Hjälp med aerox utan komp.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Aeroxforce
Avstängd

Hjälp med aerox utan komp.

Inlägg av Aeroxforce »

Hejsan, Jag bytte cylinder för någon månad sen, och under den tiden den har gått så har den funkat hur fint som helst tills idag då jag körde för att köpa ett nytt rör, och på vägen hem när jag visserligen legat och maxat den en litet tag, men med små pauser imellan då jag legat på låga varv, så helt plötsligt varvar den ner, och tillslut blir det bara ett BÖÖ, så jag tänkte att den var upphettad så jag stängde av den en halvtimme och väntade. Den är i gjutgärn så lite värme ska den ju tåla. Den startar, men kan bara upp i 1-2000 varv sen lägger den av. jag vet inte om den inte får någon komp och det är fel på kolvringarna, men den rör bara inte på sig.

Jag hade varit jätte tacksam om någon hjälpt mig eller berättat vad där finns och göra, jag hade till och med kunnat betala den som tagit reda på vad som felet var, bara jag får igång min älskling igen.

Tack på förhand. Mvh Martin.
Maaartin.
Användarens profilbild
Karlberg1011
Svårstartad skrothög

Re: Hjälp med aerox utan komp.

Inlägg av Karlberg1011 »

Aeroxforce skrev:Hejsan, Jag bytte cylinder för någon månad sen, och under den tiden den har gått så har den funkat hur fint som helst tills idag då jag körde för att köpa ett nytt rör, och på vägen hem när jag visserligen legat och maxat den en litet tag, men med små pauser imellan då jag legat på låga varv, så helt plötsligt varvar den ner, och tillslut blir det bara ett BÖÖ, så jag tänkte att den var upphettad så jag stängde av den en halvtimme och väntade. Den är i gjutgärn så lite värme ska den ju tåla. Den startar, men kan bara upp i 1-2000 varv sen lägger den av. jag vet inte om den inte får någon komp och det är fel på kolvringarna, men den rör bara inte på sig.

Jag hade varit jätte tacksam om någon hjälpt mig eller berättat vad där finns och göra, jag hade till och med kunnat betala den som tagit reda på vad som felet var, bara jag får igång min älskling igen.

Tack på förhand. Mvh Martin.
Testa kicka och se om de är nåt motstånd, om det inte är det då har antingen kolven, cylinder, eller toppen gått, tyvärr värkar som de är de :(
Bild

Riktiga män borstar tänderna med avfettning!
Användarens profilbild
Sam.K
Elmoped

Inlägg av Sam.K »

Känn på kicken? Är den tung som vanligt elr lättare?

Kan vara en packning som har gått?
Skit i förgasare?
Bild
Aeroxforce
Avstängd

Inlägg av Aeroxforce »

Tung som vanlig. och jag vill gärnainte köpa ny cylinder när man precis lagt 2000 på en jag trodde skulle hålla.
Maaartin.
Aeroxforce
Avstängd

Inlägg av Aeroxforce »

och kolven kan väll inte ha gått, då skulle den inte starta, jag vet inte om det är för jag inte körde in den helt, men jag hoppas nån kunnig här kan hjälpa mig.
Maaartin.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket

Inlägg av Sockan »

Jo, den kan starta även om du har repor i cylinder.. Min gjorde det, sen när jag verkligen försökte få igång den så blev kicken stum och den dog.
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

ta isär cylindern, kolla kolven cylinderloppet och toppen och se ifall du kan se något..
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
Sam.K
Elmoped

Inlägg av Sam.K »

Låter konstigt, men kolla förgasaren, de går fort. Trottelnålen som har gett sej... Fast sjukt otroligt. Min gick plötsligt konstigt, ställde om trottelnålen, sen orkade den de lägre varven... Fast råder dej att plocka isär cylindern o kolla så allt är som de ska
Bild
Aeroxforce
Avstängd

Inlägg av Aeroxforce »

Jag ska ta och kolla nålen, och kolla cylinderloppet om det är något fel, om jag nu får upp pinnbultarna, för de är rundade om jag kommer ihåg rätt.

Men jag tackar för svaren, så ska jag berätta hur det gick efter jag kollat, :)
Maaartin.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Det är ju smart att byta dom pinnbultarna nu när cylindern är är av pillad.
Aeroxforce
Avstängd

Inlägg av Aeroxforce »

Ja, om jag nu får av dom bara. :)
Maaartin.
KizZamP
Elmoped

Inlägg av KizZamP »

låter som att kolvringarna gick, tyvärr... hände likadant på en polares moppe när vi var på väg till gymmet... han hade några små repor i cylindern men kolvringarna hade gått av och åkt ut i avgasröret som tur va.
Aeroxforce
Avstängd

Inlägg av Aeroxforce »

hållt på med moppen hela dagen nu, och det var någon slang som var lös, så jag kopplade den till förgasaren och då gick den i iallafall framåt, men den hackade lite, dock testade jag bara den på gräsmattan fram och tillbaka, men ska kolla imorn på vägen istället, jag hoppas verkligen den ska gå då. Resten av kvällen tillbringade jag till att svetsa om mitt c20 och göra ett nytt fäste av en spade till den, bilder dyker förmodligen upp imorn.

Nu undrar jag om någon kan berätta vilka vikter jag bör ha till min 70 cc cylinder och c20 röret. Eftersom röret är högvarvigt så kanske jag borde satsa på något tyngre vikter för att satsa på toppen, men jag vill ändå ha ett så bra acc som möjligt, så finns det fortfarande chans att få upp den på bakan med lättare vikter nytt munstycke och ny kopplings fjäder?

Och isåfall vilka vikter bör jag använda mig av?

Mvh. Martin.
Maaartin.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Aeroxforce skrev:hållt på med moppen hela dagen nu, och det var någon slang som var lös, så jag kopplade den till förgasaren och då gick den i iallafall framåt, men den hackade lite, dock testade jag bara den på gräsmattan fram och tillbaka, men ska kolla imorn på vägen istället, jag hoppas verkligen den ska gå då. Resten av kvällen tillbringade jag till att svetsa om mitt c20 och göra ett nytt fäste av en spade till den, bilder dyker förmodligen upp imorn.

Nu undrar jag om någon kan berätta vilka vikter jag bör ha till min 70 cc cylinder och c20 röret. Eftersom röret är högvarvigt så kanske jag borde satsa på något tyngre vikter för att satsa på toppen, men jag vill ändå ha ett så bra acc som möjligt, så finns det fortfarande chans att få upp den på bakan med lättare vikter nytt munstycke och ny kopplings fjäder?

Och isåfall vilka vikter bör jag använda mig av?

Mvh. Martin.

tyngre vikter = arbetar på låga varv
lätta vikter = arbetar på höga.
Låst