Anledning till att Vivan skurit? [b]HJÄLP[/b]

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
shoffy
Elmoped

Anledning till att Vivan skurit? [b]HJÄLP[/b]

Inlägg av shoffy »

Hejsan, det är så att min vivacity har skurit för länge sedan. Och jag undrar om ni kanske vet någon anledning till att den skurit? :)

Mopeden var då endast urpluggat, utan variatorbricka och blindrör.

Färden som skar den: Jag och min kompis bestämde oss för att ta mopparna på en färd till en by son ligger ca 3 mil från stan. Vi far förbi macen och tankar fullt. Resan går väldigt bra och vi tar några små pauser för att snacka lite och låta mopparna (och vi) vila lite ;) men efter att vi stannat sista gången så när jag startade den igen hörda jag något skrammel från motorn, jag kommer sedan fram till att det låter som att det skulle vara nå grus eller liknande i fläkten. Jag nojjar lite men sedan bestämmer vi för att köra resten nonstop! Vi tar oss fram utan problem, vi kör lite moped där borta, och sedan far vi hem igen. Men redan efter kanske 15 minuters körning så dör den. Jag kickar och kickar och jag får tillslut igång den men så fort den nådde 40 så dog den igen. Det var senast jag hörde moppen vara igång.

Jag har klyvt motorn efter jag insåg att den skurit, och anledningen till att cylindern och kolven skurit var att mitt högra vevlager hade gått åt helvete!

Men det jag undrar över är varför sprängdes vevlagret?
Tacksam för svar :D MvH Shoffy
vikke236
Elmoped

Inlägg av vikke236 »

Tankade du rätt bränsle? :P
Användarens profilbild
david347
Svårstartad skrothög

Inlägg av david347 »

var den inte bara sliten hur långt hade den gått?:)
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Det är omöjligt att svara kortfattat på varför din motor skar, men en vanlig orsak brukar vara att motorn får för lite bensin (för litet huvudmunstycke) eller av någon anledning för lite olja. Man kan köra med ett för litet huvudmunstycke i förgasaren om man inte utnyttjar ständigt full speed, men motorn kommer gå betydligt sämre än den ska och som sagt tillåter aldrig att man kör längre sträckor i full gas utan att värmenypa. Men jag tycker att skadorna på din motor då du säger att både vev och cylinder skurit låter som typiskt att motorn fått för lite smörjning. :?

:wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Användarens profilbild
shoffy
Elmoped

Inlägg av shoffy »

Ja den har ju gåt 1700 mil (a)

Men ska blanda oljan i tanken hädan efter! Kan ju ha vart att oljefiltret täppt igen eller oljepumpen.

Och ska även gå upp i munstycke :) och nu när vi ändå är här, vad för storlek ungefär behöver jag om jag har allt original förutom ny stage6 50cc ALU, och helt urpluggad?
Användarens profilbild
mrnyberg
Elmoped

Re: Anledning till att Vivan skurit? [b]HJÄLP[/b]

Inlägg av mrnyberg »

Tacksam för svar :D MvH Shoffy[/quote]

För höga påfrestningar kanske eftersom du har tydligen kört ett BRA antal mil med den, har du skjussat någon en längre sträcka som 3 mil innan?(när mil antalet har varit relativt högt)
Användarens profilbild
shoffy
Elmoped

Inlägg av shoffy »

mrnyberg skrev:Men det jag undrar över är varför sprängdes vevlagret?

För höga påfrestningar kanske eftersom du har tydligen kört ett BRA antal mil med den, har du skjussat någon en längre sträcka som 3 mil innan?(när mil antalet har varit relativt högt)[/quote]

Jag köpte den när den gått ungefär 1400mil så jag vet inget före det, men jag har iallafall inte skjutsan knapp nå med den, bara småsvängar.
Användarens profilbild
mrnyberg
Elmoped

Inlägg av mrnyberg »

shoffy skrev:
mrnyberg skrev:Men det jag undrar över är varför sprängdes vevlagret?

För höga påfrestningar kanske eftersom du har tydligen kört ett BRA antal mil med den, har du skjussat någon en längre sträcka som 3 mil innan?(när mil antalet har varit relativt högt)
Jag köpte den när den gått ungefär 1400mil så jag vet inget före det, men jag har iallafall inte skjutsan knapp nå med den, bara småsvängar.[/quote]

In that case om inte tidigare ägare möjligtvis skjussat en längre bit.

Kan vara den påfrästningen, vevlagret har gått en bra bit sen skjussar en lång sträcka. Bara en teori dock finns många faktorer som kan vara anledningen, samt att när det är olja liggandes på den så mjuknar materialet upp när korrissions motståndet börjar försvinna och om detta kan ha hänt så bör moppen gått dåligt innan den slutade fungera
Användarens profilbild
shoffy
Elmoped

Inlägg av shoffy »

Okej. Men jag har ju nu bytt vevlager och har snart ihop mopeden :) någon som kan svara på vad jag bör ha för munstycke?

