Hejsan! Inom de närmaste dagarna framöver hade ja tänkt att skruva isär motorn på min Puch och köpa nya ramlager, eftersom de är slut. Men jag har en fråga eller fler.. Ska man ha några speciella verktyg för att kunna byta packboxar & ramlager, eller går de att få bort ändå? För övrigt, är det något annat jag Måste tänka på när jag skruvar isär motorn tex?, (förutom att hålla reda på alla delar såklart) o går det bra med Hjullagerfett vid smörjning av axlar m.m
Robban_91_dakotan skrev:Hejsan! Inom de närmaste dagarna framöver hade ja tänkt att skruva isär motorn på min Puch och köpa nya ramlager, eftersom de är slut. Men jag har en fråga eller fler.. Ska man ha några speciella verktyg för att kunna byta packboxar & ramlager, eller går de att få bort ändå? För övrigt, är det något annat jag Måste tänka på när jag skruvar isär motorn tex?, (förutom att hålla reda på alla delar såklart) o går det bra med Hjullagerfett vid smörjning av axlar m.m
Släng in lagrerna du ska byta i frysen och värm där dom ska sitta så kommer dom rammla i otroligt lätt För att få ur lagerna så är de bara o värma och banka på, Spärrskaftshylsa som passar bra runt lagret funkar alltid bra om du ska slå ut dem
Okej Menar du att jag ska lägga de nya lagren i frysen? Isånafall, hur länge? Jag kan inte värma med nånting, jag har inte tillgång till gassvets o sånt (Ska ju som sagt byta ramlager eftersom hela vevpartiet glappar i sidled, säkert mer än 1 mm).
Robban_91_dakotan skrev:Okej Menar du att jag ska lägga de nya lagren i frysen? Isånafall, hur länge? Jag kan inte värma med nånting, jag har inte tillgång till gassvets o sånt (Ska ju som sagt byta ramlager eftersom hela vevpartiet glappar i sidled, säkert mer än 1 mm).
sidled gör inget, det är det på alla vevparti, dock får det inte glappa uppåt. du kan lägga lagrena i kylen (bara så dom blir kalla) och blocket i ugnen(kolla bara så det inte är massa olja, bensin mm på blocket så det inte tar fyr där inne^^ ) motor olja funkar också, till att smörja lagrena
Robban_91_dakotan skrev:Okej Menar du att jag ska lägga de nya lagren i frysen? Isånafall, hur länge? Jag kan inte värma med nånting, jag har inte tillgång till gassvets o sånt (Ska ju som sagt byta ramlager eftersom hela vevpartiet glappar i sidled, säkert mer än 1 mm).
sidled gör inget, det är det på alla vevparti, dock får det inte glappa uppåt. du kan lägga lagrena i kylen (bara så dom blir kalla) och blocket i ugnen(kolla bara så det inte är massa olja, bensin mm på blocket så det inte tar fyr där inne^^ ) motor olja funkar också, till att smörja lagrena
Aa fast de glappar uppåt också, dvs alla håll XD Det började med att jag kunde vicka på svänghjulet upp o ner så glappade det, och även när jag drog in kopplingen så tvärdog den direkt. Idag har jag skruvat bort motorn från fästena på moppen, o imorron eller på lördag så ska den ut till en släkting ute på landet, eftersom jag varken vill plocka isär den här i lägenheten eller källaren
Fast jag måste ju veta exakt vilka lager jag ska ha också.. Har sett några som ser ut såhär; http://mopeddelar.se/images/UNI_Kullage ... 201212.jpg Men på Puchverkstan.se ser de ut såhär; http://www.puchverkstan.se/delar/00238.jpg
Självklart vet jag att de som är lite guldiga är ramlager som ska sitta runt vevaxeln, men de andra två? Ska de in i motorblocken?