Hjälp hur jag kan trimma mopeden.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
stektkorv
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Re: Hjälp hur jag kan trimma mopeden.

Inlägg av stektkorv »

Faajjliip skrev:Hej!
Jag vill trimma min moped ungefär 5 km, Jag får inte trimma och vill därför bara göra det 5 km,
Jag har direkt insprut så det fungerar inte med en fartbeghränsare.
Någon som vet om jag kan byta variator vikt eller hur ska jag göra?
5km? haha du kan använda fötterna och köra kickbike style då kanske den gör några km extra ;)
Jag: Var sitter förgasaren då?

Kompis: Är de den här blå slangen? (pekar på den blåa ramen)

FAIL
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jetforce_Dahlin skrev:
runners skrev:Det finns sätt att öka hastigheten med 5-km.

På många mopeder sitter för små huvudmunstycken som original. Genom att byta detta till 1-3 nr större kan du redan där åstankomma 5 -km. På en del mopeder är kylningen i original alldeles för dålig, byta till ventilerad kopplingklocka, bättre kylfläkt i variatorn, kylningen är mkt viktigare än vad folk tror i allmänhet. För hög varme kan vara en stor effekttjuv. Det finns till och med bättre cylinderkylfläkt att köpa. :wink:
Han sa ju att han hade direktinsprut. Då är det väll inga munstycken??
Ja ..jag ser det nu..ehh dax att putsa glasögonen ...nä då kan man glöma det där med munstycken.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

nasse_89 skrev:
toxicstone skrev:
RacingTobbe skrev:Kan ju kanske gå lite snabbare om du gör så att moppen väger mindre ? :P Men jag har ju ingen aning om dte hjälper :p Strippa elen eller nåt :P Och då åker du inte dit på trimm heller :)
viktförlust medför inte toppfart på något vis, mindre vindmotstånd = mindre objekt som färdas resulterar i högre toppfart
Hoppas att du skojar med att viktförlust inte påverkar... det är väll ganska klart att om man tar bort så mycke som möjligt så axxar den bättre...
Jo viktminskning ökar både acc och tophastighet....kanske dax att sätta i gång och banta. :lol:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
psykopatrik
Elmoped

Inlägg av psykopatrik »

Den här moppen (aprilia sr factory 2005) har inte den en strypt cdi box?
Om den har det så hjälper det ju inte att ändra tändningen eller ett annat bränsle typ V power för den kommer lik förbanat inte att varva mer.
Sen så äe väll variatorn spärrad med en bricka/ring som också gör att den inte kan gå fortare.

Någon av dessa två måste man ändra för att den skall gå fortare.

Min fundering är att fixa en variator ring/bricka som är lite tunnare.

Plocka av ringen/brickan och knalla iväg till närmsta mekaniska verkstad så fixar de det på ingen tid.

Kan du inte fixa det så skicka den till mig så svarvar jag till den till dig.
Låst