Beta Ark accelererar ojämnt?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
IntrozaN
Elmoped

Beta Ark accelererar ojämnt?

Inlägg av IntrozaN »

Tjena, har en Luftkyld Beta Ark, original, bror min har satt in ny cylinder (likadan som originalet) pga att det förra skar. Den är helt ostrypt.

Problemet är att den accelererar snabbt i 5 sekunder i början men sen slöar den upp till maxfart. Bror min säger att det är pga att den är luftkyld...

Stämmer detta? Eller går det att fixa? Vikter som sitter i är 4.5g, original är 5,5g.

Skulle föredra jämn acceleration hela vägen upp till maxfart, eller eventuellt slö acceleration i början och sen snabb.

Tack på förhud
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Nej det beror defenetivt inte på att din moppe är luftkyld utan snarare skulle jag tro att dina vikter behövs bytas ner ytterligare lite. prova med ett gram mindre. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Vivven
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Vivven »

har du/ni bytt munstycke?
MAN MADE HELL
IntrozaN
Elmoped

Inlägg av IntrozaN »

Vivven skrev:har du/ni bytt munstycke?
Nope. Allt som är gjort står i överst.
IntrozaN
Elmoped

Inlägg av IntrozaN »

runners skrev:Nej det beror defenetivt inte på att din moppe är luftkyld utan snarare skulle jag tro att dina vikter behövs bytas ner ytterligare lite. prova med ett gram mindre. :wink:
Han säger att vikterna redan nu är för låga egentligen
Användarens profilbild
traktorn1
Elmoped

Inlägg av traktorn1 »

IntrozaN skrev:
runners skrev:Nej det beror defenetivt inte på att din moppe är luftkyld utan snarare skulle jag tro att dina vikter behövs bytas ner ytterligare lite. prova med ett gram mindre. :wink:
be din bror dra dit pepparn växer! en moppe axxar förhelvete inte dåligt pga att den e luftkyld, herregud..

vikterna kan vara utslitna? sliten rem? remslir?

EDIT: stavfel..
tje
IntrozaN
Elmoped

Inlägg av IntrozaN »

traktorn1 skrev:
IntrozaN skrev:
be din bror dra dit pepparn växer! en moppe axxar förhelvete inte dåligt pga att den e luftkyld, herregud..

vikterna kan vara utslitna? sliten rem? remslir?

EDIT: stavfel..
Men asså, accet är inte vad jag skulle vilja påstå "dåligt" utan mer ojämnt. Remslir borde väl höras? och vikterna tror jag är relativt nya för han har bötit 3 gånger. han hade moppen i 2 år. hur fort slits dom?
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Om motorn varvar mer än accar så är problemet troligen sliten koppling eller slirande rem. Men om den accar upp till en viss hastighet och sedan därefter segar sig beror detta ofta på för tunga vikter. Då behöver vi inte tala om i hela gram för tunga utan så lite som 0,20 gram mindre kan göra en stor färändring. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
IntrozaN
Elmoped

Inlägg av IntrozaN »

runners skrev:Om motorn varvar mer än accar så är problemet troligen sliten koppling eller slirande rem. Men om den accar upp till en viss hastighet och sedan därefter segar sig beror detta ofta på för tunga vikter. Då behöver vi inte tala om i hela gram för tunga utan så lite som 0,20 gram mindre kan göra en stor färändring. :wink:
Den varvar mer än vad den accar.

Provade att sätta på V-Ringen o då jävlar accade den som fan.
Moppen gör sitt på högvarv. Tror det är därför accet är dåligt.
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

IntrozaN skrev:
runners skrev:Om motorn varvar mer än accar så är problemet troligen sliten koppling eller slirande rem. Men om den accar upp till en viss hastighet och sedan därefter segar sig beror detta ofta på för tunga vikter. Då behöver vi inte tala om i hela gram för tunga utan så lite som 0,20 gram mindre kan göra en stor färändring. :wink:

<

lättare vikter + hårdare kopplingsfjädrar , Ev lite fin lir på fögg
warrener
Elmoped

Inlägg av warrener »

ml65 skrev:
IntrozaN skrev:

<

lättare vikter + hårdare kopplingsfjädrar , Ev lite fin lir på fögg
när du säger, lite finlir på förgasaren vad menar du då, jag har samma problem accar som fan upp till 30 sedan accar den segt till 70-80 har Hebo performance rör 5g vikter dragen vrin och avstrypt cdi
Användarens profilbild
llu1201
Elmoped

Inlägg av llu1201 »

Om din moppe är helt original så ska du ha original vikter på, vikterna är ju anpassad efter att gå så bra som möjligt med motorn om den inte är trimmad.

EDIT: Oj, såg inte att den var helt avstrypt men byt så du har ca 0.5 gram lättare än original vikterna sen kan du testa sätta dit nån storlek större på munstycket.
Låst