den är långt från klar.
klart: :wub:
kommer:
beställt::naughty:
setup:
cylinder: S6 50cc sport, steg 3 portad(+lite till) av kilhage:wub:
cylinder: S6 Racing 70cc:wub: steg 3 portning
block: matchat av mig:wub:
tändning: S6 R/T:wub:
vevparti: malossi mhr @ motoforce c4 lager/s6 nållager:wub:
avgasrör: Yasuni C20:wub: polerat och inlindat
förgasare: Baroni 24mm membran förgasare
variator: Polini evo 9 vikters
koppling: malossi delta clutch:wub: med blåa fjädrar:wub:
membran: Stage 6 vforce:wub:
insug: matchat till förgasaren
kopplingsklocka: malossi mhr wingbell 107mm:wub:
rem: S6 pro drive
remskiva: Polini OR @ Hebo 90% och naruko twistcontroll
att göra listan:
*ska lacka gaffeln:wub:
*lacka fälgarna :wub:
*fixa bättre avstämt rör :wub:
*fixa lite med elsystemet :wub:
*fixa frambroms:wub:
*ställa in bättre (när ny förgasare kommer) :wub:
*lacka om blocket(vart inge bra):wub:
*skaffa runner fälgar med 110mm trumma:wub:
*matcha blocket efter cylindern:wub:
mkt kvar att göra:) mkt fritid har jag med, ska vara klar till frihamnen 2010! ska köra i 50cc klassen.
Update 27e juli
Tjenna!
Är dålig på att göra update men det har inte hänt så mkt mer än förut.
Förutom att membranet gav upp. så det läckte mer än en fransk *fult ord* efter jobb hela natten:mohaha:

Vad kan detta vara?

Men så kom ett nytt membran in i bilden: ett stage6 Vforce3:wub:
Enda jag inte gilla med det var att det var gjutskägg som gjorde att ena reeden inte täta helt. och att det kändes väldigt plastigt
Annars så är jag helnöjd
hade bra nu och kommentera mycket :wub:
Update 14e juli
nu ska ni få en film på hur den gick när den startade första gången.
http://www.youtube.com/watch?v=F446QnrBpEc
ska ut idagoch fixa lite med förgasaren och se om man kan få den att gå bättre. då kommer det upp en testrun.
hare bra hej
Update 13e Juli
Tjenna igen! det var ett tag sen.
Har inte uppdaterat så ofta nu för tiden. mkt att göra men den är faktiskt så gott som klar nu.
har gjort:
*klar frambromsen
*fixat ny tank
*fixat nytt styrkit
*fixat klart fälgarna helt
*fixat avgasbandage och halvpolering av röret
+ lite till jag inte kommer ihåg. vi låter dom halvkassa bilderna berätta:wub:
darra lite när jag tog dom flesta korten och så var det dåligt ljus. tar bättre imorn

polerat:nono:

såg nu att styret fått sig en jävel:O men det synns itne när man kommer på rakan
ALLA bilder hade halvkass kvalitet. men det kommer nya.
kommentera och säg vad ni tycker om den
hare bra hej:drunk:
update! 17e april 2k10
Tjenna igen!
Skruva på tändningen igår och den starta! dock med för lite förtändning.
Hade 1.5mm och det skulla vara minst 2mm har jag fått höra på digitala tändningar! skit händer!
Den startar men dör efter 5sec och stiftet är dyngsurt. kanske 130 munstycke är för stort?:lol:
ingen bild dock för att delarna sitter redan på. men en film kommer slängas upp på tuben med en start med epromen.
stort tack till:
hyperstreetfighter:wub:
Risedal
moberg_Senda
Daanne
för hjälpen med inkopplingen och inställningen av den. hajjade inget av vad alla kablar var och var dom skulle sitta, och ännu mindre om vilken förtändning man skulle börja på.
hare bra haj!!
update! 15e april 2k10
Tjenna! lååång tid sen update. men har gjort klart setupen.
ett Yasuni C20 och en Malossi Eprom har köpts. hoppas på att det lirar fint:naughty:
fick med ett malossi shortneck för att det inte hängde med en ngk tändkabel.
totalpris är hemligt men röret gav jag 900 inkl frakt för.

