köpa cross .vilket märke?

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 november 2008, 15:47

köpa cross .vilket märke?

Inlägg av backmannn »

hej! har bestämt att ja ska köpa en 125 o ja har läst runt en hel del men ja kan inte bestäma vilket märke . ja kollade på en honda 01 men dom skulle va väldigt klen i motorn . någon som har ägt en sån? ge gärna tips på vad om är värt att köpa:)
honda mt ska de va:D
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

125a är riktigt dö goa.

så det tkr jag du ska ha^^ ska du åka enduro eller cross? asså. igenligen spelar det inte någon roll vad du har för märke sålänge du inte köper en ktm som ligger runt 00.. efter 04 eller nått (inte säker) så fick d nya motorer som håller bra mkt bättre!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 november 2008, 15:47

Inlägg av backmannn »

ja ska ha cross men ja hittade en honda cr 125 01 o den ser förjävla fin ut men så hittade ja en sida där dom skrivit om den en massa som ägt en sån o dom sa att dom va klen som fan på botten o bra på mellan o bara lät på högvarven men ja ve inte om ja kan lita på det för en polare har en 03 cr125 o den går riktigt gött den.
honda mt ska de va:D
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

backmannn skrev:ja ska ha cross men ja hittade en honda cr 125 01 o den ser förjävla fin ut men så hittade ja en sida där dom skrivit om den en massa som ägt en sån o dom sa att dom va klen som fan på botten o bra på mellan o bara lät på högvarven men ja ve inte om ja kan lita på det för en polare har en 03 cr125 o den går riktigt gött den.
nej då. jag tror (har ingen personlig erfarenhet) att du kan lita på dom. honda har alltid byggt slitstarka och bra motorer på sina hojjar. har faktist aldrig hört någon klaga på dem. har för mej min kompis har en lika fast..ah 01 eller 02. han är nöjd med sin :wink:
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 november 2008, 15:47

Inlägg av backmannn »

jo precis ja har aldrig hört något om dom o ja har aldrig haft krångel med min mt heller :P ja har till och med hört att dom ska vara dom bästa med kvaliten .
honda mt ska de va:D
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator
Inlägg: 3462
Blev medlem: 4 oktober 2009, 16:41
Ort: Hällvadsholm

Inlägg av KarlssoN^ »

Honda e bra grejor :) kommer ihåg min gamla 70cc fyrhjuling som jag fick för en härrans många år sedan ;) Gick inte sönder, även om det inte var någon olja i den(4-t) dock var kolvringarna så slut (efter all körning, körde som fan!) så när oljan tog slut så dog den och var omöjlig att starta, fylde på lite olja och så starta den med en gång :roll:

När "normala" folk får stopp då kollar dom i bensintanken, vi kollar i olje tanken ;) 8)
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 november 2008, 15:47

Inlägg av backmannn »

blir nog en honda om man tänker efter så när det är typ 38-40 hk då borde det hända saker
honda mt ska de va:D
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 november 2008, 15:47

Inlägg av backmannn »

är det någon som äger en cr 125 01 här på forumet som kan säga hur dom går? :P
honda mt ska de va:D
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

backmannn skrev:är det någon som äger en cr 125 01 här på forumet som kan säga hur dom går? :P
äger själv ingen honda runt 01 men har kört en lite äldre och den gick då grymt fint och drog på bra å så :)

btw här har du siffror som www.bike.se bänkade några olika märken av crossar på under en tävling/meet 2007 antar att crossarna då kan vara årsmodeller mellan 04-07 typ

Honda cr 125 = 30.8hk
Kawasaki kx 125 = 31.8hk
Ktm SX 125 = 37.5hk
Suzuki rm 125 = 31.3hk
Yamaha Yz 125 = 30.8hk

på bakhjulet ^^ vet ej om detta stämmer till 100% men bike.se är ingen oseriös sida precis _Å
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 november 2008, 15:47

Inlägg av backmannn »

lite kostigt att dom kan tappa så mkt kraft för en cr 04 har 41 hk i motorn :P men 01 säger dom ska vara så seg på botten det är det jag är orolig för ja vill inte behöva varva som fan helatiden
honda mt ska de va:D
Al Capone
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 juni 2010, 09:26

Inlägg av Al Capone »

Effekten stämmer nog, hade kanske blivit bättre siffror med motardhjul på (dem bänkas ju på rullande landsväg så däck, däcktryck med mera spelar stor roll).

Alla 125cc måste du varva som fan, vill du slippa varva får du kliva upp på 250cc eller 4-takt (ja nu motsvarar ju 250cc 4-takt 125cc 2-takt)...

Honda bygger bra maskiner, bara att köpa. Vet folk som har haft problem med andra märken men aldrig med Honda.

Bara att köpa och se glad ut.
Aeroligan, snart i en backspegel nära dig.
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

varför skulle ktm ha ca 6 hästar mer än dom andra?
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

man säger ju att en hoj tappar ca 9% av hästkrafterna på veven ut till hjulet

sen kan jag bara säga att min rm 125 går riktigt bra! Skitskön att köra! En riktigt bra nybörjarhoj!
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Al Capone
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 juni 2010, 09:26

Inlägg av Al Capone »

Varför inte?

Alla Japanska tillverkare stryper effekten i sina hojar för att göra dem mer körbara, plockar bort växlar och annat skit... Kan det kanske vara så att KTM har mer pulver, fast kanske lite argare sådant = mindre kontrollerbar.
2stroke4ever skrev:varför skulle ktm ha ca 6 hästar mer än dom andra?
Aeroligan, snart i en backspegel nära dig.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Inlägg: 7860
Blev medlem: 2 oktober 2008, 14:48
Ort: Piteå, Öjebyn
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

honda cr125 är en riktigt bra hoj om du frågar mig. mycket bra kvalitet, och om något mot förmoidan går sönder så är reservdelar lättillgängliga. har själv ingen erfarenhet från en 01:a, men jag har ägt en 99:a. med den så drog jag iallafall polaren på hans ktm 125 03. förståss så beror det ju väldigt mycket på körskicklighet också, men min gick utta helvete :)
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Al Capone skrev:Varför inte?

