Honda x8r startar inte

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Karlberg1011
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 29 juli 2010, 13:48

Honda x8r startar inte

Inlägg av Karlberg1011 »

Hejsan jag har en honda x8r som inte startar längre, fin gnista och allt, men bensin tar sig inte upp till stiftet nå, de är alltid tort när man tittar, nån som har någon idé :)?
Bild

Riktiga män borstar tänderna med avfettning!
GRieju
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 15 juni 2010, 19:26
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Inlägg av GRieju »

Kollat så bensinen rinner bra? så det nt e skit i tanken ?
ktm_danielsson skrev:
Startgas på kicken... ?

Edit: Såg att du var från stockholm, förklarar allting
Användarens profilbild
Karlberg1011
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 29 juli 2010, 13:48

Inlägg av Karlberg1011 »

GRieju skrev:Kollat så bensinen rinner bra? så det nt e skit i tanken ?
rinner på bra, de kommer bara inte fram till stiftet nå, de lägger sig i flotörhuset
Bild

Riktiga män borstar tänderna med avfettning!
Användarens profilbild
Rrxdude
Elmoped
Inlägg: 107
Blev medlem: 30 juni 2010, 18:05
Ort: Rörbäcksnäs

Inlägg av Rrxdude »

Rensa förgasaren och kolla slangrna :)
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Re: Honda x8r startar inte

Inlägg av runners »

Karlberg1011 skrev:Hejsan jag har en honda x8r som inte startar längre, fin gnista och allt, men bensin tar sig inte upp till stiftet nå, de är alltid tort när man tittar, nån som har någon idé :)?
Vad menar du med att stiftet är torrt och fint???
Stiftet är alltid torrt och fint när du skruvar av det och är stiftet fuktigt startar inte motorn, det är det som kallas för att motorn surar. Det är inte ren bensin tändstiftet antänder utan bensinångerna och blir dessa ånger för starka blötläggs tändstiftet och därmed kan inte slå gnista.

Kolvens uppgift är att komprimera bensinångerna då tändstifet antänder ångerna och kolven tvingas ner av trycket för att sedan fara upp igen för att genomgå samma process om och om igen.

Orsaken till att din motor inte startar kan bero på mycket. Allt från felställd tändning till att det inte kommer in bensin i cylindern. Du bör kolla hela bränslesystemet från tank till cylinder att allt på vägen fungerar som det ska. Felet kan vara vaccumreglatorn, förgasaren eller till och med att tankventilationen är igensatt. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Karlberg1011
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 29 juli 2010, 13:48

Re: Honda x8r startar inte

Inlägg av Karlberg1011 »

runners skrev:
Karlberg1011 skrev:Hejsan jag har en honda x8r som inte startar längre, fin gnista och allt, men bensin tar sig inte upp till stiftet nå, de är alltid tort när man tittar, nån som har någon idé :)?
Vad menar du med att stiftet är torrt och fint???
Stiftet är alltid torrt och fint när du skruvar av det och är stiftet fuktigt startar inte motorn, det är det som kallas för att motorn surar. Det är inte ren bensin tändstiftet antänder utan bensinångerna och blir dessa ånger för starka blötläggs tändstiftet och därmed kan inte slå gnista.

Kolvens uppgift är att komprimera bensinångerna då tändstifet antänder ångerna och kolven tvingas ner av trycket för att sedan fara upp igen för att genomgå samma process om och om igen.

Orsaken till att din motor inte startar kan bero på mycket. Allt från felställd tändning till att det inte kommer in bensin i cylindern. Du bör kolla hela bränslesystemet från tank till cylinder att allt på vägen fungerar som det ska. Felet kan vara vaccumreglatorn, förgasaren eller till och med att tankventilationen är igensatt. :wink:
Menade att stiftet är fint är man har fått igång den och åkt ;) men strunt samma felet är hittat.
Automatchoken var helt död så vi slog sönder den o gjorde nåt litet hemma pul som vi lyckades få igångden med då, så blir o köpa ny choke
Bild

Riktiga män borstar tänderna med avfettning!
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Inlägg av runners »

gött :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
Karlberg1011
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 29 juli 2010, 13:48

