Tänk det som att du har 2st 550cc cylindrar i din Skoter, så man brukar inte säga att den har en 1,1liters motor. Samma angående ghz på dualcore processorer
JOhan1 skrev:Tänk det som att du har 2st 550cc cylindrar i din Skoter, så man brukar inte säga att den har en 1,1liters motor. Samma angående ghz på dualcore processorer
JOhan1 skrev:Tänk det som att du har 2st 550cc cylindrar i din Skoter, så man brukar inte säga att den har en 1,1liters motor. Samma angående ghz på dualcore processorer :)
så man räknar den till 5,2 ghz då elr? :?
tror du måste ha missförståt det där lite med skotrar man säger alltid (till 99%) det sammanlagda cc antalet på en skoter
alltså en 440 har 2 st 220cc cylindrar
och likadant med en tex f5/f6/f7 = 2st250cc/2st300cc/2st350cc
och tex en thundercat 900/1000 har 3 cylindrar 300x3 eller 333,33x3
hur det funkar på en dator processor vet jag ej
Senast redigerad av fax110 den 27 augusti 2010, 22:33, redigerad totalt 1 gånger.
JOhan1 skrev:Tänk det som att du har 2st 550cc cylindrar i din Skoter, så man brukar inte säga att den har en 1,1liters motor. Samma angående ghz på dualcore processorer
så man räknar den till 5,2 ghz då elr?
tror du måste ha missförståt det där lite med skotrar man säger alltid (till 99%) det sammanlagda cc antalet på en skoter
hahahahah fyfan va dum ja känner mig:D Man lär sig nått nytt varje dag
St.Anger skrev:
så man räknar den till 5,2 ghz då elr?
hahahahah fyfan va dum ja känner mig:D Man lär sig nått nytt varje dag
Precis man lär sig:P
Det är som sagt 2.6ghz per kärna, som om du har två motorer på 50cc exakt likadana så blir inte fordonet snabbare ju men starkare, samma med en processor fast istället för starkare gör den det smidigare.
Rubrik: hej
om jag köper relä funkar väl inte blinkersen fram för do är ju inte dioder sedan om jag köper motstånd vafan gör det för skillnad ? dom lyser väl bar amindre då eller ?
Tänk dig som att det är arbetare.
En singlecore är en arbetare och klockfrekvensen är hur stark han är.
En dualcore är 2 stycken arbetare som arbetar i team och klockfrekvensen är hur starka var och en är.
Samma med quad och 6core processorer.
Grejjen är att dom här kärnorna sammarbetar inte särskilt bra på samma sak om programmet inte har stöd för det!
Hur snabbt dom kommer upplevas beror på vilket stöd programmet har för flera kärnor (cores).
Har det inget stöd kan det bli lika snabbt på en snabb singlecore som på en quadcore,
men om det har stöd kommer det upplevas grymt mycket snabbare och arbetet fördelas jämnare mellan kärnorna på en med flera kärnor.
Man adderar inte ihop frekvensen på kärnorna.
En quadcore är bättre på multitasking än dual och singlecore, så om du gör många saker samtidigt så flyter det bättre med flera kärnor. En dålig quadcore behöver inte vara snabbare än en värsting dualcore.
om vi säger såhär , antal kärnor = filer på en bil väg
ghz=du med en sportbil = mer ghz = bättre/snabbare bil
arbetet/datan som processorn hanterar är andra bilar
1kärnig med 3 ghz = snabbt rakt fram MEN kommer det andra bilar så blir det kö och du måste köra sakta
har du då en 4 kärnig 2ghz är chansen mycket större att du kan hålla dina 2 ghz utan att segas ner
vad är då bäst ? jo en blandning av flera kärnor och mycket ghz