Byta Cylinder?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
nelco
Elmoped

Byta Cylinder?

Inlägg av nelco »

Hej!
Vet att det inte ska ligga här egentligen men behöver snabba svar och ingen har svarat i cylindertråden på länge.

Jag har en Derbi Senda X-treme sm 03 nästan helt orginal. Det enda effektmässigt jag har gjort på den är att byta orginalrör till Gianelli 2t och liten drevning.

Blev nu sugen på att byta till Barikit 74cc.

http://www.twostroke.se/product.asp?product=12456

Det jag undrar är om det är svårt att byta cylinder. Eller är det bara att göra som i denna guiden?

http://twostrokerider.se/artiklar/1688

Och är det något mer som behöver bytas? Är inte så bra på sådant här, så är det lika bra att jag struntar i att byta om det innebär mycket problem?

MvH
Nelco
mmartin_
Elmoped

Inlägg av mmartin_ »

http://www.twostrokerider.se/guider/visa/384 den guiden är lite bättre ;) Veven skulle det vara bra om du bytte, inget måste men försäkerhets skull :)
Honda: drive it, love it
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

mmartin_ skrev:http://www.twostrokerider.se/guider/visa/384 den guiden är lite bättre ;) Veven skulle det vara bra om du bytte, inget måste men försäkerhets skull :)
Tack :)
Vad gör veven och hur byter man den? Finns det en bra guide på det med
? ;)

Och behöver man byta luftfilter, bromsar å sånt för säkerhets skull?

Och är barikit vätskekyld eller luftkyld?
mmartin_
Elmoped

Inlägg av mmartin_ »

veven är det som kolven sitter fast och går ner i motorn, orginal veven klarar inte av lika mycket varv som en racing eller sport vev klarar av ;)
Nej, du behöver inte det men alltid bra med bra bromas och rent luftfilter :)
Den är vätskekyld.
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

mmartin_ skrev:veven är det som kolven sitter fast och går ner i motorn, orginal veven klarar inte av lika mycket varv som en racing eller sport vev klarar av ;)
Nej, du behöver inte det men alltid bra med bra bromas och rent luftfilter :)
Den är vätskekyld.
Okej :)
Vad är det för vev jag ska ha då? Ska jag ha Barikit där med? Eller går det bra med en annan?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=12438

På den står det såhär:

"OBS!! För att kunna använda detta vevparti måste Du ha cylinderspacers för att höja cylindern så att kolven ej slår i topplocket, dessa hittar Du under gruppen "cylinderkit"."

Blir det dyrt och jobbigt med den veven? Eller går det bra med en annan? :)
mmartin_
Elmoped

Inlägg av mmartin_ »

Det går nog bra med en annan vev än barkit ;)
lite jobbigare blir det nog. Vad menar du med "annan" ? :)
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

mmartin_ skrev:Det går nog bra med en annan vev än barkit ;)
lite jobbigare blir det nog. Vad menar du med "annan" ? :)
En annan vev än barkit som behövde en liten höjning ^^ Hittade denna från barkit:

http://www.twostroke.se/product.asp?product=20601

Till den behöver man inte höja cylindern, men är det bättre att lägga till några hundra för att köpa en sådan som jag länkade först?
mmartin_
Elmoped

Inlägg av mmartin_ »

njaa, ganska samma sak. så ta den billigaste :D
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Att byta vev innebär att du måste klyva motorn och defenitivt inte något man gör om man inte är ganska van vid meka. Det är inte i heller ett jobb man gör på en dag. Jag själva har gjort det på en helg men då har jag gjort det ett par gånger tidigare.
:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
mmartin_
Elmoped