update! 26e mars 2k10
Tjenna!
då var man tillbaka igen med en skriftlig.
en god nyhet är att den går lite hyfsat men har lite små problem med inställningen:) tack till pontakoj för lite tips med problem osv!
det kommer att ramla in lite nya delar så småning om efter påsklovet. en Italkit Selletra tändning och ett Yazuni C20 avgasrör. sen är nog setupen klar förutom dreven men de får bli en senare historia. inte prioriterat på högsta nivå just nu.
är röret för vasst kan man enkelt byuta det mot ett Yazuni C16 eller Stage6 R1200 men jag tror röret kommer funka mkt bra till cylindern.
ha en trevlig fredag så hörs vi senare!
update! 14e mars 2k10
tjenna igen. kommit en liten bit på vägen. har öackat framgaffeln då jag tror den går att rädda. vart en tillfällig burklack tills vidare så skiten inte rostar sönder.
då passa jag även på att borra och gänga för "skyddskuddarna" som ska skydda lacken. dom sitter ganska diskret så det inte ser ut som ett par fjortisbröst på baksidan av gaffeln:naughty:
funkar inte kunstruktionen så får jag ta lite gummi bitar i skolan och limma fast med epoxylim.
men..
..vill hålla tattarmecket borta så mkt som möjligt då det inte funkar i längden.
jag har även provkört den på gatan en längre bit.. och har konstaterat att det är förlätta vikter eller så slirar remmen. lutar åt att remmen är mer sliten än vad säljaren sa -_-
har iaf köpt en gäng vikter av Relex @ mnf för 150kr inkl frakt. det var väl 8-13 paket Stage6 HQ. är jävligt nöjd med affären och hoppas att dom goda affärerna håller i sig. det är ju bara det dyraste kvar i setupen.
runnerfälgarna skulle kosta 600kr att blästra på en känd firma så dom kommer få vänta ett tag då jag måste ha nya däck till dom och dom går på 550kr.. så ca. 1150kr så har jag fälgarna klara, men det är ju skönt att man får lacken gratis:happy:
folk är dåliga på att köpa och det drabbar projektets framfart. man skiter ju inte pengar direkt:naughty: även fast det skulle vara rätt praktiskt.
hare bra hej!
update! 9e mars 2k10
tjenna igen. då var man här igen.
har krängt av däcken och klippt av däckventilerna så lacken kommer åt överallt. ska slänga in dom på blästring så fort jag hittar en firma som inte är allt för dyra.
om någon har lust att blästra för en peng i stockholm så langa ett pm.
har även provkört hojjen på vägen.
den gick fint men märker att det är en bit kvar. har pmat en medlem här på mnf som har lite vikter då jag tror dom jag har nu är för lätta. den varvar för mkt.
även en bit kvar på förgasar inställningarna men det löser man.
hare bra!
update! 5e mars 2k10
Tjenna, här igen med en update på projektet. Tagit lång tid men har väntat på paket och inte haft lust att skruva osv osv.
Men jag har iaf fått lite gjort.
Lackat fälgarna bland annat. vart rätt cleant faktiskt:naughty:
Lite helhets bilder, inte så mkt gjort o ytan. har mest lagt tid på motorn. utsidan fixar jag på en helg sen när motorn är helt klar

Gillar ni min homemade insugstratt?:naughty: polerad inuti. men kondens på ytan som gör att det ser matt ut.
Tog väl 10min att göra.

Nu över till annat. jag hade ju v'äntat på paket eller hur?
Nu kommer bilder på det som jag köpt mkt billigt:wub:

385kr med frakt, det tackar vi startuning för!
Och även ett par mkt speciella fälgar:wub:
550kr med frakt

hur skabbiga som helst men det fixar sig.
Runner 12" med 110mm trumma, passar rakt av på stalker och typhoon mfl och dom är bara så feta jämnfört med dom fjuttiga 10" fälgarna.

