Undrar också lite över det här då jag råkade ha i dubbla mängden olja (3dl) på 5liter och undrar ifall det gör någon skillnad i motor osv att den går sämre eller något
ktm_danielsson skrev:Ska vara ca 1,5dl på 5liter eller något sådant...
Undrar också lite över det här då jag råkade ha i dubbla mängden olja (3dl) på 5liter och undrar ifall det gör någon skillnad i motor osv att den går sämre eller något
Om du har mer olja så ryker den lite mer. Men vet inte om det har någon effekt på motorn
Men man ska köra med 3% olja iaf
På 5,5 liter bensin ska du alltså ha 16,5 centiliter olja. Drygnt 1,5 dl alltså
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Om du har mer olja så ryker den lite mer. Men vet inte om det har någon effekt på motorn
han har ju inte direkt en hyper så 2% räcker gott och väl.
Men för att vara säker. Men när du tankar full tank. Alltså 5,5 liter. Släng i 1,5 dl olja då
Polis: Hur fort går den här mopeden då? Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Jetforce_Dahlin skrev:
Bättre med för mkt än för lite
ja, men nu vet han ju att han inte behöver mer än 2% så varför köra med mer? det är ju bara under inkörning man kan köra på lite högre procent eller om man har en riktigt vass setup.
zvynx skrev:
ja, men nu vet han ju att han inte behöver mer än 2% så varför köra med mer? det är ju bara under inkörning man kan köra på lite högre procent eller om man har en riktigt vass setup.
zvynx skrev:
zvynx skrev:
Eller så köper han färdig blandad ?
färdigblandad bensin? :S
Ja finns att köpa på varenda mack? Vet dock inte exakt vad dom har för blandning i den dock
För lite olja känner väl alla till att motorn inte mår bra av och riskerar att skära eller slitas onormalt snabbt. Men för mycket skadar i för sig inte även om det ryker mera och sotar snabbare igen avgasröret. Men effekten i motorn blir då sämre när tändstiftet får svårare att antända blandningen när det är för mkt olja i bensinen.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:För lite olja känner väl alla till att motorn inte mår bra av och riskerar att skära eller slitas onormalt snabbt. Men för mycket skadar i för sig inte även om det ryker mera och sotar snabbare igen avgasröret. Men effekten i motorn blir då sämre när tändstiftet får svårare att antända blandningen när det är för mkt olja i bensinen.
Det där kan alltså vara lösningen på mitt moppe problem? Råkade som sagt få för mig att det var en 10liters dunk o tankade 3dl istället för 1,5 i tanken o nu går moppen skit o tänder lite när den vill o får avgassmällar osv
jonteking12 skrev:Att ha för mycke kan göra så den skär med... så var försiktiga
Det har jag aldrig hört talas om att för mycket olja kan få motorn att skära. Om du får måttligt för mycket olja i motorn så ryker det mera, får du lite mer olja i än måttligt så kommer moppen fyrtakta och kan också bli ganska svår att starta och ryka något in i helv...... Men om du häller i lika mkt bensin som olja, kommer motorn i bästa fall bara starta med en rökpuff och omedelbart stanna igen. Motorn kan inte skära av anledningen att det det finns för mycket olja i bensinen.
Det är viktigt att motorn får rätt oljemängd. Låt oss säga att det ska vara 2-procent oljeblandning per/l. men du slår i 1,5-procent i stället, Då kan motorn gå länge på denna blandning utan att du känner att ngt är fel. Men efter ett tag kommer motorn långsamt gå sämre och sämre till sist skära därför att vevparti och cylinder under lång tid fått för dålig smörgning.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter