va klarar 10mm kolvbult?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp

va klarar 10mm kolvbult?

Inlägg av Osten R »

nu pajade nållagret på aeroxen för andra gången sedan jag köpte den och och jag fattar inte riktigt anledningen. förra gången så pajade bara kolven och själva nållagret men denna gången så nöp den ordentligt så att cylinder, kolv, topplock, och nållager gick så tänkte ta reda på vad problemet är :P min teori är att den ger för mycket effekt för 10mm kolvbult för de är verkligen inte lite kräm i settuppen.

här är en lista på den:
stage 6 racing 70cc
yasuni city 16
kosso pwk insug
stage 6 24mm pwk förgasare
stage 6 membran
malossi mhr vev med 10mm kolvbult
stage6 mk11 koppling
malossi multivariator

kan de vara så att den ger för mycket effekt? för jag har alltid kört med luftfilter och rätt inställd förgasare.
Användarens profilbild
Tobbe_gp1
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tobbe_gp1 »

en 10mm håller för mkt .prova om du har en gammal att sätta i skruvstädet o förskök ha sönder den .men jag skulle tro att det beror på dålig smörjning eller för mkt körning på toppvarv?
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

en polare körde på liknande setup fast på stage 6 hpc veven och han hade större fögg och lite annat och den gick ganska vild men han hade aldrig såna problem , troligen för lite kylning / för lite smörjning
Lumel
Elmoped

Inlägg av Lumel »

kör du me oljetank kanske? är kylaren ren o fin har du bra med vatten och 50/50 glycol? om inte de så kanske gå bara lite i munstycke så att den får riktig smörjning bara några storlekar
sen så kör du väll även med 3% olja?
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Osten R »

ne jagkör typ 2% :? men de funkad ju hur bra som helst till derbin med likvärdigt trim :P kansken inte va så smart kansken, om de nu va de. men kylningen o så funkar borde funka bra, har nyss renoverat vattenpumpen. aja får se va jag gör måste iaf ha ny cylinderkitt och nållager :P
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tullis »

Med den setupen skulle jag köra 3%. Jag kör 2% med en orginalderbi. Det är lagom :)
Användarens profilbild
aerox-sami
Gasres

Inlägg av aerox-sami »

kanske mer kylning behövs ??
kanske en sån hära skulle vara bra att ha men hjälper dom mycket eller ? :P

http://twostroke.se/product.asp?product=11150
Mura Got Blunt?
Användarens profilbild
Osten R
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Osten R »

tror ni de kan vara anlednignen till att kolven nöp fast så hårt at jag fick slå ut den med hammare? :P
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

tror det är mer smörjnings fel och inte kylnings fel, alltså du har för dålig smörjning.
Låst