Lite skillnad?:naughty:
Jag har även köpt ett dödmansgrepp av simooon eller vad han nu hette här på mnf.
För hela 75kr med frakt:naughty: bra kille det där, köp hans grejjer så han har fucko kitta sin drac ännu mer:wub:
Jag har även monterat det. tycker det sitter rätt bra där faktiskt.

ska sätta på sidokåperna sen och lacka dom blanksvarta. funderar på att göra lite maltezer kors på dom för att få upp stuket lite(H).
Ska även slänga in dom nya fälgarna på blästring då jag kommer få tuppjuck om jag ska slipa ner all oxidering och lacksläpp. Kanske till och med får det gratis , vem vet:hmm: Skruvarna till bromsskivan satt som in helvette, så dom drogs sönder och jag fick ett bengaliskt *fult ord* anfall och tog hugg mejseln och högg av skruvskallarna så jag iaf får loss skivan. Ska svetsa på en mutter därpå sen.
Vart inge testrun idag pga det vart mörkt så fort, har ju inge lyse och vill ogärna köra på en isfläck så jag flyger i backen med huvudet före.
Kommer mer updates snart men orkar inte skriva något mer idag.
tack o hej, leverpastej!
update! 4/2 2k10
en liten bild update med bilder på hur den står nu.
fälgarna ska lackas imorrn i vanlig vit. inge effekt/metallic eller liknande. tycker det skulle vara cleanast med bara vanlig lack till ramen etc.

halvkassa bilder men har en kass kamera så vad ska man göra?:naughty:
andra uppstarten med hojjen.(H) dåligt ljus men tror ljudet duger:wub:
YouTube Video ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
någon som vet vad böandet i filmen beror på?
en annan från innan jag börja trimma den.
bashaa på forumet @ coop träffarna:wub:
YouTube Video ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
hare bra döhh!
update! 27/1 2k10
nu var det ett tag sen jag uppdatera:naughty: massor har hänt sedan jag varit borta.
oljat in röret igen och värmde med varmluftspickan, även packat om ljuddämpen då den itne funka så bra. ullen var typ som cement:wacko: stenhård av all olja och sot. bytte till heboullen jag köpte för ett bra tag sen.
liten bild på nästan alla delar som motorn ska få.

först o främst så har jag renoverat motorn igen och köpt en malossi mhr vev av rubalot @ mnf för ett mkt bra pris, stort tack till han:happy:
jag porta även blocken medans jag renovera motorn vilket var syftet från början.
nu till lite bilder. absolut inte klart på bilden. som ni vet är jag dålig på att ta bilder under arbetets gång:naughty:

nya lagret i:

kameran tar fram alla små repor och gropar och gör dom skitstora.. portningen vart mkt bra för att vara första gången.
nya delar har köpt in: en polinispeedcontroll, s6 cncdrive och ett nytt s6 nållager till kolvbulten. känns bätttre när alla lager är bytta och man slipper oroa sig så mkt för ras.

har även matchportat membranet till insudet och det var förvånandsvärt bra:wacko: dock inge bilder så jag gjorde hos farmor. jag såg att hon hade vursting dremmeln och slipstiften så jag kirra det där ist(H)
ihopsättningen gick vä lhyfsat:hmm: först hade jag tappar bort squishpackningarna. leta som en dåre och så hängde dom på en spik mitt framför ögonen på mig:mad: tog väl 20min innan jag såg dom.
squishen hamna på 0.5 men ville hellre ha 0.55 men hade för tjocka packningar hur jag än gjorde. får köpa ett kit till s6r och testa.
helhets bild på motorn helt ihopsatt.

