gö bra moppe som blir riktigt snygg stylad och med trimm får man riktigt liv i motorn med ett skönt "sport-hojj" ljud, alltså väldigt skrikigt och högt. Lätt att få upp på bakan i original utförande!!
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”




http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!


Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

Inlägg av antonjansson_ »

Gilera smt 2006

Bra = Gick helt okej ostrypt (plugg i röret å luft box +större munstycke )
Höll bra de 500milen jag körde. Bara små saker som hjulager som måste bytas. Bra pris betalade 13000 för en som var körd 500mil. Lätt att hitta delar. Bra chassi bekväm körde lätt 4mil i stäck utan att ens få ont i ryggen.
rikti najs moped

Dåligt = Kommer int på något..
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem
Inlägg: 6937
Blev medlem: 13 juni 2008, 20:51

Inlägg av DEA!! »

skön tråd som ger bra tips till mopedköpare! :wink:
Årets Styrelsemedlem 2013
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

Zuskuki k50 en gammal 30 km klassiker som aldrig blev särskilt populär bland ungdomar eftersom att den ansågs vara slö original. Den fick pinsamma namnet slödapp men trots att alla visste att det var en moped som körde om de allra flesta andra när den trimmades.

Bra egenskaper:
komforten var extremt bra, man åkte som om man var en ängel på sadeln, medan puch dakoterna flög förbi. Detta fick en att snabbt skaffa trim och då hände saker och ting. Moppen förvandlades till en demon när man satte dit en 3,5 hk cylinder och dreva upp den lite. Den acca gött och puch dakota hade inte chans med motsvarande trim. Kvalitetsmässigt var det sällan något som gick sönder på suzukin. Japankvalitet ut i fingerspetsarna. Än i dag finns gamla zusuki till salu i bland på blocket. Vill du ha en fartupplevelse och samtidigt vara lite nostalgiker, köp en. I original var moppen utrustad med blinkers vilket inte var till vanligheterna på den tiden.

Dåliga egenskaper:

Moppen ansågs att vara ganska ful av många, särskilt sadlens bakre del. Den var slö original och köptes oftas bara av de som hade avseende att trimma. Belysningen var bara mest för att det skulle finnas. Lös inte upp något nämnvärt.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

runners skrev:k50 blablabla osv
'
Yamaha FS1 är ju i stort sett samma moped bara att det är Yamaha :)
Har själv haft en FS1 -91 och den startade VARJE dag även om man fick rulla igång den ibland, bonntrimmad, SÅKLART :roll:
Bild

Jag är odödlig
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

ktm_danielsson skrev:
runners skrev:k50 blablabla osv
'
Yamaha FS1 är ju i stort sett samma moped bara att det är Yamaha :)
Har själv haft en FS1 -91 och den startade VARJE dag även om man fick rulla igång den ibland, bonntrimmad, SÅKLART :roll:
Okej so what? Är Yamaha samma moped som Zusuki k50 eller är det motorn som är samma eller? Är det samma moped med olika namn? Lägg fram fakta om Yamaha FS1 och i gämförelse med zusuki tack. Två olika japanska märken.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

ktm_danielsson skrev:
runners skrev:k50 blablabla osv
'
Yamaha FS1 är ju i stort sett samma moped bara att det är Yamaha :)
Har själv haft en FS1 -91 och den startade VARJE dag även om man fick rulla igång den ibland, bonntrimmad, SÅKLART :roll:
Stort sätt samma moped?? Är det samma moped eller är det inte?? Är det samma motor? är det samma ram? Är yamaha samma tillverkare?

Annars kan vi säga att Botian är stort sätt samma moped som yamaha Aerox. Volvo är är stort sätt samma som BMW osv. Lägg fram belägg för dina påståenden i stället.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

Aerox


Bra: sköna, finns mycket saker till dom, mycket info om do osv. otroligt snygg.

Dåligt: kommer inte på ngt just nu



Piaggio ciao

Bra: billiga, sköna, lätta att köra

Dåligt: fula,svåra att trimma, måste springa igång den,
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 29 augusti 2010, 10:57
Ort: lidköping/sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

PoWeRKinG skrev:Aerox


Bra: sköna, finns mycket saker till dom, mycket info om do osv. otroligt snygg.

