Oljud koppling!, orion 125

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
albinalsen3
Elmoped

Oljud koppling!, orion 125

Inlägg av albinalsen3 »

hejsan allesammans, på senase tiden, låt oss säga två månaderna, så har det börjat komma oljud från kopplingen på min orion 125 fiddy när man håller den inne. Det låter liksom som att någonting ligger emot och skaver eller nåt, svårt att förklara. :roll: i början lät det inte så mycket men ju mer tiden har gått ju mer låter kopplingen också :( . Det låter inte när man inte håller den inne och jag har ingen aning om vad problemet kan vara.
Skulle vara tacksam om någon kunde säg vad problemet kan vara och kanske också åtgärd och om det är svårt/dyrt att fixa.
MVH :lol:
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Re: Oljud koppling!, orion 125

Inlägg av KarlssoN^ »

albinalsen3 skrev:hejsan allesammans, på senase tiden, låt oss säga två månaderna, så har det börjat komma oljud från kopplingen på min orion 125 fiddy när man håller den inne. Det låter liksom som att någonting ligger emot och skaver eller nåt, svårt att förklara. :roll: i början lät det inte så mycket men ju mer tiden har gått ju mer låter kopplingen också :( . Det låter inte när man inte håller den inne och jag har ingen aning om vad problemet kan vara.
Skulle vara tacksam om någon kunde säg vad problemet kan vara och kanske också åtgärd och om det är svårt/dyrt att fixa.
hmm, låter ju konstigt, det ju inte vara typ en liten sten som ligger mellan lammerna, då borte ju det låta hela tiden..?

Edit: jag kom ju på att lamellerna "gnids" ju när man håller inne kopplingen, men jag är inte riktigt säker, kopplingar är inte min starka sida direkt :roll:
albinalsen3
Elmoped

Re: Oljud koppling!, orion 125

Inlägg av albinalsen3 »

KarlssoN^ skrev:
albinalsen3 skrev:hejsan allesammans, på senase tiden, låt oss säga två månaderna, så har det börjat komma oljud från kopplingen på min orion 125 fiddy när man håller den inne. Det låter liksom som att någonting ligger emot och skaver eller nåt, svårt att förklara. :roll: i början lät det inte så mycket men ju mer tiden har gått ju mer låter kopplingen också :( . Det låter inte när man inte håller den inne och jag har ingen aning om vad problemet kan vara.
hmm, låter ju konstigt, det ju inte vara typ en liten sten som ligger mellan lammerna, då borte ju det låta hela tiden..?

Edit: jag kom ju på att lamellerna "gnids" ju när man håller inne kopplingen, men jag är inte riktigt säker, kopplingar är inte min starka sida direkt :roll:
Tack för snabbt svar! Jag förstår hur du tänker men kopplingen har inte låtit så innan så det med lamellerna måste vara om de är slitna då eller nåt? :oops:
Och det är nog inte så stor chans att en sten hamnar där inne men kanske kan vara så :?
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

aa, dom kan ju vara slitna.. pilla av och kolla ? :)

kom bara ihåg hur det satt :)
albinalsen3
Elmoped

Inlägg av albinalsen3 »

KarlssoN^ skrev:aa, dom kan ju vara slitna.. pilla av och kolla ? :)

kom bara ihåg hur det satt :)
Får nog göra det :wink:

och fler svar uppskattas! :D
Skriv svar