Trög Aerox!

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Matrizz
Elmoped

Trög Aerox!

Inlägg av Matrizz »

Ursäkta! Såg variatortråden precis efter jag postade detta!

Tjenare alla! :D

Gjorde en bra affär på en Yamaha Aerox Max Biaggi -02 för ett tag sen och har spenderat de senaste veckorna på att gå igenom den med min petnoga far! :) Vi har nyss fått ihop den och den går som en dröm (nästan) Den drar fint igenom hela registret förutom precis i starten.
När man gasar på så varvar den upp ordentligt och börjar rulla iväg- långsamt och sedan efter kanske 2-3 sekunder börjar den dra ordentligt och går iväg perfekt. Kan kanske fixa en video om ni inte förstår!

Aeroxen är helt original i motorn och variatorstrypningen sitter kvar, det sitter på en ny kilrem och de flesta slitdelar är utbytta, förutom variatorvikterna och när vi kollade på dom så var dom ganska slitna.

Förgasaren är renare än ny nästan, så den är det inte

Jag vet att aerox inte är särskilt bra i accet men såhär seg ska den nog inte vara? :) Kan det vara vikterna som behöver bytas eller kanske något i kopplingen? fjädrar eller backar?
Moppen har gått ca 550 mil btw.

Väldigt tacksam för svar!
Mvh Mattias
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

Börja med att byta vikter, i och med att vikterna rullar, och ifall vikterna är slitna (platta) så rullar dom inte och lägger sig fast i ett läge istället. byt dom ifall dom ser slitna ut
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jag är nästan hundra procent säker på att problemet kan bero på att dina vikter i varitorn är slitna. Men sedan är jag inte helt säker på om jag fattar rätt när du säger att den rullar i väg långsamt de första tre sekunderna. En del mopeder gör så i första växlen och först när tvåan går in början den dra på. Men detta problem brukar hjälpa om man sätter på hårdare kopplingsfjädrar, då får man en avsevärt mycket snabbare start dessutom. Men i vilket fall som helst bör du byta variatorvikterna när de gamla är slitna. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Matrizz
Elmoped

Inlägg av Matrizz »

Yes box! Tack så jätte mycket! Ska beställa nya dirr! :D

@runners Jag tror inte det ska vara såhär faktiskt :) En polares aerox drog iväg ganska fint i början så jag hoppas det har med vikterna att göra! :D
Låst