Setup:

Stage6 50cc ALU
5,2g vikter
Stage6 kopplingsfjädrar soft(vita)
Helt urpluggad

Vilket munstycke ungefär?
Användarens profilbild
mrnyberg
Elmoped

Inlägg av mrnyberg »

shoffy skrev:Okej. Men jag har ju nu bytt vevlager och har snart ihop mopeden :) någon som kan svara på vad jag bör ha för munstycke?

Setup:

Stage6 50cc ALU
5,2g vikter
Helt urpluggad

Det är en väldigt svår fråga, det enda sättet nästan är att köpa en sats från twostroke eller köp sepparat börjat med att gå upp 5 storlekar varje gång när den börjar gå sämre efter du höjjt med 5 börja fin sjustera neråt tills du fått en perfekt inställning samt ställa in blandningen därefter om du orkar :P :)
Användarens profilbild
shoffy
Elmoped

Inlägg av shoffy »

mrnyberg skrev:
shoffy skrev:Okej. Men jag har ju nu bytt vevlager och har snart ihop mopeden :) någon som kan svara på vad jag bör ha för munstycke?

Setup:

Stage6 50cc ALU
5,2g vikter
Helt urpluggad

Det är en väldigt svår fråga, det enda sättet nästan är att köpa en sats från twostroke eller köp sepparat börjat med att gå upp 5 storlekar varje gång när den börjar gå sämre efter du höjjt med 5 börja fin sjustera neråt tills du fått en perfekt inställning samt ställa in blandningen därefter om du orkar :P :)
Okej, tack för all hjälp :D

Nu ska jag sätta ihop den och mata! ;)
Användarens profilbild
Karlberg1011
Svårstartad skrothög

Inlägg av Karlberg1011 »

shoffy skrev:Hejsan, det är så att min vivacity har skurit för länge sedan. Och jag undrar om ni kanske vet någon anledning till att den skurit? :)

Färden som skar den: Jag och min kompis bestämde oss för att ta mopparna på en färd till en by son ligger ca 3 mil från stan. Vi far förbi macen och tankar fullt. Resan går väldigt bra och vi tar några små pauser för att snacka lite och låta mopparna (och vi) vila lite ;) men efter att vi stannat sista gången så när jag startade den igen hörda jag något skrammel från motorn, jag kommer sedan fram till att det låter som att det skulle vara nå grus eller liknande i fläkten. Jag nojjar lite men sedan bestämmer vi för att köra resten nonstop! Vi tar oss fram utan problem, vi kör lite moped där borta, och sedan far vi hem igen. Men redan efter kanske 15 minuters körning så dör den. Jag kickar och kickar och jag får tillslut igång den men så fort den nådde 40 så dog den igen. Det var senast jag hörde moppen vara igång.

Jag har klyvt motorn efter jag insåg att den skurit, och anledningen till att cylindern och kolven skurit var att mitt högra vevlager hade gått åt helvete!

Är nog störst chans att vevlagret sprängts för att du kör för länge på de, vevlagrerna ska ju bytas efter ett viss miltal ;)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

Karlberg1011 skrev:
shoffy skrev:Hejsan, det är så att min vivacity har skurit för länge sedan. Och jag undrar om ni kanske vet någon anledning till att den skurit? :)

Är nog störst chans att vevlagret sprängts för att du kör för länge på de, vevlagrerna ska ju bytas efter ett viss miltal ;)
Nja, dom skall bytas när dom är slut helt enkelt, eftersom vem f-n orkar klyva en motor var 1000 mil? ;) inte jag då iaf ;)

Men jag skulle gissa på att, antingen att oljan tog slut i tanken eller att du hade för litet muntsycke.
Eftersom ramlagrena kyls och smörjs via oljan och färskgaserna som kommer från färskgasaren genom ett hål i spolkanalerna(olika från modell till modell).
Användarens profilbild
Karlberg1011
Svårstartad skrothög

Inlägg av Karlberg1011 »

KarlssoN^ skrev:
Karlberg1011 skrev:

Nja, dom skall bytas när dom är slut helt enkelt, eftersom vem f-n orkar klyva en motor var 1000 mil? ;) inte jag då iaf ;)

Men jag skulle gissa på att, antingen att oljan tog slut i tanken eller att du hade för litet muntsycke.
Eftersom ramlagrena kyls och smörjs via oljan och färskgaserna som kommer från färskgasaren genom ett hål i spolkanalerna(olika från modell till modell).
Sant man orkar inte de men de ;) men tyvärr är de ju så att dom går sönder tillslut om man inte byter ;) På crossarna blir det ju så att man klyver minst en gång per säsong om man har tur :p
Användarens profilbild
puchmogge
Svårstartad skrothög

Inlägg av puchmogge »

på min cross moped får jag byta vevlager varje år minst en gång ibland två och jag kör inte som en idiot och jag blandar 3½ procent direkt i tanken så var glad !!
Användarens profilbild
mrnyberg
Elmoped

Inlägg av mrnyberg »

puchmogge skrev:på min cross moped får jag byta vevlager varje år minst en gång ibland två och jag kör inte som en idiot och jag blandar 3½ procent direkt i tanken så var glad !!
Det ska vara 2%...
Låst