klyva Derbi maskin...

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

klyva Derbi maskin...

Inlägg av fuck_rooster »

Skall renovera min Derbi maskin men behöver hjälp med när man skall lossa muttern till kopplingskronan...Nån som har nått tips på hur man kan låsa den så den inte går runt? nr6 på denna bild http://www.easyparts.nl/showdrawing/106 ... lutch.html
Daaanne
Svårstartad skrothög
Inlägg: 264
Blev medlem: 16 maj 2010, 20:04
Kontakt:

Inlägg av Daaanne »

Mutterdragare
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 406
Blev medlem: 15 maj 2009, 22:52
Ort: skärhamn

Inlägg av Osten R »

har undrat ifall man ska dra av och på primär drevet men mutter dragare stämmer de eller?
Tompa1122
Elmoped
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 april 2010, 16:08
Ort: Köping

Inlägg av Tompa1122 »

Som jag förstår det så ja en mutterdragare.
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

gick som en dans med mutterdragaren!Tack för svaren :D
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

Har ännu en fråga...Gör det något att vevstaken glappar i sidled 2-3mm?Och skall jag frysa/kyla ner vevaxeln när jag för in den i de nya vevlagrena?
Användarens profilbild
Karlberg1011
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 29 juli 2010, 13:48

Inlägg av Karlberg1011 »

Om man inte har en mutter dragare så kan man hålla fast bulten till fram drevet som motstånd när man ska bort med kopplingen :) Om det snurrar åt fel håll så kan man hålla i hela drevet ist med en rörtång :)
Bild

Riktiga män borstar tänderna med avfettning!
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

fuck_rooster skrev:Har ännu en fråga...Gör det något att vevstaken glappar i sidled 2-3mm?Och skall jag frysa/kyla ner vevaxeln när jag för in den i de nya vevlagrena?
värma dem tror jag la ?
den dem blir kalla so krymper dem och det blir inta alls bra när dem blir varma i motorn :/
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

willemedDERBIN skrev:
fuck_rooster skrev:Har ännu en fråga...Gör det något att vevstaken glappar i sidled 2-3mm?Och skall jag frysa/kyla ner vevaxeln när jag för in den i de nya vevlagrena?
värma dem tror jag la ?
den dem blir kalla so krymper dem och det blir inta alls bra när dem blir varma i motorn :/
värma lagrena, kyla axeln...

lagrena är ju kalla när den står ute och den inte är igång..
så det spelar ingen roll eftersom dom expanderar till sin normala storlek när dem blir varma igen.
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

Hur är det ifall veven glappar 2-3mm i sidled då gör det nån skillnad
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

i sidled är det lugnt, bara det inte glappar uppåt .
Daaanne
Svårstartad skrothög
Inlägg: 264
Blev medlem: 16 maj 2010, 20:04
Kontakt:

Inlägg av Daaanne »

Är så att den rör sig i sidled redan från början. Det rör väl sig om någon mm.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

fuck_rooster skrev:Hur är det ifall veven glappar 2-3mm i sidled då gör det nån skillnad
Helt naturligt att det glappar lite i sidled.

Värm upp ramlagrena med värmepistol och trä på dom fort, skaffa gärna ett rör/ hylsa som passar mot lagrena och använd att trycka med. Normalt sett ska toleransen vara så liten så du inte behöver kyla vevpartiet också, det är nästan en nackdel då det svalkar lagrena fortare vid montering istället.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

Har plockat ihop allt nu och har lagt den på ramen och den startad och gick som den ska! :)
Har inte luftat kylarslangarna detvar en polare till mig som sa att det måste göras på Derbi.
Har alltså inte luftat nånting alls men reder det sig själv detdär eller är det bäst att jag luftar det?Hur gör man?
Användarens profilbild
willemedDERBIN
King of the street
Inlägg: 3552
Blev medlem: 25 april 2010, 19:28
Ort: BORÅS!

Inlägg av willemedDERBIN »

du tar lås den slangen som går från toplocket och häller i så mycket vatten du kan

sen håller du i vattenberhållaren och i kyllaren

VATTEN VATTEN VATTEN ÖVERALLT:D
Derbi Senda: Derbi racing development -03!!!

det är roligt att läsa när ni kommer med era ider ....samt roligare att se den rätta lösningen framför sig ^^
Användarens profilbild
fuck_rooster
Svårstartad skrothög
Inlägg: 218
Blev medlem: 23 november 2008, 18:10

Inlägg av fuck_rooster »

Har ett till ¨problem¨ kylarslangarna blir väldigt varma nästan som att det bränns när man håller i dom eller är det ett normalt fenomen?
Låst