allt för idag:naughty: kommer upp en film på den när jag hängt på mootorn på ramen och test startat den. det ska bli intressant att se om den presterar något bättre.
hare bra hej!!
update! 16/1 2k10
tjenna!
har klyvt blocket nu(börjar bli bra på det nu:wub:) på ca 45min med isärplockning av delar och när jag skruva bort den från ramen. gick mkt enkelt. cylindern var i toppskick:wub:
så nu ska jag börja matchporta blocket till cylindern och jag ska även byta vev. till en malossi mhr som jag köpte av en kille med namnet rubalot@ för ynka 550kr med frakt. nya lager sa även sättas i även om lagren jag har nu är mkt fina men byter igen så så motorn är fräsch inuti.
så jag har en org vev med s6 c4 lager och packboxar till salu för en billig peng i mkt fint skick. den glappar typ inget bara ca 1.5mm i sidled vid kolvbulten vilket är normalt för en vev. lagren har gått kanske 30-40mil högst.
bilder kommer upp på blockportningen från början till slut och blästringen med. ska även lägga upp bilder på matchningan av membran och insuget och massa annat så nästa gång kommer det att komma en vursting update:naughty:
har funderat på lacken som jag ska ha på blovket med. blästrat med klarlack eller svartlackat? inge vitt eller nå liknade så det ska smälta in i hojjen.
hare bra hej!!
update! 10/1 2k10
då har man fått hem lite mer delar. ett stylepro membran nytt nållager och sånt.
ska kolla upp motorn och byta slitagedelar ganska så snart då plugget börjar på onsdag. ska blästra blocket och klarlacka det.
har ett par runner fälgar på g som jag ska använda och då behöver jag få mina andra fälgar sålda. säg till om ni vill köpa. dom kommer att lackas och så. antingen i vitt eller i grön med guldmetallic/flake. har inte bestämt mig men lutar åt vitt då det blir cleant tillsammans med ramen.
ska köa dom där gummi kuddarna och lite annat skit imorrn har jag tänkt
inköps lista:
gummi kuddar: 35kr st
diamant slipstift till dremmeln 60kr
kemisk metall 20kr
kanske färg till avgasröret 60kr
förhoppnings vis lite nya verktyg och sånt med 200kr
ca 330kr
update! 5/1-2k10
hemma från semestern och nya delar på väg.
s6 pro rem och ett s6 dubble layer big berta för ynka 200kr med frakt. stort tack till flommes@ för dom bra priserna. rekomenderas starkt. köp hans grejjer!:naughty:
luftfiltret behöver jag så jag slipper stanna varje minut för att borsta bort snö från förgasaren.. har inget filter nu;) remme så min org är mer sliter än ja vet inte vad.
nu koppling är även inskaffad på prov. en stylepro koppling för att vara exakt. den verkar robust och man kan ställa in fjädertrycket o sånt på den. perfekt när man ska ställa in kopplingen. slipper ta av den och byta fjädrar hela tiden.
ska plocka ner blocket snart och porta blocket och checka veven och lagren. förmodligen ingen fara men kanske ska byta vev på samma gång?
letar membran just nu. så säg till om ni vet någon som har ett hyfsat bra till salu. behöver inte vara något spec märke men det ska inte vara org iaf:) sånt skit har jag redan ett par stycken av:)
köp mina grejjer så jag kan bygga färdigt hojjen inför frihamnen 2k10. ka även byta desa delar mot membran eller liknande delar.
update! 21/12
senare samma dag:
fick hem nya stiftet och stylepro kopplingen
den var väldigt robust och väl tilltagen.. ska testa den efter semestern. hoppas den ger lite bättre axx. det var bra att man kunde ställa in hårdheten på fjädrarna. då slipper man byta fjädrar hela tiden.. bara ställa så den blir hårdare.
nya stiftet var fint;) bättre än mitt använda, sönder körda, skit stift med namnet b9es.
farsan var ute idag så jag snodde kameran och gick ut och fota:naughty:
bra ljus men kameran är ingen vursting:happy:

tycker att röet vart lite långt men det är ju 50cc, så rören blir smala och långa. 70cc rör blir fetare:) sen ska avgasbandage på vid headern för att få en råare look på det hela:happy:
ska slipa ner det och olja in det igen då det har börjat rosta lite. hade väl inte på tillräckligt med olja. sugen på att klarlacka det men lacken kostar ju skjortan.

