Större munstycke eller ställa in förgasaren först?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
lacksomfaen
Varnad

Större munstycke eller ställa in förgasaren först?

Inlägg av lacksomfaen »

Har ett ostrypt effektrör på en Aerox med munstyckesstorlek 72 (62=org) och den går bra som fan när choken är i (automatchoke), men när den lägger av så går den inte så jättebra.. Den går upp i 55 rätt segt, efter 55 så hugger den och då jävlar blir det fart i den.
En polare sa att jag skulle ställa in förgasaren innan jag byter munstycke igen, men är det inte så att den får för lite bensin nu och att jag framförallt ska byta upp i större munstycke först tills den går hyffsat rent ifrån start utan choke och sen ställa in förgasaren?

Ett annat problem jag har är att den dricker bensin som fan, vad kan det bero på?
10 mil på en tank på 7 liter, förut var det 20 mil :shock:
Användarens profilbild
mrnyberg
Elmoped

Re: Större munstycke eller ställa in förgasaren först?

Inlägg av mrnyberg »

lacksomfaen skrev:Har ett ostrypt effektrör på en Aerox med munstyckesstorlek 72 (62=org) och den går bra som fan när choken är i (automatchoke), men när den lägger av så går den inte så jättebra.. Den går upp i 55 rätt segt, efter 55 så hugger den och då jävlar blir det fart i den.
En polare sa att jag skulle ställa in förgasaren innan jag byter munstycke igen, men är det inte så att den får för lite bensin nu och att jag framförallt ska byta upp i större munstycke först tills den går hyffsat rent ifrån start utan choke och sen ställa in förgasaren?

Ett annat problem jag har är att den dricker bensin som fan, vad kan det bero på?
10 mil på en tank på 7 liter, förut var det 20 mil :shock:
min slukar soppa med en 5 liters tank på 8mil, fast jag har 125cc cylinder på den hehe.

Det du kan försöka göra för att få bättre kick i start är att byta variator vikter samt hårdare kopplingsfjädrar och tryckfjädrar. ställ in förgasaren först, du behöver nog inte pilla för noggrant på den bara så den går jämnt sen kan du nog byta munstycke (y)
Don't hate the player! Hate the game!
Användarens profilbild
Jolly
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Jolly »

Vad har du för rör? Har ett Pro Replica på min Jog RR och det är likadant där, den ligger och trycker i 55 en stund, sen drar den fan. Det andra problemet låter som att munstycket är för litet? Testa byt upp dig ytterligare! Och att den slukar soppa gör den nog pga väldigt dålig inställd förgasare. När min moppe BARA var ostrypt så kom jag ca 14 mil på en tank. Nu när jag har effektrör (urpluggat) och bättre inställd förgasare kommer jag ytterligare några mil!
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Byta till lättare vikter som sagt så kommer du känna en stor skillnad. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MartenRRX »

alla borde veta att om man trimmar en moppe så kräver den mer bensin:P
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

Om den går bättre med choken i behöver du såklart större munstycke :P Att den drar så jävla mycket vet jag inte varför... kollat så du skruvat dit allt ordentligt eller råkat dra ut nått när du bytte munstycke?
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
lacksomfaen
Varnad

Inlägg av lacksomfaen »

Tuta skrev:Om den går bättre med choken i behöver du såklart större munstycke :P Att den drar så jävla mycket vet jag inte varför... kollat så du skruvat dit allt ordentligt eller råkat dra ut nått när du bytte munstycke?
Allt är ordenligt åtskruvat och ditsatt, ingen turkmeck. :)

Tack till alla andra som svarat förövrigt
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp

Inlägg av MartenRRX »

jag kommer typ max8 mil (då är jag generös:P) på min 8,5 liters tank:P
runners
King of the street

Inlägg av runners »

MartenRRX skrev:jag kommer typ max8 mil (då är jag generös:P) på min 8,5 liters tank:P
Lika mycket som min gamla Volvo 244- 88 som väger 1600 kg. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Låst