Stunt-Nisse skrev:tjena har skrivit i setuptråden och har inte fått något svar där så nu börjar det bli på tiden att blocka ihop moppen pga att det börjar bli mörkt och jag behöver lycktor. Jag har en aerox med yasuni R rör och lättare vikter vet inte riktigt villken vikt och nu så kan jag inte få upp moppen i fart utan behöver en nedförsbacke så jag undrar om jag borde köpa lättare vikter och kopplingsfjädrar mina vikter som jag har på är troligen 4-4,5g borde jag köpa 3g för den har skitsvårt att varva ut. tack i förhand

Det beror helt och hållet på vad du hade för vikter i original. Om dina originalvikter var t ex 6,5 gram och du nu har 4 gram kan du säkert byta ner 1-1,5 gram. Men i bland får man helt eneklt bara chansa och prova sig fram. Men problemet du beskriver kan finnas många andra orsaker än vikterna även om vikterna kan vara problemet just på din moped.
Man kan tjäna på byta kopplingsfjädrarna till hårdare. Man får först och främst en snabbare start på grund av att kopplingen griper först in i högre varv. Många mopeder blir tröga när de är avstrypta eller mera trimmade med originalfjädrarna. När man släpper gasen och sjunker några km och ska dra på igen blir moppen seg och då krävs hårdare fjädrar som tillåter högre varv innan kopplingen griper in. Men detta fenomen kan också bero på alldeles för tunga V-vikter.