ganska bra effekt i lacken:happy: skit nöjd med den(H)
hojje är skitig och ingen ide att tvätta den eftersom det är så jävla kallt ute. och jag kör den inte spec mkt.
tog första riktiga turen idag.
snön hade försvunnit från stora vägen. låg väl i 55-60, drog full gas det spann som in i helvette och drog 150m bredställ på rakan:happy: den går tunt på högre varv. får sätta i ett mindre lågfart som jag får beställa och sätta i ett 118 ist för 115.
detta var nog den sista updaten för detta år. då jag åker bort imorrn.:happy:
god jul och gott nytt år:wub:
'
update! 20/12
skriftlig här igen (suck)
jag har iaf fixat hacket lite. bytte från 120 till 110, då gick den lite tunt så jag satte i 115. då gick den hyfsat men hackar fortfarande lite. tror det beror på den dåliga tändhatten och kabeln eller något annat skit. ska beställa membran, luftfilter och nkg röda tändhatt och kabel under julen.
jag kommer att åka bort nu på tisdag och komma tillbaka den 3e nästa år. då kommer det att bli en vursting update med mkt bilder och text. för då ska jag plocka ner blocket och porta det. ska även blästra det och lacka det
har hittar fägen till fälgarna: grön metallic med guldmetallic/flakes:) gratis!!:wub:
tror det kommer att passa bra till ramen annars så får man lacka om:naughty:
god jul och gott nytt år!!:wub::wub::wub::wub:
update! 14/12
halv skriftlig update igen. men har iaf fått förgasaren och igår bessade jag munstycken av en forumit, 90-130 och lite lågfartmunstycken för att vara exakt. dom vart skickade idag. och om så inte är fallet blir det fuckoslakt:naughty:
en bild på den nua förgasaren som jag polerat i lite LOVE light:wub: värmeljus för den som inte vet:happy: kass kamera men vad ska man göra?(H)

hare gött döh!!:wub:
update! 9/12
nu har förgaren ramlat in ochsak sätta på den ikväll även bilder kommer
har vart sjuk dom senaste dagarna så har inte kunnat skruva något:naughty:
har teststartat och märkte att den drog tjyvluft:) sak fixas imorrn och då kanske det kommer upp en film.
tja!!
update! 4/12
kommer många updates:) men det är bra:)
nu har jag iaf satt på röret och så. bilder kommer ikväll.
jag skulle teststarta och dra en testrun. men stiftet vart blött oavsett munstycke som det alltid blir. kolla som vanligt igenom membranet och som vanligt så sitter det en sten där(jag startar utan filter, kan inte choka annars).
tog bort den iaf. och så starta den på första kicken med ett vrål. varva som satan:) ställde ner tomgången och drog upp den på depåstödet och små varva lite, den tveka lite pga förlitet munstycke(105 i nu, ska sätta i 115).
jag testa att dra fullgas och den varva som in i helvete. najs tycker jag:wub: nä nu är de dags för en testrun, rulla ut den på vägen och gasa fullt.
den går dubbelt så bra gämfört med gamla röret och om jag ställer in förgasaren bättre så får jag nog ett litet res:) blir nog bättre drag med nya 24mm pwk:naughty: än med arrechen som är bättre till stunt/gat åkande än till sprint. väldigt bra vrid i den.
update! 3/12:
gjort klart röret idag och oljat in det:

nu är det inoljat och ska torkas av imorrn. oljan ska vara kvar i va 10timmar.

blästrade och lackade även ljudämparen eftersom den var skäbb.

tagit lite helhetbilder idag i bra ljus

tja!!!
update!! 30/11:
nu har jag nästan gjortklart nya röret:) bild kommer imorrn:P nu kommer en bild på cylinder loppet:)

är riktigt nöjd med cylindern:D
hare!:)
---------------------------------------------------- projekt start!

lite komentarer skulle vara super, men skippa skitsnacket.
offtopic anmäls på dirren!
MVH