Hejsan, det är så att min vivacity har skurit för länge sedan. Och jag undrar om ni kanske vet någon anledning till att den skurit?
Mopeden var då endast urpluggat, utan variatorbricka och blindrör.
Färden som skar den: Jag och min kompis bestämde oss för att ta mopparna på en färd till en by son ligger ca 3 mil från stan. Vi far förbi macen och tankar fullt. Resan går väldigt bra och vi tar några små pauser för att snacka lite och låta mopparna (och vi) vila lite

men efter att vi stannat sista gången så när jag startade den igen
hörda jag något skrammel från motorn, jag kommer sedan fram till att det låter som att det skulle vara nå grus eller liknande i fläkten. Jag nojjar lite men sedan bestämmer vi för att köra resten nonstop! Vi tar oss fram utan problem, vi kör lite moped där borta, och sedan far vi hem igen. Men redan efter kanske 15 minuters körning så dör den. Jag kickar och kickar och jag får tillslut igång den men så fort den nådde 40 så dog den igen. Det var senast jag hörde moppen vara igång.
Jag har klyvt motorn efter jag insåg att den skurit, och anledningen till att cylindern och kolven skurit var att mitt högra vevlager hade gått åt helvete!
Men det jag undrar över är varför sprängdes vevlagret?
Tacksam för svar

MvH Shoffy