slirande koppling?.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
zuxztah
Elmoped

slirande koppling?.

Inlägg av zuxztah »

Tjenna^^ har lite problem med moppen för några dagar sedan innan jag själv fick tanken att kopplingen säkert var slut så var det så när man puttade i 1an så högg det till och så hörde man ljudet av att moppen arbetade på att driva och jag har hela tiden trott att det varit för slapp eller för lång kopplings wire. den började gå dåligare och dåligare i den minsta lilla uppförsbacke så var man tvungen att växla ner den gick bara på 5-6 på rak väg annars gick det knappt då började jag tänka att cylindern kanske började bli slut. bytte kolv och ringar för kanske 100mil sedan så tänkte efter riktigt noga att det inte kan vara det. så var jag ute och körde mer en polare då började det rassla konstigt från motorn och jag höll in kopplingen och den drev lite gran i alla fall så jag beställde nytt lamell kitt och special olja. kan orsaken till detta va att lamellerna är slut. är ramlagren dåliga eller fel olja?:D
Användarens profilbild
Robban_91_dakotan
Elmoped

Inlägg av Robban_91_dakotan »

När kopplingen strulade på min moped så började det med misstankar om för lite dåligt spänd kopplingsvajer.. Spände och spände, vilket till slut inte hjälpte. Det blev ett lamellbyte- och de slitna lamellerna var orsaken. + så blev det ett oljebyte. Om du hör ett ständigt rassel från motorn så kan det vara ramlagerna, brukar det nog oftast vara, tyvärr. Du kan kolla om hela vevpartiet/vevaxeln glappar genom att exempelvis rycka på svänghjulet.. (Jag har också problem med detta just nu, och ska snart ta o klyva motorn, eftersom det inte finns något annat att göra).

Om du är medveten om att det var längesen oljan byttes på din moped så kan du ju alltid göra det. Inte så dyrt, 50-150:-. Men det beror på om du vill ha "olja med god kvalité" eller ej :) Det blir nog iaf bra med nya lameller
Användarens profilbild
zuxztah
Elmoped

Inlägg av zuxztah »

Tack Robban för bra svar^^:D har precis kollat ryckt i svänghjulet de sitter som sten:D inte något glapp alls så tror det inte är några problem med ramlagren:) har ju precis beställt nya lameller Top performance kevlar det borde duga:D oljan byter jag ofta för att vara säker på att det inte ska bli massa problem just där. har beställt någon speciell framtagen växellåd och våtlamells olja för just 2takt

har bara lite funderingar över Reedsen om du vet något om tjockare tunnare membran så skriv gärna ett par rader vad det ger och vad som bör bytas:)
Användarens profilbild
Robban_91_dakotan
Elmoped

Inlägg av Robban_91_dakotan »

Skönt att det inte var lagerna som var slut! Jodå jag brukar också byta oljan ofta, vilket man ska göra.. Hellre för ofta än sällan. Till min Puch så Ska det vara Motorolja, inte för tunn och inte för tjock, (det betecknas som SAE10w-40, 5w-50 osv), där siffrorna står för hur tunn oljan är och W;et; Weight, om jag inte minns fel. SAE har inget med produktens tjocklek att göra utan bara typ något som skrivs för att man ska veta skillnad på sommarklass o vinter har jag för mig.. Är inte helt 100 på vad du ska ha för olja i din, antar att det ska vara växellådsolja, vad du nu har för moped?

Jag är inte duktig på det där med reedsen som du skrev, vilket jag antar är Reedventilerna? Det finns inte några såna på min dakota så jag är inte så jätte inne om vad de har för funtion osv :)
Användarens profilbild
zuxztah
Elmoped

Inlägg av zuxztah »

okej tackar :D har en Rieju Drac 02 Sport edition:D:)
Låst