maxxripe skrev:Jag åkte förbi en ferrari som åkte på 110 vägen.. Han åkte 60 men jag åkte om han endå.. MIN GÅR ÖVER 110!!!
det är lite kul , jag åker till byn brevid ganska ofta och där går motorvägen längst den vägen jag kör på , och där KÖR JAG OM bilar detta ska vara en 90 sträcka , fast det känns som min moppe gör 80+ , Antingen kör bilarna jävligt sakta elr så går ens moped snabbare en vad man tror .. Men hur som , Lumel skaffa tk
Jadu, vanlig felmarginal på en hastighetsmätare i bil är upp till 10% ungefär vilket blir 10km/h i 100. Vissa kan till och med visa ännu mer fel och vissa ligger nästan exakt på. Vissa har ju bara 1% felmarginal också, det är väldigt olika och det går inte att säga att alla v70 har samma felmarginal för det stämmer INTE!
Vad det gäller att det är en skillnad beror väldigt mycket på att tillverkaren måste ha marginaler. Tänk att en bil finns med olika utrustningsalternativ (olika stora hjul), och när den har det måste det finnas vissa marginaler och då väljer man att kalibrera mätaren så den visar lite fortare än vad det verkligen går så man inte ska köra för fort bara för att man sätter på större hjul. Ja, rullomkretsen ändrar hastigheten och även hastigheten som visas på mätaren. Desto nyare bilen är desto bättre brukar den i regel stämma då de är kalibrerade just för hjulen som sitter på men mätarna stämmer ändå inte till 100%. en 2011 modell kan fortfarande ha 10% felmarginal.
En urpluggad moped går inte så fort helt enkelt. Du kommer inte upp i varven som krävs för den hastigheten med originalröret. Men om den nu gör 90 så grattis, då har du en unik moped iaf.
Kom tillbaka när du får fartkamera att fota på 90väg eller skaffat en pålitlig gps.
om ni inte tror på att riejus gör 90 tror ni då på att att en honda mt5 me 65cc 21mm mikuni o sånnt dära effekt rör fast til mt tror ni då på att e sånn gör 85? med den drevning han ahde på + att den va 5 växlad hade fixat en extra växel tror ni att en sånn gör 85 då?
semn så ahr ja 13-52 i drevning vilket den hära killen oxå har o hans gick 91 uppmätt med gps, o min varvar riktigt fullt ut på 6an.
sen har jag hört att ( av snubbe som jobbar på sin egna moppe butik , så han akn nog) att Rieju mrx PRO , pro har lite grövre original rör än dom andra skulle tro att de kasnke e de som gör de?
sen e min cylinder sprillans ny
Lumel skrev:semn så ahr ja 13-52 i drevning vilket den hära killen oxå har o hans gick 91 uppmätt med gps, o min varvar riktigt fullt ut på 6an.
sen har jag hört att ( av snubbe som jobbar på sin egna moppe butik , så han akn nog) att Rieju mrx PRO , pro har lite grövre original rör än dom andra skulle tro att de kasnke e de som gör de?
Lumel skrev:semn så ahr ja 13-52 i drevning vilket den hära killen oxå har o hans gick 91 uppmätt med gps, o min varvar riktigt fullt ut på 6an.
de va jsut ahn setup ja läste !!!! om du läser va aj skrev så förstår du nog... sen så lär de ju inans en max fart med 13-52 i drevning som både han o jag har o min varavar ut riktigt ordentligt med de vilket även han borde ha gjort!?!?! o hans gick 90 vilket min då rimligen oxå borde göra!+
då är den ju inteenbart urpluggad alltså FULLT möjligt att den gör 91 km/h
mm men enligt moppe snubben så är Pro medellarnas rör grövre än de vanliga så de kasnke funkar som ett effekt rör sen har en kompis en drac rr urpluggad som ja kör ifrån :O
Tobbe_gp1 skrev:ahahhaha alla mätare mäter minst 5 kmh för mkt . fråga någon snut om en moppe mätare eller en bilmätare mäter rätt.o sist vi hadde razzia på våran skola var det en som hadde en Derbi Senda extreme den gjorde 85-90 på mätaren orginal men bara 44 i laser.
där har d faktiskt fel! Min mätare visade exakt rätt när jag mätte min med gps.. då gjorde den 65 på både mätaren och på gpsen.. idag mätte jag den med gps igen (har skaffat ostypt cdi och andra drev (13/52) och då gjorde den kanske 86 på mataren (den går till 80 men om man mäter avståndet så ca 86 på mätaren) och 91.2 på gpsen... blev väldigt förvånad faktiskt.
jag vet inte hur det är på mätare när visaren går förbi den högsta markeringen men på gps 91,2 och vad jag kunde utläsa av mätaren ca 86-87
Lumel skrev:mm men enligt moppe snubben så är Pro medellarnas rör grövre än de vanliga så de kasnke funkar som ett effekt rör sen har en kompis en drac rr urpluggad som ja kör ifrån :O
Ledsen och göra dig besviken men det ända som skiljer Pro modellerna från "vanliga" är fälgarna+dekaler.
o hur kan de va de när de e grövre skulel ha packningen till delningen mellen ljuddämparen o kröken mend då dög de inte me den som va till mrx för den va för liten!!!!!!
men jag har ju inte bara kört med en mätare utan 3 st olika som alal visa samma trots att de ska vara felmarginaler o sånn shit enligt alla så kom ja upp i 90
se nede skillnad på avgas börjar ju undra om du e trög för de e olika packningar på dom!!! för pro har grövre!!!
Lumel skrev:men jag har ju inte bara kört med en mätare utan 3 st olika som alal visa samma trots att de ska vara felmarginaler o sånn shit enligt alla så kom ja upp i 90
se nede skillnad på avgas börjar ju undra om du e trög för de e olika packningar på dom!!! för pro har grövre!!!
Sluta göra bort dig och skryta med att din moppe gör 90 när den gör 80 jag säger hällre 10-20kmh för lite en för mycket .. bara pinsamt att seja den går mycket bättre en vad den gör ..
Lumel skrev:men jag har ju inte bara kört med en mätare utan 3 st olika som alal visa samma trots att de ska vara felmarginaler o sånn shit enligt alla så kom ja upp i 90
den infon fick jag ifrån en kille som driver sin egna moppe affär så de ska väll duga? han har drivit den sen han va ung så han kan nog han säljer även riejusar
Lumel skrev:den infon fick jag ifrån en kille som driver sin egna moppe affär så de ska väll duga? han har drivit den sen han va ung så han kan nog han säljer även riejusar
Du kanske ska ta å fråga han om glädjemätare då? Det är iförsig försent att inte göra bort dig här men du kan väl göra en nystart på mnf eller nått med din nyvunna kunskap
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det
Victorh: eller skall man fråga?
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten
Jag trodde min Moppe som var lite drevad, resten Original, att den gick sa 60-65km/h, det gick den både på min Mätare och på fars bil (Volvo btw..) Men med GPS gjorde den endast 56km/h :O Och de med en lättare person än mig (Morbror)