Inlägg av Karlberg1011 »

runners skrev:gött :wink:
Njaee nu ska man bara hitta nån choke som passar :(
Bild

Riktiga män borstar tänderna med avfettning!
Användarens profilbild
traktorn1
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 13 juli 2010, 02:24

Inlägg av traktorn1 »

Karlberg1011 skrev:
runners skrev:gött :wink:
Njaee nu ska man bara hitta nån choke som passar :(
gå in på twostroke och kolla efter reservdelar till din förgasare ? vad har du för förgasare?
tje
Användarens profilbild
Karlberg1011
Svårstartad skrothög
Inlägg: 265
Blev medlem: 29 juli 2010, 13:48

Inlägg av Karlberg1011 »

traktorn1 skrev:
Karlberg1011 skrev:
runners skrev:gött :wink:
Njaee nu ska man bara hitta nån choke som passar :(
gå in på twostroke och kolla efter reservdelar till din förgasare ? vad har du för förgasare?
Delloroto 17.5 PHVA, fanns ingenting till den där
Bild

Riktiga män borstar tänderna med avfettning!
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Re: Honda x8r startar inte

Inlägg av KarlssoN^ »

runners skrev:
Karlberg1011 skrev:Hejsan jag har en honda x8r som inte startar längre, fin gnista och allt, men bensin tar sig inte upp till stiftet nå, de är alltid tort när man tittar, nån som har någon idé :)?
Vad menar du med att stiftet är torrt och fint???
Stiftet är alltid torrt och fint när du skruvar av det och är stiftet fuktigt startar inte motorn, det är det som kallas för att motorn surar. Det är inte ren bensin tändstiftet antänder utan bensinångerna och blir dessa ånger för starka blötläggs tändstiftet och därmed kan inte slå gnista.


Kolvens uppgift är att komprimera bensinångerna då tändstifet antänder ångerna och kolven tvingas ner av trycket för att sedan fara upp igen för att genomgå samma process om och om igen.

Orsaken till att din motor inte startar kan bero på mycket. Allt från felställd tändning till att det inte kommer in bensin i cylindern. Du bör kolla hela bränslesystemet från tank till cylinder att allt på vägen fungerar som det ska. Felet kan vara vaccumreglatorn, förgasaren eller till och med att tankventilationen är igensatt. :wink:



om man kickar och det kommer bensin till cylindern så skall tändstiftet bli lite blött. iom att det inte blir någon förbränning (motorn starta ju inte.)
då bränns inte bensinen bort från tändstiftet( blir lite blött ) blir gnista fortfarande ( om det inte rinner av det vill säga, då blir den "sur")
runners
King of the street
Inlägg: 2322
Blev medlem: 14 maj 2009, 18:07
Ort: Malmö

Re: Honda x8r startar inte

Inlägg av runners »

KarlssoN^ skrev:
runners skrev:
Karlberg1011 skrev:Hejsan jag har en honda x8r som inte startar längre, fin gnista och allt, men bensin tar sig inte upp till stiftet nå, de är alltid tort när man tittar, nån som har någon idé :)?
Vad menar du med att stiftet är torrt och fint???
Stiftet är alltid torrt och fint när du skruvar av det och är stiftet fuktigt startar inte motorn, det är det som kallas för att motorn surar. Det är inte ren bensin tändstiftet antänder utan bensinångerna och blir dessa ånger för starka blötläggs tändstiftet och därmed kan inte slå gnista.


Kolvens uppgift är att komprimera bensinångerna då tändstifet antänder ångerna och kolven tvingas ner av trycket för att sedan fara upp igen för att genomgå samma process om och om igen.

