Yamaha DT50R -08 | Senaste uppdateringen: 16 augusti

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Yamaha DT50R -08 | Senaste uppdateringen: 16 augusti

Inlägg av Roserud »

Roserud's Yamaha DT50R -08

Senaste uppdateringen: 16 augusti

Bild

Detta ska göras:
  • Miniblinkers (droppformade)
  • Tvätta och polera fälgarna
  • Minibaklampa (röd)
  • Bromspedal (röd)
  • Växelpedal (röd)
  • Kick (röd)
Detta är redan gjort:
  • Tagit bort b-läppen
  • Drevat om den till 13/53
  • Däckpenna (Pirelli & storleken ifyllt)
  • Nya handtag ProGrip (röda/svarta)
  • Nytt avgassystem TurboKit (Lacada)
  • Röd bensinslang
Jag försöker fixa i ordning min Yamaha DT50R -08 och tänkte att jag lika gärna kan skapa en projekt tråd då det kan vara roligt med lite kommentarer, tips och att få visa upp lite vad jag har tänkt mig. Alltså uppskattar jag verkligen kommentarer, gärna tips på vad jag skulle kunna köpa för att den ska se bättre ut. Jag börjar med en bild på den som den såg ut när jag fick den:

Bild

Nuvarande topphastighet: 90 km/h på mätaren (80 km/h med laser)

Det har varit mycket prat om att man behöver borra med en 4-5mm borr i CDI-boxen på texten Moric, det ska vara rakt igenom bokstaven O för att den ska bli ostrypt men det kostar mycket om man borrar fel och jag har en egen lösning om är väldigt bra, såhär är det: om man har en strypt CDI så stryper den vid 7 900 RPM, men drevar man om den till drevningen 13/53 samt sätter på ett effektrör, eller drar pluggen på originalröret så kommer den göra minst 80 km/h på mätaren.

Med tanke på att det kostar 3599 kr för en ny CDI-box till mopeden så är det väldigt billigt att köpa de delar som behövs istället för en ny CDI-box, samt du kan få den original mycket lättare än om du ska borra i den gamla CDI-boxen. Det kostar inte mer än 2000 kr för ett effektrör, drev och ett nytt munstycke.

Här kommer en bild på det nymonterade avgassystemet som är ett Turbo kit (Lacada)

Bild

Nu har jag tagit bort b-läppen, hade tänkt att fästa miniblinkers där kåpskruven sitter, den man ser på den första bilden som jag postar här under, tror det kan bli snyggt. Hade även tänkt att sätta en minibaklampa precus under bakkåpan, där man ser att det rostat en del.

Bild

Bild

Jag har även fyllt i med däckpenna, det jag fyllde i var märket Pirelli samt storleken på däcken. Jag har dock inte gjort i ordning fälgarna som ni ser, men det ska göras men jag vet inte riktigt hur. Har du något bra tips? Kommentera gärna med ditt tips såna fall! Här är en bild efter att jag fyllt i storleken med däckpennan:

Bild
Senast redigerad av Roserud den 15 augusti 2010, 23:53, redigerad totalt 3 gång.
Användarens profilbild
Spray
Svårstartad skrothög

Inlägg av Spray »

Fint med polerad ljuddämpare, men tabort Bö*an
Bild
DerbiSenda 01
Elmoped

Inlägg av DerbiSenda 01 »

mycket bra rör :) det går som fan när du kommer upp i varv men det är inte bra om du ska skjutsa folk den blir väldigt svag :) men det kanske du redan har märkt :P
Användarens profilbild
zappa_5
Elmoped

Inlägg av zappa_5 »

Byt blinkers alt. byt till vit blinkersglas. Fälgtejp skulle kunna bli snyggt, lätt att ta bort om man ledsnar.
"Bra att veta: "Om de sjuka är i majoritet, så är det de som är friska!". Det är BARA döda fiskar som följer med strömmen!" av Birger-Zorro
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av puttrish »

Kommer bli bra, men bort med spegeln och b-läppen, du kan titta i min projekttråd så du kan se hur jag har gjort (:
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Spray, b-läppen sitter kvar eftersom att jag var så extremt klantig och naiv när jag skulle ta bort den att jag råkade dra med fel tork så gängorna är rundade men jag jobbar på att fixa det så den är snart borta, förhoppningsvis inom några dagar.

DerbiSenda 01 du sa att det verkligen går undan på höga varv med det avgassystemet jag har, och det går lite segt att skjutsa, har en lillebror så en del skjutsning blir det ju men det går helt okej ändå. Avgassystemet är jag väldigt nöjd med, billigt och det är verkligen prisvärt.

Zappa_5, jag har faktiskt tänkt att beställa miniblinkers men gör det efter att jag tagit bort b-läppen så att jag ser hur det kommer att se ut, samt en mindre baklampa för den som jag har nu sitter fast på b-läppen och är väldigt stor om man ska försöka montera den någon annan stans.

Puttrish, jag har kollat på din innan några gånger och den är riktigt fin! Mycket inspiration kommer jag att låna från den ska du veta! :)

Tack för alla tips och kommentarer, keep it coming ;) Fler bilder kommer snart :)

Edit, jag har nu kapat b-läppen och kommer uppdatera mitt förstainlägg, samt visa bilder! :)
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Tråden är nu uppdaterad! Datum: 16 augusti 2010!
Användarens profilbild
Jontee
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jontee »

jag har en röd kick och växelpedal om du är sugen??? (aldrig använda)
Användarens profilbild
rajklo
Svårstartad skrothög

Inlägg av rajklo »

skaffa ktm sm stänka å sm hjul! (Y)
Karlberg1011 skrev:Gasres på tub är det billigaste och snabbaste...
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Jontes RRX, Låter mycket intressant, kan du skicka med posten via postförskott? Samt, vad är det för delar, är det TNT? Skicka gärna bilder, länka eller något så att jag vet lite mer exakt vad det är för något. Tack på mycket på förhand, kan nog komma överens om ett rimligt pris med :)

Rajklo, var finns det? Länka gärna, samt posta bilder då jag inte vet hur det ser ut. Byta hjul, menar du däcken eller fälgarna då?
Användarens profilbild
ErikssonM
Elmoped

Inlägg av ErikssonM »

Har sett en sån DT du har me svarta fälgar , o herrejävlar va snyggt de är :D du borde lacka dom :D
Användarens profilbild
ktm_danielsson
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av ktm_danielsson »

http://www.twostroke.se/product.asp?product=9120

http://www.twostroke.se/product.asp?product=17298
På med lite sådant så blire finers! Dock kan du ju ta bort/fixa miniblinkers :)
Annars nice 8)

Edit: Kom på att du kanske vill ha kvar lyset? Finns ju många andra varianter om du inte vill ha orginal lyset :) Men framskärmen hade blivit skitsnyggt på denna :D
Bild

Jag är odödlig
Skriv svar