vad är ett luftfilter ?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
bigge877
Varnad
Kontakt:

vad är ett luftfilter ?

Inlägg av bigge877 »

hej jag kan inte så mycket om moppar, men var är ett luftfilter till för? ;D
jag kolla på twostroke kan man byta ut luftfiltret till vilket som helst eller måste man se så det är rätt storlket osv? gör det så det drar mer bensin eller ? och vad e det för skillnad mellan orginal luftfilter och typstage6 luftfilter?
tack för svaren!
Sjooqvist
Svårstartad skrothög

Inlägg av Sjooqvist »

så att den får luft med filtret får den ren luft
Sjooqvist
Svårstartad skrothög

Inlägg av Sjooqvist »

Sjooqvist
Svårstartad skrothög

Inlägg av Sjooqvist »

Användarens profilbild
bjorklind
Varnad

Inlägg av bjorklind »

mer luft och renare luft bigggggster
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Tror nog att trippel-postARN är i stan :P
Ett sportluftfilter gör så moppen får mer luft, så du kan gå upp ännu mer i munstycke. Luftfiltrets funktion är att rena luften så det inte kommer in en massa skit i förgasarn.

P.S Dög det inte med den förra tråden du gjorde med exakt den här texten? Och fick samma svar från mig. Dock lite mer då. D.S
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
Sjooqvist
Svårstartad skrothög

Inlägg av Sjooqvist »

mitt internet fucka up kan man säga :D
Användarens profilbild
bjorklind
Varnad

Inlägg av bjorklind »

Jetforce_Dahlin skrev:Tror nog att trippel-postARN är i stan :P
Ett sportluftfilter gör så moppen får mer luft, så du kan gå upp ännu mer i munstycke. Luftfiltrets funktion är att rena luften så det inte kommer in en massa skit i förgasarn.

P.S Dög det inte med den förra tråden du gjorde med exakt den här texten? Och fick samma svar från mig. Dock lite mer då. D.S
+1
JOhan1
Elmoped

Re: vad är ett luftfilter ?

Inlägg av JOhan1 »

bigge877 skrev:hej jag kan inte så mycket om moppar, men var är ett luftfilter till för? ;D
jag kolla på twostroke kan man byta ut luftfiltret till vilket som helst eller måste man se så det är rätt storlket osv? gör det så det drar mer bensin eller ? och vad e det för skillnad mellan orginal luftfilter och typstage6 luftfilter?
tack för svaren!
Ett luftfilter är till för att rena luften så det inte kommer in skit i förgasarn.
Och om du ska köpa ett nytt så måste du se till att anslutnings diametern på det nya filtret passar med luftintags diametern på din förgasare!
Den största skillnaden mellan ett sportluftfilter("typstage6luftfiler") och ett original filter är att ett sportluftfilter tar in mer luft. Dessutom låter det högre.
Men om man nu sätter på ett sportluftfilter så kommer bränsleluftblandningen innehålla för mycket luft. Så därför måste du bestycka om förgasarn så att den får mer bensin! Det gör du med att byta huvudmunstycke till några storlekar större. Vilket medför att mopeden drar mer bensin! Det är viktigt att du gör detta om du byter till ett sportluftfilter. För om du fiser runt med ett förlitet munstycke så kan mopeden skära. Och det kan bli jävligt dyrt!

Om du inte har trimmat mycket så borde du inte köpa ett sportluft! Om du fortfarande kör på original cylindern så duger original filtret! Sen om det behövs kan du ju dra luftpluggen senare!
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Som sagt, Moppen kommer dra lite mer om du byter munstycke. Men inte märkbart. Jag bytte från storlek 54 till 92 i munstycke. Men jag har inte märkt något
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
flääck
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av flääck »

luftfiltret renar luft från skräp och skit. ja du måste ha rätt storlek på anslutningen till förgasaren.
men det är inte säkert att moppen går bättre av ett sportfilter den kan gå sämmre eller inte alls (på org cylinder) har du 70cc eller uppåt så kan det vara en idé att byta filtret men då är det väldigt bra om man byter munstycke på förgasaren :wink:
NO bull shit!!
Låst