Inlägg av mmartin_ »

runners skrev:Att byta vev innebär att du måste klyva motorn och defenitivt inte något man gör om man inte är ganska van vid meka. Det är inte i heller ett jobb man gör på en dag. Jag själva har gjort det på en helg men då har jag gjort det ett par gånger tidigare.
Indeed!
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

runners skrev:Att byta vev innebär att du måste klyva motorn och defenitivt inte något man gör om man inte är ganska van vid meka. Det är inte i heller ett jobb man gör på en dag. Jag själva har gjort det på en helg men då har jag gjort det ett par gånger tidigare.
Okej :( Så det är bäst att lämna in det isf? Men om jag ska byta cylinder, är det enklast att ta av tanken eller att ta av motorn? För min tank har rostat fast eller ngt :/ Förstör bara skruvarna när jag försöker ta av den :(
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

mmartin_ skrev:njaa, ganska samma sak. så ta den billigaste :D
Okej :)
Men är det är bäst att lämna in det isf? Men om jag ska byta cylinder, är det enklast att ta av tanken eller att ta av motorn? För min tank har rostat fast eller ngt :/ Förstör bara skruvarna när jag försöker ta av den
mmartin_
Elmoped

Inlägg av mmartin_ »

du behöver inte ta loss tanken eller motorn, bara tappa bort kylarvätskan o ta av cylindern ;)
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

mmartin_ skrev:du behöver inte ta loss tanken eller motorn, bara tappa bort kylarvätskan o ta av cylindern ;)
Okej :) Tänkte det blev lite trångt men de kanske det inte blir :D Men sammanlagt så behöver jag inte byta någonting om jag byter cylinder? Och är det någonting mer jag ska tänka på?
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

mmartin_ skrev:du behöver inte ta loss tanken eller motorn, bara tappa bort kylarvätskan o ta av cylindern ;)
Behöver man byta reeds med?
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

du bör ju fixa förgasare iaf
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

Mura skrev:du bör ju fixa förgasare iaf
Hur menar du? En större eller noggrann inställd?
mmartin_
Elmoped

Inlägg av mmartin_ »

nya reeds är inte nödvändigt men större förgasare skulle nog ge lite extra krut :D
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

mmartin_ skrev:nya reeds är inte nödvändigt men större förgasare skulle nog ge lite extra krut :D
Haha okej :P Det får vänta ^^ Dyrt ju :cry:
mmartin_
Elmoped

Inlägg av mmartin_ »

jup, ska det trimmas så ska det :D
och ett effektrör skulle ju vara bästa att lägga till trimcylindern ;)
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

mmartin_ skrev:jup, ska det trimmas så ska det :D
Haha nästa steg är hyper ;)
Men duger inte mitt Gianelli 2t? Har ett TNT blå exoarterat med men det är lite buckligt ^^
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

mmartin_ skrev:jup, ska det trimmas så ska det :D
han har ju redan gianelli rör :P men jag skulle inte köra med den cylindern utan större förgasare
mmartin_
Elmoped

Inlägg av mmartin_ »

okey, glömde
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Att byta cylinder är i grunden inte ett svårt jobb, men bäst är det att ha någon med som gjort det tidigare. Det finns en del saker man måste vara nogrann med och som man behöver råd med där man står med verktygen i hand.

Men jag kan ge några tips på vägen:

Köp nya pinbultar, alltså de som håller fast cylindern. De gamla har ofta torkat ut i varmen och går därför lätt i sönder när du spänner på cylindern. Då blir det inte kul om en del av bulten sitter kvar i själva motorblocket.
Använd momentnyckel så alla hörn av cylindern blir jämt spända. Minsta tjuvluftläckage minskar effekt. Var försiktigt med kolvringar när du sätter på cylindern, dessa är mycket bräckliga och går mycket lätt sönder.
Glöm inte att smörja in cylinder inuti rikligt med motorolja i annat fall kan motorn värmenypa när du startar den. Då blir cylindern kass och kan slängas i flesta fall. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

runners skrev:Att byta cylinder är i grunden inte ett svårt jobb, men bäst är det att ha någon med som gjort det tidigare. Det finns en del saker man måste vara nogrann med och som man behöver råd med där man står med verktygen i hand.

