Small till i växellådan?! Gilera SMT krånglar.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Flugheden
Elmoped

Small till i växellådan?! Gilera SMT krånglar.

Inlägg av Flugheden »

Finns antagligen fler trådar om detta, men jag är sjukt orolig och behöver lugnas :/

Problem 1: Innan startade alltid moppen på första kicken, oavsett väder osv, nu gör den itne det längre, utan jag måste rulla igång den. Vafan? vad tror ni det beror på, och vad kan jag göra?

När jag rullat igång den har den inte heller något tomgång, vilket leder oss till problem 2.

Problem 2: Efter att jag rullat nedför en liten backe där jag bor så skulle jag vända, för att hämta mina grejer, eftersom den dog utan varvning så la jag i ettan, antagligen i för hög hastighet för att inte moppen skulle dö och jag skulle få putta upp den för backen, då small det till högre i växellådan än vad det någonsin gjort innan.

Vad händer, mekaniskt, fysiskt och tekniskt sett när man lägger i ettan i för hög fart?

Vad kan det få för påföljder, tror ni växellådan är sämre nu?

Tack TSRfolk, för att ni finns, och tack på förhand! ;)
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

Går den att starta nu eller är den heldöd? :O
Bild
Flugheden
Elmoped

Inlägg av Flugheden »

Den startar.
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Det som händer är ju att kuggarna på växel hjulen inne i motorn tar skada, men det ska inte vara farligt att göra det någon enstaka gång.
Daaanne
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av Daaanne »

Man rullar igång den på 2an så är det bara.
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Daaanne skrev:Man rullar igång den på 2an så är det bara.
Varför skulle det inte fungera att rulla igång den på 1an? Den växeln har ju inte gått sönder, eller har jag förstått tråden fel?
Daaanne
Svårstartad skrothög
Kontakt:

Inlägg av Daaanne »

Skrev aldrig att det INTE går. Den rullar lättare på 2ans växel och startar lättare.

Har det hänt något med moppen eftersom den inte startar på första kicken/dålig tomgång?

Kolla gnistan på stiftet och rengör förgasaren.
Flugheden
Elmoped

Inlägg av Flugheden »

Tack alla!

Jag rullar alltid igång den på tvåan ;)

Jag vågar inte pilla i förgasaren själv, kommer antagligen förstöra något jävligt viktigt, så det låter jag någon annan göra...
Riejudrac_
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av Riejudrac_ »

kolvringen kanske, kolla kompen i cylinder , kolla stiftet och rengör förgasaren! :D
Bild
Användarens profilbild
Junhager94
Svårstartad skrothög

Inlägg av Junhager94 »

om jag har fattat allt rätt så kan du inte lägga i 1;an?

i så fall gissar jag på att 1;ans drev har gått itu :(
Då ska du absolut INTE köra :O
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

ska försöka hjälpa till lite här.. går det fortfarande att lägga i 1ans växel? går det fortfarande att lägga i den och dra den framåt så att det tar i? dvs att motorn vill gå runt?
och. när du la i ettan. la du i den UTAN koppling? eller kopplade du la i den så det small, eller small när du släppte upp kopplingen?

tror INTE växellåddan är trasig. krävs nog ett stort missbruk av låda för att få den å rasa. tror mer på att den har värmenypt. då måste man rulla igång den. går allmänt piss och har absolut ingen tomgång.

rekommenderar dej att:

ta av avgasröret. kolla in i cylinder och kolla efter stora repor och missfärgningar på kolv och i cylinder!
även att byta växellådsolja (det ska oftast bara 10/30 SAE eller 10/40 för våtkoppling.) och när det rinner ur. kolla efter spån och dylikt på tappningskruven och i oljan! om det är mycket spån. kan du väl misshandlat dreven en del!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Låst