Dåligt: kommer inte på ngt just nu



Piaggio ciao

Bra: billiga, sköna, lätta att köra

Dåligt: fula,svåra att trimma, måste springa igång den,
Piaggion är väl inte din är inte det typ din farfars eller? :O
Användarens profilbild
PK
#DVAJJ
Inlägg: 5337
Blev medlem: 5 september 2010, 07:45
Ort: Lidköping

Inlägg av PK »

nej, jag har inte sagt att det är min heller. men iom att den är trasig och farfar har ny kinapuffra så kan jag nog få den iom att den bara kommer ligga i ngn hög med avbruten vev och skuren cylinder xD
Användarens profilbild
SickRazer
Gasres
Inlägg: 1569
Blev medlem: 12 juli 2010, 15:33
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av SickRazer »

Rieju Drac RR Spike:


Bra:
- Ja... Det är ju Minarelli AM6 motor så det säger ju allt + att den är vattenkyld :P
- Bra gaffel och bakdämpare (dock lite för mjuka).
- Mycket bra frambroms.
- Sjukt skön sadel!
- Soppasnål original.
- Snygga SM däck och snygg kort framskärm eftersom det är "Spike".
- Finns hur mycket trim och styling som helst och är väldigt lätt att trimma.
- Går bäst urpluggad av alla moppar enligt mig. Fast kanske inte i 110 km/h som många säger, det är bara skitsnack för det gör ingen moppe bara urpluggad! Men 80 km/h urpluggad är inte överdrivet! Och med effektrör, bra drevning, större munsycke och rätt inställd förgasare så kan man trycka upp den i 95 km/h.
- Blir genast riktigt snygg om man kapar bakkåporna och tar bort b*läppen.



Dåligt:
- Alldeles för låg i original utförande.
- Lite jobbig växellåda, (hamnar i friläge ibland mellan 4-5/5-6).
- För mjuka dämpare.
- Bakbromsen är inte det bästa, behöver luftas rätt ofta...
- Originalröret rostar för lätt och blir då fult.
- Ful framlampa.
- Trög i uppförsbackar och motvind original.


Sammanfattning:
Grym moppe med förstaklassig motor! Går bäst urpluggad eller med effektrör och är mycket lätt att trimma! Skön sadel och go att köra. Finns mycket att mecka och ändra på den så att den ser snygg och unik ut! Finns inte några stora fel att klaga på.
Tål det mesta och är verkligen ingen maskin att underskatta med bra setup!
Rieju Company har erfarenhet av cyklar, crossar och mopeder sen 1940-talet då de gjorde sin första veteran moppe som gick i 65 km/h. Så då kan man ju inte göra annat än förvänta sig bra kvalite, och besviken blir man inte!
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 29 augusti 2010, 10:57
Ort: lidköping/sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

PoWeRKinG skrev:nej, jag har inte sagt att det är min heller. men iom att den är trasig och farfar har ny kinapuffra så kan jag nog få den iom att den bara kommer ligga i ngn hög med avbruten vev och skuren cylinder xD
det va väll bara du som andvände den endå :P
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

runners skrev:
ktm_danielsson skrev:
runners skrev:k50 blablabla osv
'
Yamaha FS1 är ju i stort sett samma moped bara att det är Yamaha :)
Har själv haft en FS1 -91 och den startade VARJE dag även om man fick rulla igång den ibland, bonntrimmad, SÅKLART :roll:
Okej so what? Är Yamaha samma moped som Zusuki k50 eller är det motorn som är samma eller? Är det samma moped med olika namn? Lägg fram fakta om Yamaha FS1 och i gämförelse med zusuki tack. Två olika japanska märken.
Dubbelpost :roll:
Motorerna är uppbyggda på ungefär samma sett vad jag vet? Har dock ingen större kunskap om k50.
Men syftade mest på utseendet :wink:
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
G30FF123
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 3 mars 2011, 14:23
Ort: Skelleftehamn

Puch Monza,Dakota,florida,Montana,mfl...

Inlägg av G30FF123 »

Puch (Alla modeller utom maxi)

Bra:dom är väldigt ihop skuvade och robust.
Lätt att hitta friläget och en mjuk låda.
Sköna att köra
Billiga reservdelar
Fin kvalitet trots efter 30 till 40 år.
Ställbartmunstycke, mycket lätt att ställa in under körning för bästa topphastighet.
Lätt att ta bort insugspluggen (går då ca 45-55)
axxar hyfsat original

Nackdelar:på tex dakotan så rostar bakskärmen lätt sönder, kan till och med gå av.
Går slött original, men dom får ju bara gå 30, så dom går ca 35-40.
Kan anses som trög trimmade
Har inget tändningslås, om man inte sätter dit det själv.
Dakotan och floridan har svaga ramar, när man börjar komma upp i 70+ eller om man kör hård offroad, så det rekommendera jag ej.

