Scooter problem i starten - 02 vattenkyld. Speedfight 2

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Scooter problem i starten - 02 vattenkyld. Speedfight 2

Inlägg av Sockan »

Jaha, efter mycket om och men och sökande runt omkring och överallt har jag fortfarande inte hittat mitt problem så jag tänkte lägga upp ett konto här och se vad ni kan hitta på! Jag har haft min speedfight 2 i nästan 2 år nu, han har alltid vart pigg förutom ungefär förra hösten. Han började läcka vatten någonstans ur vattenkyl systemet så jag var tvungen att leta som en räv för att hitta problemet. Jag har fortfarande inte hittat utan nöjjer mig med att fylla på var femte gång jag är ute och kör ungefär. Känns som att vattnet nästan avdunstar! However, hur jag kom på detta.. Moppen skar utav värme och jag var tvungen att byta ut cylinder,kolv,ramlager, vattenpump och sen var jag fit for fight igen. Körde in den lite på höstkanten och nu in på våren, när den väl var inkörd fortsatte jag att köra lite sakta (70km/h ungefär, gps fart) Så började den sacka ner (Ungefär som när den värmenyper, den släpper helt fart axxet och bara sackade in) Vred av tändningen och började pilla lite mitt på vägkanten, jag hittade inget då och började kicka. efter en mängd kickar gick den igång! shohoo, men den bara BÖADE (Du vet, böööööuuuuu*dör*) så jag vred om tändningen kickade igen och märkte att kicken var stum. Ringde efter bärgning av min polare och vi körde hem, jag började genast plocka isär hela motorn och jag märkte att hela vevpartit behövde bytas, kolv, cylinder, ramlager, vevaxellager, veven, yea you get it. Det jag däremot inte förstod var VARFÖR den hade skurit den här gången. det var mycket vatten i vatten kylarn, det var bara lite sot längst upp på kolven. However, efter lite finpolering av stage6 49cc sport cylindern så var den helt repfri (detta gjordes av min vän på en bilmeck, helt gratis) så införskaffade jag delar och satte ihop den igen. Men när jag startade den möttes jag av ett helt nytt fel! När motorn är kall, så håller den nästan på att dö hela tiden (om jag håller full gas så muttrar den bara lite sen efter 7 sek så börjar motorn gå igång, kan heller inte hålla full gas för då dör den helt..) detta problemet är som bortblåst när motorn är varm, och det får mig att tänka någonting i stil med att autochoken är pajj. Eftersom jag vet ni kommer fråga så skriver jag lite info här nedan!

Stage6 sport 49cc cylinder
Variator (Bytt, vet dock inte till en ny eller inte, killen innan mig gjorde detta)
Avgasrör: Hebo NK Performance
Förgasare: Original (12.5 mm tror jag det är??!)
*EDIT* Moppen gör ungefär 82km/h (gps fart) Har en stage6 ostrypt cdi box men jag vill inte sätta på medans den judar sig på det här sättet!*EDIT*

Det är alltså en speedfight vattenkyld från 02.

ALLA tips är välkomna!! Dock är jag inte så sugen på att börja skruva i saker och ting förrens ni är säkra ;)

Ska jag köpa en ny förgasare? (Ja, den är för liten för min cylinder)
Kan det kanske vara något munstycke som är galet eftersom att den har ökat litegranna i diameter nu när den har blivit fixad fri från repor?


/CONFUSED Daniel
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 351
Blev medlem: 22 mars 2009, 11:09
Ort: Edsbyn

Inlägg av 940103 »

Kolla färgen på tändstiftet, så du vet om du har rätt storlek på munstycket? Vitt=för litet munstycke, svart=för stort och är det oboybrunt är det perfekt! Kolla också autochoken, den verkar ju haft sina bättre dagar.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

Hur menar du nu? ;)

Delen som sitter ner i cylindern är ju ganska svart, ja.. Sen är överdelen vitt, så som det ska vara? :P

Vet inte riktigt vart autochoken sitter, har tänkt byta till en ny förgasare (tänkte köpa 70cc när jag reparerade den här gången, men eftersom jag kunde återanvända den andra blev det inte av!)

VÄRT att nämna är nog också att innan jag kör iväg (eller startar i en uppförsbacke) så går den AS SEGT första 5 metrerna sen drar den på som fan så man slungas lite bakåt. :)
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 351
Blev medlem: 22 mars 2009, 11:09
Ort: Edsbyn

Inlägg av 940103 »

Längst ut på tändstiftet är det du ska kolla, delen som gnistan kommer på eller hur man ska säga :)
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

Une momento, drar ut direkt!
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 351
Blev medlem: 22 mars 2009, 11:09
Ort: Edsbyn

Inlägg av 940103 »

Gör så! Autochoken vet jag inte hur man fixar, den på min var också borttagen när jag fick den, men de verkar ju vara som om den får för lite bensin när den är kall.
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

Hmm, kollade båda sidor ;)

Delen som sticker ner i cylindern (med lilla kroken på) den var... svart.. delen som gnistan kommer på ifrån tändhatten, den var VIT/Lite lite lite brun.

