Spikad och vevlagret kört?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Spikad och vevlagret kört?

Inlägg av Jolly »

Okej, allt började med att jag skulle byta kolv. Moppen lät även konstigt när den gick på vissa varv, men speciellt på tomgång. Den liksom knackade, fick höra av någon här på forumet att det kunde vara vevlagret som var på väg att ge upp. Och att om jag inte skulle byta det så skulle det hamna massa metall i loppet och cylindern skulle med största sannolikhet skära. Men men, jag gjorde ett kolvbyte på moppen iallafall. Allting var monterat korrekt och så. Fyllde på kylarvatten. Moppen startade ganska snabbt. När moppen gått kanske 10 sekunder så klonkar det till innifrån motorn, men tänker inte mer på det då moppen fortfarande gick. Moppen fick stå på tomgång en bra stund medans jag städade garaget och när jag städat klart garaget så gasade jag lite lätt bara, inte full gas. Stänger av moppen och kör in den i garaget. Kommer dagen efter och ska pilla lite. Ställer moppen på tomgång en bra stund. Gasar till lite som vanligt, kanske 1/3 gas. Bara varvar lite. Efter att ha varvat lite så klonkar det till ganska kraftigt innifrån motorn. Tänker att jag plockar väl isär allt igen och kollar. Jag plockar av topplocket och möts av en tråkig syn. Massa metall sitter fastkilat i topplocket och det är ett par jack i kolven, plockar av allting igen. Cylinder, kolv och topplock. Det ligger massa metallbitar i vevhuset. Sen denna incident som hände för ca 3 veckor sen så har jag inte rört moppen. Den står kvar i garaget och allt som är avplockat ligget på mitt skrivbord. Det var inte nållagret som hade gått. Det var helt men jag bör nog byta det. Kom även fram till att kolven har slagit i en spolkanal (heter det så?). Den som sitter mittemot avgasporten. Har även känt på veven och den har liksom 4 stk "lägen" som den lägger sig i när man rör på den. Kommer inte ihåg hur den var innan spikningen. Veven glappar bara i sidled vilket den får göra men det finns inget glapp upp och ner.
Bara att fråga om det är något mer ni behöver veta. Kan dra setupen också.
S6 Pro Replica.
Dragen v-ring.
Dragen luftplugg.
Större munstycke.
Och lättare vikter. 3x3.5g och 3x4.5g

Nu till mina frågor:
Vad kan ha orsakat att den har spikat?
Går det att fixa topplocket och kolven eller går det att använda. Eller är det nytt som gäller?
Vad kan ha orsakat att kolven slagit i spolkanalen?
Och ni får gärna länka till något som jag kan behöva köpa nytt (helst ifrån cykelkraft då jag bor i närheten).

Tack på förhand och sorry för Wall of Text.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Bild

Klicka på bilden för att få den större

Edit: Laddar upp ett par bilder
reyj
Elmoped

Inlägg av reyj »

HAHAHAHAHHAHAAH hej Johannes :D
viktors1994
Svårstartad skrothög

Re: Spikad och vevlagret kört?

Inlägg av viktors1994 »

Kanske kolvringarna som gick sönder och små bitar flög upp, med tanke på de små hålen i toppen. Du kan säkert slipa bort ojämnheterna i toppen, men du får lägre komp och inte lika mycket effekt.
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

Kolvringarna är hela!
Användarens profilbild
leovince
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av leovince »

låter som att ramlagren har gått. jag skulle klyva motorn om det var min moppe.
fjärdhundra va faan!!!!
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

Seriöst finns det ingen kunnig på forumet eller?
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Kolla bara ramlager/packboxar och se om något är pajj?

Om det är så stora flisor är det INTE svårt att felsöka problemet... Själv skulle jag också gissa ramlager...
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

Okej, vilket är ramlagret, kan man köpa nytt separat och några tips inför ett e.v byte?
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

Lagren veven sitter i i blocket, ramlager. Kolla hur veven snurrar om det är något fel där. Lite hackigt eller går trögt eller liknande.

Spikningar beror på för högt komp oftast, bränslet självantänder av kompressionen och tänder alltså innnan gnistan kommer vilket är skadligt för motorn. Man kan undvika spikningar genom att använda högoktanigt bränsle. Hade du 95 oktan i möjligen? Kan även vara mager blandning vilket gör att temperaturen i förbränningsrummet blir för högt och det självantänder.