Köp nya pinbultar, alltså de som håller fast cylindern. De gamla har ofta torkat ut i varmen och går därför lätt i sönder när du spänner på cylindern. Då blir det inte kul om en del av bulten sitter kvar i själva motorblocket.
Använd momentnyckel så alla hörn av cylindern blir jämt spända. Minsta tjuvluftläckage minskar effekt. Var försiktigt med kolvringar när du sätter på cylindern, dessa är mycket bräckliga och går mycket lätt sönder.
Glöm inte att smörja in cylinder inuti rikligt med motorolja i annat fall kan motorn värmenypa när du startar den. Då blir cylindern kass och kan slängas i flesta fall. :wink:
Ska ha med en kompis som hjälper mig, men ingen av oss har gjort det förrut :/ Och dom jag känner har inte tid att hjälpa mig :/

Och tack för tipsen :D Vet du några mer så får du gärna posta dom ;)

Men pinbultar är väll dom till avgasröret? Så stog det på ts iaf :S Menade du skruvar till mototblocket?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=19474

Och jag har ingen momentnyckel, är den viktig? Kan kanske låna en isf.

Och ska jag bara smeta in olja överallt för säkerhets skull?
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

Och vet någon vilket tändstift som är bra till min blivande setup? Eller duger det med orginal?
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Nej dem till cylindern kallas ofta för pinbultar, men när du beställer nya har de ofta andra namn.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

runners
King of the street

Inlägg av runners »

nelco skrev:
runners skrev:Att byta cylinder är i grunden inte ett svårt jobb, men bäst är det att ha någon med som gjort det tidigare. Det finns en del saker man måste vara nogrann med och som man behöver råd med där man står med verktygen i hand.

Ska ha med en kompis som hjälper mig, men ingen av oss har gjort det förrut :/ Och dom jag känner har inte tid att hjälpa mig :/

Men pinbultar är väll dom till avgasröret? Så stog det på ts iaf :S Menade du skruvar till mototblocket?

framför allt ska ringarna slutändar sitta rätt. Det finns en tapp som på koleven visar. annars åker kolvringarna dierkt när ni trät på nya cylindern.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

runners
King of the street

Inlägg av runners »

I bästa fall i din intruktionsbok står i vilket tryck dina pinbultar ska spännas på cylindern. Det är mycket viktigt att du spänner dem i kors så att cylindern blir gämt spänd. Man kan säga att var annan moppe går sämre än vad de borde göra därför att deras cylindrar drar tjuvluft. Det behöver knappt märkas på gången i motorn för att ge minuseffekt.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

runners skrev:Nej dem till cylindern kallas ofta för pinbultar, men när du beställer nya har de ofta andra namn.
Hittade några längre in på twostroke :) Fast de verkar finnas två olika sorters pinbultar :S
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

runners skrev:
nelco skrev:

framför allt ska ringarna slutändar sitta rätt. Det finns en tapp som på koleven visar. annars åker kolvringarna dierkt när ni trät på nya cylindern.
Är det typ en triangel som ska va riktad mot avgasröret?

Och har ingen instruktionsbok :( Men ska kolla om det står på internet :)
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Det brukar finnas en liten pil som också kan se ut som en triangel som ska vara mot avgasporten.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

runners skrev:Det brukar finnas en liten pil som också kan se ut som en triangel som ska vara mot avgasporten.
Okej :) Tack :D
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

nelco skrev:
runners skrev:Det brukar finnas en liten pil som också kan se ut som en triangel som ska vara mot avgasporten.
sedan när du får start på den kör en liten lugn sväng och sedan låt den kallna ett par timmar och efterdra topplocket igen ! :)
nelco
Elmoped

Inlägg av nelco »

KarlssoN^ skrev:
nelco skrev:
sedan när du får start på den kör en liten lugn sväng och sedan låt den kallna ett par timmar och efterdra topplocket igen ! :)
Okej :( Lossnar det efter ett tag i början? Och räknas 1.5 mil som kort? ^^
Låst