om du vill ha ett snabbt svar, så tror jag att det blir för tungt! måste nog byta bak ocksåvonLidl skrev:^^ Jag har 12/65Det borde du också ha. Sen så finns det några fååå som har typ 11/53 eller liknande original på sina "specialmodeller".
Nu dags för mig o fråga!
Jag har köpt ett Gianelli 2T och den går gudomligt på min Derbi! Originaldreven får upp den i ca. 70 på raka men nu ere dags att dreva för farten och motorns skull. Jag är jävligt lat av mig, orkar inte byta bakdrev, och undrar om det blir "ok" att sätta på ett 15t där fram så det blir 15/65?? Funkar det bra och måste man förlänga kedjan? I teorin blir 15/65 = 11/52 men hur är det i praktiken?
fan jag hade 12/70vonLidl skrev:^^ Jag har 12/65Det borde du också ha. Sen så finns det några fååå som har typ 11/53 eller liknande original på sina "specialmodeller".
Haha, jag beställde ett 15t fram till min Derbi. Den går 90 med GPS, förr med 12/65 gjorde den 80. Ja, jag vet att jag skrev att den gick 70 med originaldrev förr MEN det var en uppskattning eftersom mellanröret hoppade ut kröken när man körde på höga varv så jag kunde aldrig maxa på raksträckor!jacke MH enduro skrev: om du vill ha ett snabbt svar, så tror jag att det blir för tungt! måste nog byta bak också
Jo du ska hälls korta kedjan, både för din och motorns skull. Men fråga värt om den orkar 17kuggar mindre i bak när allt annat är originalabbemannen skrev:fan jag hade 12/70vonLidl skrev:^^ Jag har 12/65Det borde du också ha. Sen så finns det några fååå som har typ 11/53 eller liknande original på sina "specialmodeller".
jag har ett 53 drev hemma, hur blir det om jag sätter på det 12/53
blir inte kedjan jävligt slapp då?
hur kommer det gå?
![]()
allt annat är orginal
13/55 e fintMorbidAngel skrev:Märke: Rieju SMX / Motor AM6 eller vad det heter ?
SETUP: Dragit plugg i orignal rör
Nuvarande drev: Orignal fast dom är sönder
Drevning ni undrar om: Jag skall köpa nya drev och jag vill ha så mycket axx som möjligt. Fast det får inte sänka min topp fart. Om det inte går så vill jag ha lite bättre av båda.
Skulle uppskatta om någon länkar snabbt för jag måste beställa nu.
EDIT: Skall köpa ny kedja också så ni får gärna länka till det också.
vet inte riktigt vad för drevning som skulle passa. Men byt till en Airsal sport 70cc istället. Den är lågvarvig och då får man bättre axx, men även grym toppfart. Bara ett tips eftersom du ville för det mesta ha axx, racing är högvarvigare så det blir mindre axx men lite mer toppfart.cfL00w skrev:airsal racing 70cc
stage6 pwk 24mm
Hebo racing underliggande
24mm insug
pro race kopplingsfjädrar.
stage 6 luftfilter
Vilken drevning, vill ha axx för det mesta.
Satsa på 13-53, ger grym acceleration och en behaglig topp.cfL00w skrev:airsal racing 70cc
stage6 pwk 24mm
racing underliggande
24mm insug
stage 6 luftfilter
Fel.SickRazer skrev:vet inte riktigt vad för drevning som skulle passa. Men byt till en Airsal sport 70cc istället. Den är lågvarvig och då får man bättre axx, men även grym toppfart. Bara ett tips eftersom du ville för det mesta ha axx, racing är högvarvigare så det blir mindre axx men lite mer toppfart.
Tack för hjälpenDerbi_senda93 skrev:Satsa på 13-53, ger grym acceleration och en behaglig topp.cfL00w skrev:airsal racing 70cc
stage6 pwk 24mm
racing underliggande
24mm insug
stage 6 luftfilter
Fel.SickRazer skrev:vet inte riktigt vad för drevning som skulle passa. Men byt till en Airsal sport 70cc istället. Den är lågvarvig och då får man bättre axx, men även grym toppfart. Bara ett tips eftersom du ville för det mesta ha axx, racing är högvarvigare så det blir mindre axx men lite mer toppfart.
Högvarvig cylinder ger mer axx och mer toppfart!
gick den bara 50-60 på 8k rpm ? hur mke rpm var den uppe i när du rullade i 80 typ?:Obeckvall skrev:jag ha kört 13/65 då gick den ungefär 80 med bra acc. vet ej någon tid men den gick allafall bra. och på 6an på 8k rpm så går det runt 50-60
12/53 funkar bra om du åker mycket i stan, men om du åker mycket lansväg och vill ha ett hyggligt acc så 13/53BloodSweatSmile skrev:Jag har en CPI Supermoto SMX, allt original, ska byta rör och luftfilter och drev. Vilken drevning är bäst för bra axx och högre toppfart?
nej du bör inte byta vev bara för ett gianelliZtraand skrev:gick den bara 50-60 på 8k rpm ? hur mke rpm var den uppe i när du rullade i 80 typ?:O
Är risken att jag måste byta vev?
Beror på setup. skulle hellre köra 13 fram. 14 blir lite tungt om du inte gjort rätt mycket åt mopeden. Roligare med axx än toppfartBloodSweatSmile skrev:14/52 är väll bra förr axx och toppfart?