Men om kolven slagit i en port är ju något fel, då styr den ju inte ordenligt. Kommer metallen därifrån? Hur ser porten ut nu? Originalkolv? Är det några revor längs med hela kolven eller bara småskador på den? Var båda knastren hela? Du kan ju prova rycka lite kraftigare i veven och känna om du känner något. Är vevstaken alldeles spikrak?

Att det klonkar tyder ju på något med veven iaf. Men ta en koll till på den och svara på frågorna här så kan vi jobba från det :)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

chifen skrev:Lagren veven sitter i i blocket, ramlager. Kolla hur veven snurrar om det är något fel där. Lite hackigt eller går trögt eller liknande.

Spikningar beror på för högt komp oftast, bränslet självantänder av kompressionen och tänder alltså innnan gnistan kommer vilket är skadligt för motorn. Man kan undvika spikningar genom att använda högoktanigt bränsle. Hade du 95 oktan i möjligen? Kan även vara mager blandning vilket gör att temperaturen i förbränningsrummet blir för högt och det självantänder.

Men om kolven slagit i en port är ju något fel, då styr den ju inte ordenligt. Kommer metallen därifrån? Hur ser porten ut nu? Originalkolv? Är det några revor längs med hela kolven eller bara småskador på den? Var båda knastren hela? Du kan ju prova rycka lite kraftigare i veven och känna om du känner något. Är vevstaken alldeles spikrak?

Att det klonkar tyder ju på något med veven iaf. Men ta en koll till på den och svara på frågorna här så kan vi jobba från det :)
När jag snurrar på veven så hamnar den liksom i 4 stycken "lägen" asså veven lägger sig i 4 olika lägen, alltså, veven hackar rätt rejält. Jag hade 95 oktan och har alltid kört på det. Metallen kommer INTE ifrån porten. Det var alldeles för mycket metall som var spikat i topplocket för att det skulle komma ifrån kolven. Det är liksom bara en reva längst hela kolven ovanför den vänstra "porten" på kolven. Kolven hade gått ca 25 min på tomgång när detta hände. Båda knastrena och nållagret var helt. Porten har liksom, asså, svårt att ta kort på, men den ser ut som vanligt längst nästan hela porten. Förutom i ena hörnet där den är liksom lite "avslagen", asså det är som om någon har filat lite där, det var alltså där kolven har slagit i. Det är inte mycket och ganska svårt att se. Men det går att se. Har inte testat rycka i veven och hur kollar jag om vevstaken är helt rak? Asså det kom något konstigt ljud efter första starten efter kolvbytet. Asså inte riktigt klonk men lite mer metalrassel. Först lät det så en gång. Och sen efter ett tag till så rasslade det till ganska mycket och då spikade den. Mopeden har förövrigt gått 2500 mil (!!) och så vitt jag vet har motorn aldrig varit kluven, så det lär vara originalvev och allt, lager och packboxar och allt som sitter på. Hjälp uppskattas otroligt mycket. Vore roligt att få ihop moppen innan säsongen är slut åtminstone så man kan få brumma lite till i år :)
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

sorry grabben, men att den hackar i 4 lägen säger sig självt; Den är pajj.

tror det blir ny vev och ramlager för dig (Och om den rullat 2500 mil bör du byta veven även fast den inte, mot förmodan, skulle vara pajj(!!) )

Jag låter Chifen svara lite utförligare dock, då jag inte är helt hajj på noterna med spikningar...
EFESIERBREVET, KAPITEL 5, VERS 24:
”Och liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män”

http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=22494 Kolla in mitt projekt!

Är du som mig och gillar sol och värme? Kör då mera bil och främja den globala uppvärmningen.
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

Sockan skrev:sorry grabben, men att den hackar i 4 lägen säger sig självt; Den är pajj.

tror det blir ny vev och ramlager för dig (Och om den rullat 2500 mil bör du byta veven även fast den inte, mot förmodan, skulle vara pajj(!!) )

Jag låter Chifen svara lite utförligare dock, då jag inte är helt hajj på noterna med spikningar...
Jo jag misstänker det, men vill bara ha bekräftelse och lite tips :)
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

bump
Låst