Rieju Drac 00 går svagt.

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Stinkerflottiggangster
Elmoped

Rieju Drac 00 går svagt.

Inlägg av Stinkerflottiggangster »

Hej, för ett tag sedan hade jag föjande problem; moppen blöddrade hela tiden, även om den var varm eller inte. Men nu blöddrar den endast när den är kall.

Men jag får aldrig det axxet som jag hade förut :( . På 1an 2an 3an så kommer den upp till 40 och där är axxet inget problem. Men på 4an 5an 6an tillsammans så når jag bara 50, den kan tillochmed sakta ner för att den inte orkar i en nästan plan raksträcka. Och i upp försbackarna så måste jag växla ner.

Förut så kom den snabbt upp till 55 och jag kände mer hur den svarade på mina gaspådrag.Jag vill observera att alla tal är glädjetal från glädjemätaren :P .

Tändstiftet är mörkare än obojbrunt. Huvudmunstycket är 52. Det finns bara tomgångsskruv på den. Drevningen är 10/52. Jag vill tillägga att jag har urpluggat den en gång men jag satte tillbaka pluggen.

Så den som ska diskuteras är: Vad kan det vara för fel? Vad kan lösa felet? Vad kan ha hänt? Och frågor om moppeden. Inget annat.

/Stinkerflottiggangster
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Roberto »

omöjligt att det bara finns tomgångskruv på den. och inte luftskruv .
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Roberto skrev:omöjligt att det bara finns tomgångskruv på den. och inte luftskruv .
Det finns ingen: luftskruv, lågfartsmunstycke,nål.

bara, huvudmunstycke och tomgångsskruv.

har en sånn förgasare själv, är lite smått bökig...

Ontopic: Testa och byt kolv och kolvringar, om det inte hjälper (vilket jag tycker skall hjälpa eftersom det är original munstycket.)
kostar inte många hundra lappar, effekten bli troligt vis större, eftersom jag antar att du har kört en del på den kolven, och eftersom det är rätt gammal moppe så är det nog "piratkolv".

en piratekolv (stepII heter den) kostar 150 kr inklusive ringar.
Stinkerflottiggangster
Elmoped

Inlägg av Stinkerflottiggangster »

KarlssoN^ skrev:
Roberto skrev:omöjligt att det bara finns tomgångskruv på den. och inte luftskruv .
Det finns ingen: luftskruv, lågfartsmunstycke,nål.

bara, huvudmunstycke och tomgångsskruv.

har en sånn förgasare själv, är lite smått bökig...

Ontopic: Testa och byt kolv och kolvringar, om det inte hjälper (vilket jag tycker skall hjälpa eftersom det är original munstycket.)
kostar inte många hundra lappar, effekten bli troligt vis större, eftersom jag antar att du har kört en del på den kolven, och eftersom det är rätt gammal moppe så är det nog "piratkolv".

en piratekolv (stepII heter den) kostar 150 kr inklusive ringar.
Okej, pengar är inget problem :) .
Är det svår att byta kolv eller ska jag anlita någon? :P

Tack för svaret!
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av puttrish »

Det finns någon guide i arkivet, men om du inte är särskilt kunnig inom moppar så hade jag nog bett någon kompis göra det om du har, eller i värsta fall lämna in på verkstad.

Om det inte funkar att byta kolv och ringar så kan du testa att sota ur röret, det kan mycket möjligt vara igensotat.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

http://www.twostrokerider.se/artiklar/1416

Ett tips är när du skall tagit av cylindern så tar du den nya kolven, smetar in lite 2-t olja och försök få in den i cylindern(kolla bara så kolvringarna sitter vid den "piggen" se guiden) pressa in kolvringarna och tryck in den i cylindern, var försiktig bara så in kolvringarna pajar,
sen sätter du fast 1 knaster på ena sidan av kolven och sätter kolvbulten på andra sidan, sen sätter du fast cylindern och sätter fast kolvbulten (nu sitter ju kolven redan i cylinder så dra ner till kolvbulten kan sättas igenom kolven.

lägg papper i vevhuset så du inte tappar ner knastret i vevhuset. kolla bara så knastret liggger i rätt spår bara, annars kan det bli dyrt :?

det jobbigaste är egentligen få knastret på plats för det kan flyga iväg ibland :(

Glhf :)
Låst