Orsaken till att din motor inte startar kan bero på mycket. Allt från felställd tändning till att det inte kommer in bensin i cylindern. Du bör kolla hela bränslesystemet från tank till cylinder att allt på vägen fungerar som det ska. Felet kan vara vaccumreglatorn, förgasaren eller till och med att tankventilationen är igensatt. :wink:



om man kickar och det kommer bensin till cylindern så skall tändstiftet bli lite blött. iom att det inte blir någon förbränning (motorn starta ju inte.)
då bränns inte bensinen bort från tändstiftet( blir lite blött ) blir gnista fortfarande ( om det inte rinner av det vill säga, då blir den "sur")

En perfekt inställd motor ska aldrig sura, den ska starta omedelbart när man vrider tändningen eller på första kicken "gäller inte när motorn är kall och stått stilla länge" då kan orsakerna vara att bensin inte kommer fram på grund av att förgasaren torkat ut och det kan ta lite tid innan flottörhuset fylls med ny bensin och detta kommer in i cylindern, då kan man ofta hjälpa motorn i gång med startgas.

Om man kickar och motorn inte startar omedelbart är det fel inställd tändning eller fel på förgasarens, inställning eller bestyckning. Omedelbart när det kommer in bensinånger i cylindern komprimerar kolven bensinångerna och i exakt rätt ögonblick ska stiftet slå gnista och antända.
Om stiftet blir fuktigt och motorn inte startar beror problemet på att det kommer in för stora mängder av bensinånger i cylindern (för lite luft i bensinblandningen) som blötlägger och förhindrar stiftet att slå gnista (blött/fuktigt stift slår ingen gnista). När tändningen står minsta fel och stiftet antänder fel tidpunkt kommer motorn att sura lättare, därför också bli svårstartad.

Det är sant :wink: som du säger att om motorn inte startar blir tändstifet lite fuktigt.
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Re: Honda x8r startar inte

Inlägg av KarlssoN^ »

runners skrev:
KarlssoN^ skrev:
runners skrev: Vad menar du med att stiftet är torrt och fint???
Stiftet är alltid torrt och fint när du skruvar av det och är stiftet fuktigt startar inte motorn, det är det som kallas för att motorn surar. Det är inte ren bensin tändstiftet antänder utan bensinångerna och blir dessa ånger för starka blötläggs tändstiftet och därmed kan inte slå gnista.


Kolvens uppgift är att komprimera bensinångerna då tändstifet antänder ångerna och kolven tvingas ner av trycket för att sedan fara upp igen för att genomgå samma process om och om igen.

Orsaken till att din motor inte startar kan bero på mycket. Allt från felställd tändning till att det inte kommer in bensin i cylindern. Du bör kolla hela bränslesystemet från tank till cylinder att allt på vägen fungerar som det ska. Felet kan vara vaccumreglatorn, förgasaren eller till och med att tankventilationen är igensatt. :wink:



om man kickar och det kommer bensin till cylindern så skall tändstiftet bli lite blött. iom att det inte blir någon förbränning (motorn starta ju inte.)
då bränns inte bensinen bort från tändstiftet( blir lite blött ) blir gnista fortfarande ( om det inte rinner av det vill säga, då blir den "sur")

En perfekt inställd motor ska aldrig sura, den ska starta omedelbart när man vrider tändningen eller på första kicken "gäller inte när motorn är kall och stått stilla länge" då kan orsakerna vara att bensin inte kommer fram på grund av att förgasaren torkat ut och det kan ta lite tid innan flottörhuset fylls med ny bensin och detta kommer in i cylindern, då kan man ofta hjälpa motorn i gång med startgas.

Om man kickar och motorn inte startar omedelbart är det fel inställd tändning eller fel på förgasarens, inställning eller bestyckning. Omedelbart när det kommer in bensinånger i cylindern komprimerar kolven bensinångerna och i exakt rätt ögonblick ska stiftet slå gnista och antända.
Om stiftet blir fuktigt och motorn inte startar beror problemet på att det kommer in för stora mängder av bensinånger i cylindern (för lite luft i bensinblandningen) som blötlägger och förhindrar stiftet att slå gnista (blött/fuktigt stift slår ingen gnista). När tändningen står minsta fel och stiftet antänder fel tidpunkt kommer motorn att sura lättare, därför också bli svårstartad.

Det är sant :wink: som du säger att om motorn inte startar blir tändstifet lite fuktigt.
oftas ett sätt att kolla om det kommer bensin till cylindern ;) sen om den inte startar då, då är det ju något annat ;)
Låst