Avgasrörsfästet på sidan av motorn trasigt, kemisk metall?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
the_speed
Varnad

Avgasrörsfästet på sidan av motorn trasigt, kemisk metall?

Inlägg av the_speed »

Tjena jag har 3 stycken frågor börjar med den som håller topic.

Mina fästen för avgasröret gick sönder när jag vart påkörd och jag har inte lusten/tiden/pengarna/vännerna för att svetsa fast dom igen, så jag undrar, håller det med kemisk metall?

Bild

Röd visar fästena Gul visar hur dom gått sönder (typ)

Nästa fråga är en följd fråga typ, men iaf mitt rör har spruckit i kröken och lite efter det pga att jag hängt upp röret i ståltråd, dock så misslyckades jag med att spänna fas det tillräckligt...
Iaf så saknar jag svets o pengar för att laga/köpa nytt så jag undrar går det att laga med Lagningspasta http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Lagningspasta/
Och Ljuddämparbandage http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... arbandage/

Sen så har jag fått punktering på bak hjulet så jag undrar om jag köper en sån lagningssats som dom har på däck verkstäder, kommer lagningen att hålla för lite chill körning underhösten?
Det är mkt gummi kvar på däcket o hålet är på ena "dobben" så det är mkt gummi för lagningen att fästa i.
Läst lite blandat om lagningar på mc/moped däck så därför jag frågar här :)

Som ni ser så är det mkt jag behöver fixa o därför räcker inte pengarna till ordentliga lagningar/nya delar.
Men jag vill bara få köra lite till nu inna snön kommer, sen i vinter så blir det nya delar så allt e ordentligt gjort för säsongen 2011 :)

Vart mkt text hoppas ni orkar läsar allt :)
Är väldigt dålig på att skriva så klaga inte på min dåliga grammatik o stavning xP[/url]
toxicstone
Kinaraket

Inlägg av toxicstone »

Lagning för däcket har jag gjort själv 2 gånger under 1 vecka, fråga mig inte hur :P helt nya däck 1 vecka innan för 1800kr, iaf så går det hur bra som helst.

och laga avgasröret det går absolut :) kan förlora prestanda men iom det är original så är det chill.
Rubrik: hej

om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
the_speed
Varnad

Inlägg av the_speed »

haha duktigt ;) okej låter juh bra :)

Okej va bra :) dock så är det inte ett original rör, är ett trimrör av okänt märke/modell (gissar att det är ett gianelli NEXT) men det borde inte vara någon skillnad :)

Tack för svaret :D
Användarens profilbild
DanielSahlin
Avstängd

Inlägg av DanielSahlin »

nej det är orginal rör ;)
Vivven
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Vivven »

det beror ju på hur mycket som är av där vid blocket.. om det bara är precis det yttersta borde det gå att borra nya hål och använda spacers
MAN MADE HELL
runners
King of the street

Re: Avgasrörsfästet på sidan av motorn trasigt, kemisk metal

Inlägg av runners »

the_speed skrev:Tjena jag har 3 stycken frågor börjar med den som håller topic.

Mina fästen för avgasröret gick sönder när jag vart påkörd och jag har inte lusten/tiden/pengarna/vännerna för att svetsa fast dom igen, så jag undrar, håller det med kemisk metall?

Bild

Röd visar fästena Gul visar hur dom gått sönder (typ)

Nästa fråga är en följd fråga typ, men iaf mitt rör har spruckit i kröken och lite efter det pga att jag hängt upp röret i ståltråd, dock så misslyckades jag med att spänna fas det tillräckligt...
Iaf så saknar jag svets o pengar för att laga/köpa nytt så jag undrar går det att laga med Lagningspasta http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Lagningspasta/
Och Ljuddämparbandage http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... arbandage/

Sen så har jag fått punktering på bak hjulet så jag undrar om jag köper en sån lagningssats som dom har på däck verkstäder, kommer lagningen att hålla för lite chill körning underhösten?
Det är mkt gummi kvar på däcket o hålet är på ena "dobben" så det är mkt gummi för lagningen att fästa i.
Läst lite blandat om lagningar på mc/moped däck så därför jag frågar här :)

Som ni ser så är det mkt jag behöver fixa o därför räcker inte pengarna till ordentliga lagningar/nya delar.
Men jag vill bara få köra lite till nu inna snön kommer, sen i vinter så blir det nya delar så allt e ordentligt gjort för säsongen 2011 :)

Vart mkt text hoppas ni orkar läsar allt :)
Är väldigt dålig på att skriva så klaga inte på min dåliga grammatik o stavning xP[/url]

Nja lagningspasta brukar vara bra men håller sällan i längden. Det håller defenitivt inte bra för bärande delar som ska tåla belastning typ fästen osv. Inte Kemisk metall i heller.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
the_speed
Varnad

Re: Avgasrörsfästet på sidan av motorn trasigt, kemisk metal

Inlägg av the_speed »

DanielSahlin skrev:nej det är orginal rör ;)
Bilden är lånad glömde nog skriva det.... så jo jag tror visst att det är ett gianelli next rör jag har! :P
Vivven skrev:det beror ju på hur mycket som är av där vid blocket.. om det bara är precis det yttersta borde det gå att borra nya hål och använda spacers
Det är bara själva fäst delen som sticker ut lite från motor halvan som har brutits loss ska fixa en bättre bild så det verkligen syns vart det är trasigt :)
borrar jag så kommer jag borra rakt in i vev huset så tror inte det är någon idé x)
runners skrev:

Nja lagningspasta brukar vara bra men håller sällan i längden. Det håller defenitivt inte bra för bärande delar som ska tåla belastning typ fästen osv. Inte Kemisk metall i heller.
Lagnings pastan ska inte bära något utan bara sätta igen sprickan/hålet i kröken :)

vet inte hur stor hållfasthet kemisk metall har men nog borde den orka bära upp röret iaf?
Det är juh inte någon stor vikt att hålla uppe då röret hålls uppe framme vid cylindern/avgasporten oxå.

Som sagt så ska jag ta o fota skadorna på grejena så ser ni bättre o kan ge min bättre svar :) (inte för att era svar skulle vara dåliga men exaktare svar skulle vara bra :))
Låst