Tackmmartin_ skrev:http://www.twostrokerider.se/guider/visa/384 den guiden är lite bättreVeven skulle det vara bra om du bytte, inget måste men försäkerhets skull
Okejmmartin_ skrev:veven är det som kolven sitter fast och går ner i motorn, orginal veven klarar inte av lika mycket varv som en racing eller sport vev klarar av
Nej, du behöver inte det men alltid bra med bra bromas och rent luftfilter
Den är vätskekyld.
En annan vev än barkit som behövde en liten höjning ^^ Hittade denna från barkit:mmartin_ skrev:Det går nog bra med en annan vev än barkit![]()
lite jobbigare blir det nog. Vad menar du med "annan" ?
Okejrunners skrev:Att byta vev innebär att du måste klyva motorn och defenitivt inte något man gör om man inte är ganska van vid meka. Det är inte i heller ett jobb man gör på en dag. Jag själva har gjort det på en helg men då har jag gjort det ett par gånger tidigare.
Ska ha med en kompis som hjälper mig, men ingen av oss har gjort det förrut :/ Och dom jag känner har inte tid att hjälpa mig :/runners skrev:Att byta cylinder är i grunden inte ett svårt jobb, men bäst är det att ha någon med som gjort det tidigare. Det finns en del saker man måste vara nogrann med och som man behöver råd med där man står med verktygen i hand.
Men jag kan ge några tips på vägen:
Köp nya pinbultar, alltså de som håller fast cylindern. De gamla har ofta torkat ut i varmen och går därför lätt i sönder när du spänner på cylindern. Då blir det inte kul om en del av bulten sitter kvar i själva motorblocket.
Använd momentnyckel så alla hörn av cylindern blir jämt spända. Minsta tjuvluftläckage minskar effekt. Var försiktigt med kolvringar när du sätter på cylindern, dessa är mycket bräckliga och går mycket lätt sönder.
Glöm inte att smörja in cylinder inuti rikligt med motorolja i annat fall kan motorn värmenypa när du startar den. Då blir cylindern kass och kan slängas i flesta fall.
framför allt ska ringarna slutändar sitta rätt. Det finns en tapp som på koleven visar. annars åker kolvringarna dierkt när ni trät på nya cylindern.nelco skrev:Ska ha med en kompis som hjälper mig, men ingen av oss har gjort det förrut :/ Och dom jag känner har inte tid att hjälpa mig :/runners skrev:Att byta cylinder är i grunden inte ett svårt jobb, men bäst är det att ha någon med som gjort det tidigare. Det finns en del saker man måste vara nogrann med och som man behöver råd med där man står med verktygen i hand.
Köp nya pinbultar, alltså de som håller fast cylindern. De gamla har ofta torkat ut i varmen och går därför lätt i sönder när du spänner på cylindern. Då blir det inte kul om en del av bulten sitter kvar i själva motorblocket.
Använd momentnyckel så alla hörn av cylindern blir jämt spända. Minsta tjuvluftläckage minskar effekt. Var försiktigt med kolvringar när du sätter på cylindern, dessa är mycket bräckliga och går mycket lätt sönder.
Glöm inte att smörja in cylinder inuti rikligt med motorolja i annat fall kan motorn värmenypa när du startar den. Då blir cylindern kass och kan slängas i flesta fall.
Och tack för tipsenVet du några mer så får du gärna posta dom
Men pinbultar är väll dom till avgasröret? Så stog det på ts iaf :S Menade du skruvar till mototblocket?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=19474
Och jag har ingen momentnyckel, är den viktig? Kan kanske låna en isf.
Och ska jag bara smeta in olja överallt för säkerhets skull?
Är det typ en triangel som ska va riktad mot avgasröret?runners skrev:framför allt ska ringarna slutändar sitta rätt. Det finns en tapp som på koleven visar. annars åker kolvringarna dierkt när ni trät på nya cylindern.nelco skrev:Ska ha med en kompis som hjälper mig, men ingen av oss har gjort det förrut :/ Och dom jag känner har inte tid att hjälpa mig :/runners skrev:Att byta cylinder är i grunden inte ett svårt jobb, men bäst är det att ha någon med som gjort det tidigare. Det finns en del saker man måste vara nogrann med och som man behöver råd med där man står med verktygen i hand.
Och tack för tipsenVet du några mer så får du gärna posta dom
Men pinbultar är väll dom till avgasröret? Så stog det på ts iaf :S Menade du skruvar till mototblocket?
http://www.twostroke.se/product.asp?product=19474
Och jag har ingen momentnyckel, är den viktig? Kan kanske låna en isf.
Och ska jag bara smeta in olja överallt för säkerhets skull?
OkejKarlssoN^ skrev:sedan när du får start på den kör en liten lugn sväng och sedan låt den kallna ett par timmar och efterdra topplocket igen !nelco skrev:Okejrunners skrev:Det brukar finnas en liten pil som också kan se ut som en triangel som ska vara mot avgasporten.Tack