Juste, kom på nu att jag var ute och körde häromdagen när det regnade.. Tändningen stängde av sig och startade bara när moppen hade rullat ner till typ 5km/h.. bör jag vara oroad? Hände inte igår när det regnade och inte när jag kört utan regn. :)
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 351
Blev medlem: 22 mars 2009, 11:09
Ort: Edsbyn

Inlägg av 940103 »

Du kanske skulle byta ner 1-3 storlekar för det optimala? Men kan knappast vara det som skapar alla problem. Jag vet faktiskt inte riktigt vad det kan vara..
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

Är faktiskt en riktigt svår nöt att knäcka. Sen är det andra som har sagt att jag borde få mer fart än den jag har redan nu, jag har sportluftsfilter kan vara värt och tillägga. ändrade aldrig något munstycke där.. kör på 28 för luft tror jag.. Och sen en annan fråga. Vilket rör tror/tycker ni är bäst för 70cc respektive 50cc?
not-gay
Elmoped
Inlägg: 120
Blev medlem: 15 juni 2009, 13:20
Ort: sandviken

Inlägg av not-gay »

kö med röret du har den är ganska bra men annars så köp typ yasuni r eller nåt liknande :)
Pontooz
Svårstartad skrothög
Inlägg: 225
Blev medlem: 2 juni 2010, 16:19

Inlägg av Pontooz »

Är tändstiftet TORRT GRÅTT (= för litet) eller oljigt svart (=för stort)?

Det låter lite som att du kör på för litet munstycke.

Sen tycker jag 82 km/h för en Scooter är jävligt bra med din setup. Om det nu är plant du mäter på? Tror min Scooter gör 65-70 riktiga km/h med effekrör och vikter/munstycke. Men jag är sämst på att optimera så orkar inte pilla :wink:

Optimera så den går bra, ställ in förgasare, kolla så du har rätt tändstift och byt packningar (om den nu läcker vatten så kan det vara det?) och var nöjd.
Lumel
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 19 juni 2010, 23:56

Inlägg av Lumel »

om du kör med för liten förgasare är de svårt att få till rätt mängd bensin vilket gör att den inte smörjer!!! det är därför den har skurit, tändstiftet va ju bara lite brunt vilket tyder på att den ahr haft för snål blandning! skaffa en större förgasare elelr byt upp dig hyffsat mkt i munstycke me nstörre förgasare för bäst effekt och för att de ska hålla, sen så måste du ta och leta upp läckan för om de blir lite vatte nså försvinner de mkt utavkylningenaäg att kylaren är 20cm ode försvinner 2cm utav vattnet så försvinner 10% kyleffekten. ett sätt att hitta läkan på skulle ju kunna vara att tömma systemet o låta allt torka o sen slå i vatten så blir de kanske lättare att hitta
Glycol förbättrar även kyleffekten de ska blandas 50/50
Användarens profilbild
940103
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 351
Blev medlem: 22 mars 2009, 11:09
Ort: Edsbyn

Inlägg av 940103 »

Han ska väl snarare ha lite lite mindre munstycke om det är svart och väldigt lite brunt? Sen är de ju aldrig fel om du byter upp till en större förgasare!
Användarens profilbild
Sockan
Kinaraket
Inlägg: 1011
Blev medlem: 4 augusti 2010, 14:53

Inlägg av Sockan »

Jag har aldrig pillat något speciellt för att optimera.. och så har jag ingen aning om vikterna!

Så du tror att det kan vara för liten förgasare som har varit boven för åtskilliga tusenlappar? Kan ju säga man har tappat hoppet lite och är beredd att sno åt sig brorsans mt5 ;)
Värt att säga är också att jag kör på 3% oljeblandning, så borde bli rätt (genomstryket)för(genomstryket) mycket smörjning.. När jag tar på delen som sticker ner i cylindern känns den ganska så.. oljig? Fettig på något sett. svarta fläckar på fingrarna efteråt (: Är iallafall Malossi (tror jag) tändning & tändstift. Vad det säger på tändhatten iallafall. Tändstiftet är malossi racing någonting..

Vad ska jag satsa på för förgasare? 17.5 eller 19 eller 21? Har ju tänkt på möjligheterna att gå 70cc senare.
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 423
Blev medlem: 29 juni 2008, 20:11

Inlägg av Tullis »

Det är för litet munstycke efter vad du har gett på dina beskrivningar. Upp 10-15 stl typ så ska du nog se att stiftet börjar blir brunare.
Lumel
Elmoped
Inlägg: 44
Blev medlem: 19 juni 2010, 23:56

Inlägg av Lumel »

940103 skrev:Han ska väl snarare ha lite lite mindre munstycke om det är svart och väldigt lite brunt? Sen är de ju aldrig fel om du byter upp till en större förgasare!

naj naj naj :? enligt han beskrivningar så var tändstigtet bara pyttelite brunt vilket då tyder på att den går för snålt sn sotet kommer antagligen från de när den skar att han försökte kicka o starta den
19mm är väll lagomt om man kör midrace o inga värre grejor men sen när man börjar närma sig hyper så är de väll 21mm som gäller?
Användarens profilbild
zvynx
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 660
Blev medlem: 15 september 2008, 20:52
Ort: umeå

Inlägg av zvynx »

21mm går ju till midrace också, det är ju 24+ som man brukar ha till hyper;)
Braap Braaaap
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Lumel skrev:
940103 skrev:Han ska väl snarare ha lite lite mindre munstycke om det är svart och väldigt lite brunt? Sen är de ju aldrig fel om du byter upp till en större förgasare!

naj naj naj :? enligt han beskrivningar så var tändstigtet bara pyttelite brunt vilket då tyder på att den går för snålt sn sotet kommer antagligen från de när den skar att han försökte kicka o starta den
19mm är väll lagomt om man kör midrace o inga värre grejor men sen när man börjar närma sig hyper så är de väll 21mm som gäller?
~17.5- 19mm original 50cc med effektrör.
~19-21mm till 70sport (går även bra med 17.5 och original förgasare, bara du byter upp i munstycke rejält.)
~24-26mm midrace
~28mm+ till hyper.
Låst