Kommer ofta in i friläge när jag växlar med min Derbi Senda

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
goldmann
Elmoped

Kommer ofta in i friläge när jag växlar med min Derbi Senda

Inlägg av goldmann »

Köpte mig min första moppe i slutet på sommaren, en Derbi Senda 07 original. Jag är ganska okunnig.

Förut fick jag ett tips om att spänna kopplingen för att det var lite svårt att lägga i ettan från friläge. kan mitt förra problem ha något samband med det jag har nu, att ibland när jag växlar så kommer jag in i friläge. Det händer oftare och oftare. Jag har även kommit in i friläge(tror att det varit friläge) när jag accelererar, alltså utan att ens röra kopplingen, moppen gick då upp i varv utan att man kände någon fartförändring. Av reflex så växlade jag till en högre växel de gångerna det hänt. kan även tillägga att det inte går att rulla moppen samtidigt som man har en växel i med kopplingen intryckt när moppen är avstängd(vet inte vad det beror på), om det skulle hjälpa er.

Har ni någon aning om hur jag kan lösa problemet? Är det något som ska bytas, eller kanske justeras? Ställ gärna frågor om något är oklart så ska jag försöka förklara. tack på förhand!
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Re: Kommer ofta in i friläge när jag växlar med min Derbi Se

Inlägg av ktm_danielsson »

goldmann skrev:
Förut fick jag ett tips om att spänna kopplingen för att det var lite svårt att
Spänna vajern eller?
Bild

Jag är odödlig
goldmann
Elmoped

Inlägg av goldmann »

ktm_danielsson skrev:
goldmann skrev:
Spänna vajern eller?
Ja, det var vajern jag spände. det blev bättre efter det. jag har bara haft problem med att lägga i ettan från friläge en eller två gånger sedan jag spände vajern.
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

goldmann skrev:
ktm_danielsson skrev:
goldmann skrev:
Spänna vajern eller?
Ja, det var vajern jag spände. det blev bättre efter det. jag har bara haft problem med att lägga i ettan från friläge en eller två gånger sedan jag spände vajern.
1-N-2 osv är det väll på dom nyare ?
Bara o trycka i lite hårdare när du växlar ner :) ?
Bild

Jag är odödlig
goldmann
Elmoped

Inlägg av goldmann »

Det hjälper inte, trots att man stampar ner växeln. Men det problemet drabbar mig sällan nu. Jag löser det genom att rulla lite fram och tillbaks eller genom att släppa lite på kopplingen och sedan trycka in den igen.
Det är det att jag kommer in i friläge när jag växlar till högre växlar. Jag har flera gånger testat att bara peta upp växeln långsamt, utan att komma in i friläge. jag tror inte det beror på att jag är för svag när jag växlar, men jag kan mycket väl ha fel. Jag pratar inte om att växla från 1an till 2an, utan från 2an och uppåt.
Användarens profilbild
spennleif
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av spennleif »

Asso, ah, jag har en Gilera SMT 50, 50-75 % av alla delar är ju från Derbi osv ;p
Jag har ibland samma problem också, friläge kommer jag in i ganska ofta faktiskt, och samma när moppen är avstängd då den inte rullar när man håller i kopplingen, men det brukar släppa efter ett tag..
Och har du även så att när den är avstängd så kan du bara få i ettan och neutral ?
Det går liksom inte & få i någon annan växel, fuckar ur ;p
Användarens profilbild
Motard-Man
Svårstartad skrothög

Inlägg av Motard-Man »

Kopplingslamellerna eller fjädrarna kan vara slutkörda , eller både och .
Det som inte går att köras, måste lagas x)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Att de inte går att rulla med motorn avstängd är naturligt, våtkoppling = lamellerna klibbar ihop. Därför de rycker till när man trycker i 1:an.

Att ni kommer i friläge är förmodligen för att ni inte trampar i växeln ordentligt. Har ni växelföraren ordentligt justerad för era fötter så ni når upp ordentligt?

Annars är det nog synkringar som börjar bli dåliga = växellådsrenovering.

Kopplingen har inget att göra med frilägena, går att köra helt utan koppling om man vill det. Bara om den är kass som det kan slira.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Låst