
Vad menar du med att stiftet är torrt och fint???Karlberg1011 skrev:Hejsan jag har en honda x8r som inte startar längre, fin gnista och allt, men bensin tar sig inte upp till stiftet nå, de är alltid tort när man tittar, nån som har någon idé?
Menade att stiftet är fint är man har fått igång den och åktrunners skrev:Vad menar du med att stiftet är torrt och fint???Karlberg1011 skrev:Hejsan jag har en honda x8r som inte startar längre, fin gnista och allt, men bensin tar sig inte upp till stiftet nå, de är alltid tort när man tittar, nån som har någon idé?
Stiftet är alltid torrt och fint när du skruvar av det och är stiftet fuktigt startar inte motorn, det är det som kallas för att motorn surar. Det är inte ren bensin tändstiftet antänder utan bensinångerna och blir dessa ånger för starka blötläggs tändstiftet och därmed kan inte slå gnista.
Kolvens uppgift är att komprimera bensinångerna då tändstifet antänder ångerna och kolven tvingas ner av trycket för att sedan fara upp igen för att genomgå samma process om och om igen.
Orsaken till att din motor inte startar kan bero på mycket. Allt från felställd tändning till att det inte kommer in bensin i cylindern. Du bör kolla hela bränslesystemet från tank till cylinder att allt på vägen fungerar som det ska. Felet kan vara vaccumreglatorn, förgasaren eller till och med att tankventilationen är igensatt.
runners skrev:Vad menar du med att stiftet är torrt och fint???Karlberg1011 skrev:Hejsan jag har en honda x8r som inte startar längre, fin gnista och allt, men bensin tar sig inte upp till stiftet nå, de är alltid tort när man tittar, nån som har någon idé?
Stiftet är alltid torrt och fint när du skruvar av det och är stiftet fuktigt startar inte motorn, det är det som kallas för att motorn surar. Det är inte ren bensin tändstiftet antänder utan bensinångerna och blir dessa ånger för starka blötläggs tändstiftet och därmed kan inte slå gnista.
Kolvens uppgift är att komprimera bensinångerna då tändstifet antänder ångerna och kolven tvingas ner av trycket för att sedan fara upp igen för att genomgå samma process om och om igen.
Orsaken till att din motor inte startar kan bero på mycket. Allt från felställd tändning till att det inte kommer in bensin i cylindern. Du bör kolla hela bränslesystemet från tank till cylinder att allt på vägen fungerar som det ska. Felet kan vara vaccumreglatorn, förgasaren eller till och med att tankventilationen är igensatt.
KarlssoN^ skrev:runners skrev:Vad menar du med att stiftet är torrt och fint???Karlberg1011 skrev:Hejsan jag har en honda x8r som inte startar längre, fin gnista och allt, men bensin tar sig inte upp till stiftet nå, de är alltid tort när man tittar, nån som har någon idé?
Stiftet är alltid torrt och fint när du skruvar av det och är stiftet fuktigt startar inte motorn, det är det som kallas för att motorn surar. Det är inte ren bensin tändstiftet antänder utan bensinångerna och blir dessa ånger för starka blötläggs tändstiftet och därmed kan inte slå gnista.
Kolvens uppgift är att komprimera bensinångerna då tändstifet antänder ångerna och kolven tvingas ner av trycket för att sedan fara upp igen för att genomgå samma process om och om igen.
Orsaken till att din motor inte startar kan bero på mycket. Allt från felställd tändning till att det inte kommer in bensin i cylindern. Du bör kolla hela bränslesystemet från tank till cylinder att allt på vägen fungerar som det ska. Felet kan vara vaccumreglatorn, förgasaren eller till och med att tankventilationen är igensatt.
om man kickar och det kommer bensin till cylindern så skall tändstiftet bli lite blött. iom att det inte blir någon förbränning (motorn starta ju inte.)
då bränns inte bensinen bort från tändstiftet( blir lite blött ) blir gnista fortfarande ( om det inte rinner av det vill säga, då blir den "sur")
oftas ett sätt att kolla om det kommer bensin till cylindernrunners skrev:KarlssoN^ skrev:runners skrev: Vad menar du med att stiftet är torrt och fint???
Stiftet är alltid torrt och fint när du skruvar av det och är stiftet fuktigt startar inte motorn, det är det som kallas för att motorn surar. Det är inte ren bensin tändstiftet antänder utan bensinångerna och blir dessa ånger för starka blötläggs tändstiftet och därmed kan inte slå gnista.
Kolvens uppgift är att komprimera bensinångerna då tändstifet antänder ångerna och kolven tvingas ner av trycket för att sedan fara upp igen för att genomgå samma process om och om igen.
Orsaken till att din motor inte startar kan bero på mycket. Allt från felställd tändning till att det inte kommer in bensin i cylindern. Du bör kolla hela bränslesystemet från tank till cylinder att allt på vägen fungerar som det ska. Felet kan vara vaccumreglatorn, förgasaren eller till och med att tankventilationen är igensatt.
om man kickar och det kommer bensin till cylindern så skall tändstiftet bli lite blött. iom att det inte blir någon förbränning (motorn starta ju inte.)
då bränns inte bensinen bort från tändstiftet( blir lite blött ) blir gnista fortfarande ( om det inte rinner av det vill säga, då blir den "sur")
En perfekt inställd motor ska aldrig sura, den ska starta omedelbart när man vrider tändningen eller på första kicken "gäller inte när motorn är kall och stått stilla länge" då kan orsakerna vara att bensin inte kommer fram på grund av att förgasaren torkat ut och det kan ta lite tid innan flottörhuset fylls med ny bensin och detta kommer in i cylindern, då kan man ofta hjälpa motorn i gång med startgas.
Om man kickar och motorn inte startar omedelbart är det fel inställd tändning eller fel på förgasarens, inställning eller bestyckning. Omedelbart när det kommer in bensinånger i cylindern komprimerar kolven bensinångerna och i exakt rätt ögonblick ska stiftet slå gnista och antända.
Om stiftet blir fuktigt och motorn inte startar beror problemet på att det kommer in för stora mängder av bensinånger i cylindern (för lite luft i bensinblandningen) som blötlägger och förhindrar stiftet att slå gnista (blött/fuktigt stift slår ingen gnista). När tändningen står minsta fel och stiftet antänder fel tidpunkt kommer motorn att sura lättare, därför också bli svårstartad.
Det är santsom du säger att om motorn inte startar blir tändstifet lite fuktigt.