Problem med att lägga i ettan

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
goldmann
Elmoped

Problem med att lägga i ettan

Inlägg av goldmann »

Ska börja med att säga att jag inte är så kunnig.

Köpte mig nyligen en Derbi Senda xtreme 07a(helt orginal), och jag har flera gånger haft problem med att växla till 1an. både från friläge och ner från 2an. Inget händer när jag trycker ner växeln. Till slut kommer jag till ettan, men ibland måste man trycka ner den mer än 10 gånger. hoppas att jag förklarade så ni förstår. Vad tror ni jag måste göra för att lösa problemet? Tack på förhand
Användarens profilbild
Robban_91_dakotan
Elmoped

Inlägg av Robban_91_dakotan »

Spänn kopplingsvajern till o börja med. Om den är så sliten att den börjat fransa upp sig- köp ny
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av puttrish »

Testa att rulla lite på moppen när du växlar, det brukar hjälpa lite iaf :P
Användarens profilbild
klurrs_derbi_drd_racing
Farsans gamla zündapp

Inlägg av klurrs_derbi_drd_racing »

som sagt, rulla lite framåt sen bakåt (osv) o tryck samtidigt!
du kan även släppa upp kopplingen så de blir dragläge sen trycka in kopplingen och testa peta på växelspaken!
Derbi Drd Racing<3

kolla galleri (:
goldmann
Elmoped

Inlägg av goldmann »

1a svaret: Ni kommer säkert skratta menmen. Hur spänner man den vajern? Ska man skruva lite på skruvarna vid handtaget?
2a och 3e svaret: ska testa!
Användarens profilbild
Murran95
Elmoped

Inlägg av Murran95 »

goldmann skrev:1a svaret: Ni kommer säkert skratta menmen. Hur spänner man den vajern? Ska man skruva lite på skruvarna vid handtaget?
2a och 3e svaret: ska testa!
På kopplingshandtaget sitter en skruv som ja inte kommer på vad den heter. men varjern går igenom den... den kan du skruva ut då spänns vajern. rätta mig ngn om ja har fel! :)

De bruka vara ett svart skydd över skruven! bara putta bort de!
Peace!
Användarens profilbild
Robban_91_dakotan
Elmoped

Inlägg av Robban_91_dakotan »

Det heter Justerskruv och brukar vanligtvis vara en M6/M8;a.. Och så kan jag ju säga Nej, jag varken skrattar eller hånar dig, absolut inte.. man var ju själv väldigt okunnig vid 15 år o nyss fått moped :wink: vilket ja tror att de flesta är
Användarens profilbild
Pulliboy
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pulliboy »

Sen måste jag berömma honom att han vågar fråga en sån "enkel" fråga! För det är det många okunniga som inte gör, och då kan det bli pannkaka av allting istället eftersom de testar något först, som tyärr kan gå åt pipan ;)

Ingen hånar dig på detta forum! Fråga så mycket du vill så ska vi hjälpa dig så mycket vi kan!! :wink:
Behöver ni hjälp, eller bara vill snacka om moppar eller annat skoj, så är det bara att adda: Adde_pauli@hotmail.com =)
GRieju
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av GRieju »

Pulliboy skrev:Sen måste jag berömma honom att han vågar fråga en sån "enkel" fråga! För det är det många okunniga som inte gör, och då kan det bli pannkaka av allting istället eftersom de testar något först, som tyärr kan gå åt pipan ;)

Ingen hånar dig på detta forum! Fråga så mycket du vill så ska vi hjälpa dig så mycket vi kan!! :wink:
+1
ktm_danielsson skrev:
Startgas på kicken... ?

Edit: Såg att du var från stockholm, förklarar allting
goldmann
Elmoped

Inlägg av goldmann »

Vajern är nu spänd, och hittills har jag inte haft problem med att växla till ettan. Tack för hjälpen!
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Pulliboy skrev:Sen måste jag berömma honom att han vågar fråga en sån "enkel" fråga! För det är det många okunniga som inte gör, och då kan det bli pannkaka av allting istället eftersom de testar något först, som tyärr kan gå åt pipan ;)

+2
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Låst