Den här frågan har nog varit på tapeten många gånger, vilken moped är bäst för mig?
Mina viktigaste kriterier är att det skall vara av god kvalitet, att den skall hänga med trafiken på 70-väg (även uppförs) och vara stabil. Den skall användas till att pendla till jobbet på, så ett plus i kanten är om den är snål.
Jag skall köpa begagnat och vill handla för Ca. 10'000kr.
Den skall avstrypas, byta vikter och munstycke, inget trimcylinderbyte eller dylikt.
Går alla direktinsprutade modeller bort?
Kan någon berätta lite kort om följande modeller: Aerox, Jog, Neos, Runner, NRG. Finns det några fler tänkbara modeller?
Hur förhåller sig NRG mot Aerox? Är Aerox det självklara valet?
Just nu har jag en Kymco super9 AC, den överlägset bästa scooter jag haft när det gäller gå bra efter att man strypt av den bara. En sak som upplevs av många är att moppen är tung och väger 110 kg. Men annars grymt bra valitet.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
runners skrev:Just nu har jag en Kymco super9 AC, den överlägset bästa scooter jag haft när det gäller gå bra efter att man strypt av den bara. En sak som upplevs av många är att moppen är tung och väger 110 kg. Men annars grymt bra valitet.
Vilka har du ägt då? 110 kilo är rätt mycket, jämfört med Aerox som väger 92 kilo torr. Så super9 är bättre än Aerox då med andra ord?
runners skrev:Just nu har jag en Kymco super9 AC, den överlägset bästa scooter jag haft när det gäller gå bra efter att man strypt av den bara. En sak som upplevs av många är att moppen är tung och väger 110 kg. Men annars grymt bra valitet.
Vilka har du ägt då? 110 kilo är rätt mycket, jämfört med Aerox som väger 92 kilo torr. Så super9 är bättre än Aerox då med andra ord?
Jag har ingen egen erfarenhet av Aerox. Men den sämsta mopeden att trimma var PGO. Nästan hopplös att få riktigt liv i. När man avstrypt den och satt på trim CDI gick den förvisso bättre men det blev aldrig några upplevelser på sadlen. Det hände först saker när man ladda motorn med 70 cc.
Men av dem jag ägt är den kymco jag har nu helt överlägsen de andra efter bara strypt av den, bäst acc och 74 ärliga km på GPS. Men jag vet inte hur det sedan blir när man laddar den med mera trimgodis. Men det är defenitivt inte någon bra moppe till stunt (alldeles för tung) men är mycket comfortabel och bensinsnål. Perfekt moppe att köra till jobbet med.
En klar nackdel är att moppen är alldeles för hög. Jag är 1,80 lång och når knappt mer med båda fötterna i marken. Den tunga vikten tycker jag ger moppen en bra stabilitet på vägen och lyder fint även i höga hastigheter. En annat minus är att bromsarna är alldeles för klena för mopedens tyngd, men inte på ett trafikfarligt sätt, men ändå.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
SKönare att köra när den är tyngre, bättre väghållning ?
k1n4puff skrev:Den här frågan har nog varit på tapeten många gånger, vilken moped är bäst för mig?
Mina viktigaste kriterier är att det skall vara av god kvalitet, att den skall hänga med trafiken på 70-väg (även uppförs) och vara stabil. Den skall användas till att pendla till jobbet på, så ett plus i kanten är om den är snål.
Den skall avstrypas, byta vikter och munstycke, inget trimcylinderbyte eller dylikt.
Går alla direktinsprutade modeller bort?
Kan någon berätta lite kort om följande modeller: Aerox, Jog, Neos, Runner, NRG. Finns det några fler tänkbara modeller?
Hur förhåller sig NRG mot Aerox? Är Aerox det självklara valet?
viva city hade jag tagit, fassan har den med original dear, av med strypningarna och den gör 70-80 med ett skönt acc och dricker inget, min är betydligt bättre men tycker endå hans är som att åka på moln, inget hack accet och går tillräckligt bra för att hänga med, lite större förgasare ger lite bättre acc ju och variatorn för topp om man nu vill. låter inget, när den går på tomgång så kan man tro den är avstängd. seriöst.
Rubrik: hej
om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
SKönare att köra när den är tyngre, bättre väghållning ?