Annars mycket fina mopeder, rekommenderas starkt!
Varför köra Derbi, Rieju eller Yamaha? när det finns Puch!
Användarens profilbild
puchmogge
Svårstartad skrothög
Inlägg: 273
Blev medlem: 14 maj 2008, 21:12
Ort: slättsjö

Inlägg av puchmogge »

puch dakotan, om jag nu inte minns fel så har dakota den starkaste första växlen av alla gammla mopeder under dess tilverkning och komforten är gudomligt bra.

nacktdelen för min del var att blocket exploderade vid hård trimning, framgafflen ville flyga av vid stuntning :(
Användarens profilbild
xytoo
Xytoo The One And Only
Inlägg: 1106
Blev medlem: 21 september 2010, 16:33
Ort: skåne
Kontakt:

Inlägg av xytoo »

Yamaha dt50mx

Bra:

Sköna att köra.
Ram från yz80.
Lätt mekade.
Rymlig tank 8.5 liter.
Billiga reservdelar.
Bra dämpare.

Dåligt:

Dålig och ful sving.
Luftkyld.
Ful original.
Sjukt trött original.
Koppling.
Oljeblandare.

Sammanfattning:
Sjuk rolig moppe att köra men behöver lite trim så blir dom ännu roligare.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Inlägg: 3887
Blev medlem: 2 juni 2010, 20:30
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

xytoo skrev:Yamaha dt50mx

Bra:

Sköna att köra.
Ram från yz80.
Lätt mekade.
Rymlig tank 8.5 liter.
Billiga reservdelar.
Bra dämpare.

Dåligt:

Dålig och ful sving.
Luftkyld.
Ful original.
Sjukt trött original.
Koppling.
Oljeblandare.
Ganska klena trimdelar överlag

Sammanfattning:
Sjuk rolig moppe att köra men behöver lite trim så blir dom ännu roligare.
(la till en)
Bild

Jag är odödlig
Användarens profilbild
MrX rider
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 8 augusti 2010, 22:00

Inlägg av MrX rider »

Rieju MRX-06 en riktigt underbar moped, rekomenderas starkt.

bra:
lätt att plugga ur och går riktigt bra urpluggad.
den är snygg
den är lite större än tex en rrx.
Känns riktigt stadig/stabil
finns mycket delar att köpa.
AM6 motor.

Dåligt:
avgasröret original brukar alltid rosta.
man kan få i friläge mellan alla växlar.
man kan inte starta med en växel i som tex Derbi.
All fysisk aktivitet som inte orsakar orgasm är onödig!
Tompa1122
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 april 2010, 16:08
Ort: Köping

Inlägg av Tompa1122 »

Derbi Senda Xtreme 07

Dåliga Egenskaper:
Lite hård sadel , ont i arslet efter några mil.
Tråkigt styre, mjukt.

Bra Egenskaper:
Rikigt snygg
Bra chassi
Drar lite
Dugligt acc original
Lätt manövrad
Bra kvalité
Användarens profilbild
Maltyboy
DunderDubbelPostarN
Inlägg: 582
Blev medlem: 21 september 2009, 18:41
Ort: Södetälje

Inlägg av Maltyboy »

Aprilia sr50 DiTech

Bra:
Bra acceleration både original och avstrypt.
Dra lite soppa.
Lagom snygg original.
Går ca 75 av strypt, med bra acc.
Skivbromsar fram och bak.
Direktinsprut.

Dåligt:
Lite trim delar.
rätt dyra reservdelar.
Går ej att stunta med.


Sammanfattning:
Bra och rolig moped, som även är bra till pendling eftersom soppa kostnaden blir billig.
199 Lives

THE POWER OF DREAMS
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres
Inlägg: 1227
Blev medlem: 24 september 2009, 19:06

Inlägg av aerox-sami »

Yamaha Aerox:

Bra:

Går bra trimmade och otrimmade.
Grymt sköna att köra man sitter väldigt bra på dom.
Enkla att trimma för finns massa delar.
Massa styling delar.

Dåligt:

Väger ~95 Kilo.
Åker man 2 och den som kör är lång och har nudebar/fatbar så tar Knäna i styret om man sitter lite längre fram.
Den andra sitter på en äcklig sits.
Dåligt inställd när den är helt ny.

Yamaha Slider:

Bra:

Väger lite perfekta för att stunta.
Enkla att trimma finns bra delar.
Sköna att köra fast ska man köra långt ta en Aerox istället!
Går bra original om man ställer in den rätt.

Dåligt:

Äckliga att köra långt med.
Dåligt inställd helt ny.
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
daveneos
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 736
Blev medlem: 29 augusti 2010, 10:57
Ort: lidköping/sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av daveneos »

Yamaha neos

Bra:

Skön sadel.
Bra att skjutsa med.
85kg.
Kåpset finns nu till Neos också.
Det finns mycket delar till moppen.

Dåligt:

Inte den snyggaste moppen orginal.
Inte lika ''sportiga'' som Aerox.
Fula fälgar.
Trumbroms i bak.
Skriv svar