runners skrev:På min tid när jag var 10-15-år ( 1970-talet) kunde man ställa sin cykel olåst när man gick in i affären, den stod orörd kvar när man kom ut. I dag anses det att vara ett lågprioriterat vardagsbrott av polisen när någon själer din cykel, moped, mc eller bil. Något som de inte ens orkar tänka på och än mindre bry sig om. Men för de som blir bestulna är detta inte ett vardagsbrott när deras fordon blir stulet.
Personrån på gatorna förekom aldrig och var ett helt okänt begrepp som nästan ingen i Sverige hade erfarenhet utav. Det var något man hört talas förekomma i andra länder Ett sådant rån skulle skapa feta rubriker i dagstidningarna på första sidan. Men i dag är det dagligen främst ungdomar som rånas dagligen i Sverige. I Malmö stad går man helst inte ut ensam en Lördagskväll utan en påtagligt stor risk att utsättas för rån misshandel företrädandevis av kringflackande invandrargäng.
First of all:
DU HAR DUBBELPOST.
sedan det du skriver, de gflesta gäng är idag blandgäng av svenskar, invandrare av olika kulör, med det gemensamt att dem är kriminella och satendumma i huvudet.
Personrån har alltid funnits i Sverige, det påtalades redan på 40/50-talet när gäng rånade homosexuella män och handikappade.
Men att det mycket riktigt har ändrat inriktning.
Sverige är ett miniatyr av USA men c:a 15 år efter USA i utvecklingen av kriminaliteten.
Och den som snodde en cykel kunde sparka upp låset på cyklarna. Så visst stals det cyklar även då.
Malmö är idag en högriskzon att vistas i, rena rama Chicago med skjutningar, mord, misshandel, mm. jag skulle inte gå obeväpnad på Möllevången kvälls/nattetid. Första bästa rånförsök hade jag skjutit ner vederbörande på fläcken. Oavsett nationalitet.
Lämnade själv en högriskzon där buset fruktade mig efter att ett par tjuvar fått stabila omgångar med storstryk när dem försökt sig på mina fordon.
Regel 1:
Anpassa dig till stället där du bor och ta buset hårt och bestämt.
regel 2:
regel 1 gäller, och hör sen.
jag är trött på idioter och pack som inte kan hålla fingrarna i styr, och därför flyttade till ett ställe som är nära nog lika lugnt som en kyrkogård i jämförelse. här trivs jag, glad att slippa spöa upp tjuvpack och annat allsköns bös.
Men kommer dem så får dem ett "varmt mottagande".
'