Det är en smaksak. Att köpa en tung moppe för att använda till stunting skulle vara ett vansinne. men ska jag köra långt föredrar jag större hjul och tyngre moppe.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
k1n4puff skrev:
Baotian 125cc för att hänga med i trafikrytmen ,billig i inköp och lägre straff för "olovlig körning" (om du inte har A kort) än för "trimmad moppe"
Högre kvalite köp Vivacity 100cc
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
k1n4puff skrev:
Baotian 125cc för att hänga med i trafikrytmen ,billig i inköp och lägre straff för "olovlig körning" (om du inte har A kort) än för "trimmad moppe"
Högre kvalite köp Vivacity 100cc
Som sagt är Boatian en kina produkt och den erfarenhet jag har efter att ägt en sådan moppe säger jag bara: "Aldrig mera." En helt ny moppe som rullat 270 mil och såg redan ut som om man kört den in i ett träd samt att man rullat över den ett antal med en stor lastbil. Sedan släppt den ner från 10:e våningen. Dessutom hade remmen, variatorn gått sönder 3 ggr under denna tid. Nä Boatian är rullande varningsskyltar. Lägg till och köp ngt ordentligt.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Som ovanstående: 100cc vivacity, billig och bra! Eller en moped med direktinsprut, "bara" att strypa av ECU:n och ta bort variatorringen så går dom prima och möjligtvis ett effektrör.
Vivven skrev:Som ovanstående: 100cc vivacity, billig och bra! Eller en moped med direktinsprut, "bara" att strypa av ECU:n och ta bort variatorringen så går dom prima och möjligtvis ett effektrör.
Rätt! Vivacity är en ganska liten moped som har ett gott rykte att gå bra när man stryper av eller förser den med mera trim, en moped som har god comfort och passar sig både för lite lek och långfärd. Jag har inte egen erfarenhet av att äga en Viva men har skaffat mig uppfattning genom att själva provkört och att två av mina vänner ägt dessa moppar.
Allt är relativt! En moped som inte rör sig speciellt bra enbart avstrypt var PGO-T rex, men en fantastisk moppe när man satte på mera trim. Denna moppen hade de mest överlägsna köregenskaper i gämförelse med många andra mopeder jag ägt. Men Kanske därför att denna moped är balanserad som MC redan från början. Man kan säga att PGO T-rex är en nerbantad variation av 150cc där bara förgasare och cylinder skiljer sig från moped-Scootern. Men tyvärr har alla PGO som jag ägt varit ganska bensintörstiga. Om man inte har allt för höga krav på att den ska vara en racer avstrypt men man vill ha en moped som är fantastiskt skön att åka långt på så rekommenderar jag varmt denna.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Så ni tycker jag skall köpa en 100-125cc istället? Jag har funderat på det och är medveten att straffet blir lindrigare med en MC om polisen följer lagboken. Jag innehar B och C kort. Jag har även funderat på en ATV men problemet är att den inte går in mellan dörren till källaren, skall nämligen förvara den där.
Tror ni inte att polisen lättare ser "mellan fingrarna" om man blir stoppad med en EU-moped som går lite för snabbt jämfört med en lätt MC? Sedan värkar marknaden väldigt dålig på just 100-125cc scootrar.
Vivacity? Men har ni inga som helst krav gällande utseende?
Går det att uppdatera ecu'n på samma sätt som ditech på jetforce och pure jet?
säger ju bara utan tvekan en beggad Aprilia SR50 Di-Tech med tanke på dina "kriterier" . Stryp av ECU'n och ta bort variator ringen. Den gör utan problem 80 ärliga km/h och iochmed att den har insprutning (ist för förgasare) drar den lite bensin (tar mig 28mil på 7liter). Du accelererar ifrån alla finniga 15åringar även om du skulle köra orginal. Mopeden är tung 100-110kg vilket gör den jävligt stabil o härlig att köra.
Har du mer frågor PM'a
Om du köper en MC ska den skattas besiktigas. Sedan när du kommer på en moped och inte kör fortare än laglig hastighet är det inte säkert att du bli stoppad av polisen. Men kommer du på en mc och en polisbil hamnar bakom dig kan de snabbt och enkelt kolla upp regristreringsnummret och då ser de att ägaren saknar MC-kort, räkna med att du blir stoppad med en gång.
Kymco super 9 AC
70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter
Om du köper en MC ska den skattas besiktigas. Sedan när du kommer på en moped och inte kör fortare än laglig hastighet är det inte säkert att du bli stoppad av polisen. Men kommer du på en mc och en polisbil hamnar bakom dig kan de snabbt och enkelt kolla upp regristreringsnummret och då ser de att ägaren saknar MC-kort, räkna med att du blir stoppad med en gång.
Det är helt sant, det är precis det jag har funderat på.
Är NRG purejet inget att ha jämfört med sr50 DiTech?
Jag ska inte ljuga o säga något om nrg då jag inte har någon som helst erfarenhet av den men aprilian är oslagbar. Sedan så fram till 2005 så kör aprilia på piaggios "motor/block" vilket är stort "+" för piaggio då aprilia ändast använder det bästa på marknaden. Vilken pryl du skruvar lös på aprilian står det "Made in Italy" på och det säger sig själv.
Kör på aprilias Di-Tech , du kommer inte bli besviken.
jag har en aerox, dem väldigt sköna och köra och utseendemässigt så finns det ingen moped som är lika snygg som en aerox, o går som ett spjut när man trimmad dem.