Alla Japanska tillverkare stryper effekten i sina hojar för att göra dem mer körbara, plockar bort växlar och annat skit... Kan det kanske vara så att KTM har mer pulver, fast kanske lite argare sådant = mindre kontrollerbar.
2stroke4ever skrev:varför skulle ktm ha ca 6 hästar mer än dom andra?

det dära köper jag aldrig.
man stryper inte en cross och framför allt plockar man inte bort växlar.
plockar bort växlar å dylikt gör man på moppar. tillverkarna tävlar om att få mest hästar men att ktm skulle ha 6 hästar mer helt plötsligt. låter sjukt konstigt!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 november 2008, 15:47

Inlägg av backmannn »

har bästämt mig nu det blir en honda :) men en kompis har en ktm 125 03 o polarens cr125 03 går värre men den är det pipa på . men ja har läst att 05 låg honda högst o ktm bara lite värre så ja tror inte ktm har 6 hk mer
honda mt ska de va:D
fax110
Gasres
Inlägg: 1634
Blev medlem: 10 maj 2008, 20:14

Inlägg av fax110 »

2stroke4ever skrev:
Al Capone skrev:Varför inte?

Alla Japanska tillverkare stryper effekten i sina hojar för att göra dem mer körbara, plockar bort växlar och annat skit... Kan det kanske vara så att KTM har mer pulver, fast kanske lite argare sådant = mindre kontrollerbar.
2stroke4ever skrev:varför skulle ktm ha ca 6 hästar mer än dom andra?

det dära köper jag aldrig.
man stryper inte en cross och framför allt plockar man inte bort växlar.
plockar bort växlar å dylikt gör man på moppar. tillverkarna tävlar om att få mest hästar men att ktm skulle ha 6 hästar mer helt plötsligt. låter sjukt konstigt!
jag har ingen anning men det var www.bike.se som bänkade crossarna eftersom att det var många som undrade och dom gjorde det publik inför 1000+ personer ^^

mastercross år 2007 var det ^^
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 november 2008, 15:47

Inlägg av backmannn »

honda mt ska de va:D
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

Inlägg av antonjansson_ »

backmannn skrev:vilken tror ni är bäst o köpa

den här
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_cr_ ... w=1&last=1


eller den här
http://www.blocket.se/vasternorrland/Ho ... m?ca=4&w=2

första så fräschare ut :D
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

01an !
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

antonjansson_ skrev:
backmannn skrev:vilken tror ni är bäst o köpa

den här
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_cr_ ... w=1&last=1


eller den här
http://www.blocket.se/vasternorrland/Ho ... m?ca=4&w=2

första så fräschare ut :D
Utsidan på en cross räknas inte med, allt maskinellt är mycket viktigare. Så man ska nog inte gå på utseende om det inte ser riktigt illa ut.
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

01:an.. lätt
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 november 2008, 15:47

Inlägg av backmannn »

01 har kolven gått 10 timmar på stubbåker o 99 har kolven gått 8 timmar på o är trimmad men 01 har isdäck o bättre dämpning o förbättrad ram
honda mt ska de va:D
Användarens profilbild
-TeddaN-
King of the street
Inlägg: 2631
Blev medlem: 21 juni 2009, 23:17
Ort: Lysekil-0523!

Inlägg av -TeddaN- »

Skulle nog säga 01an då, men titta runt 1-2 veckor innan du bestämmer dig, det är bättre än att köpa första bästa..
Nur das beste is gut genug!
Bmw, finns inget bättre !
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

+ att du får med packningar till hela motorn på 01an.. sen är en nyare modell alltid mer lättsåld när den tiden är kommen..
01an är snyggare och kommer vara lättare att hitta delar till..
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 november 2008, 15:47

Inlägg av backmannn »

har kollat runt ett bra tag nu och har kollat runt som fan o läst om honda o 01 värkar pålittlig ja har fått bilder på drivpaket på den o det ser fräsht ut o det följer med 2 sprillans däck o inga laher glapp elllr liknande på den heller
honda mt ska de va:D
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

då borde du satsa på den..
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Al Capone
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 juni 2010, 09:26

Inlägg av Al Capone »

Du bör nog kolla historien innan ett sådant uttalande tack.

Honda var vad jag vet först med att plocka bort växlar på crossarna. Innan var ALLA utom 500cc 6vxl, nu är dem 5vxl = 1vxl MINDRE. GP 125cc (vilket är den enda GP-klassen vi kan räkna med som jämförelse) har typ 55hk i sina maskiner medans det är 40-43hk i en cross.

På en cross är körbarheten viktigare än toppeffekten...

Att KTM har 6hk mer i bänkningen kan som sagt bero på massa saker, däcktryck, gummiblandning i däcket eller liknande. Eller så hade just den KTMen helt enkelt mer effekt.
2stroke4ever skrev:det dära köper jag aldrig.
man stryper inte en cross och framför allt plockar man inte bort växlar.
plockar bort växlar å dylikt gör man på moppar. tillverkarna tävlar om att få mest hästar men att ktm skulle ha 6 hästar mer helt plötsligt. låter sjukt konstigt!
Aeroligan, snart i en backspegel nära dig.
Användarens profilbild
stektkorv
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 443
Blev medlem: 13 april 2010, 14:36
Ort: Överkalix <3 ;P
Kontakt:

Inlägg av stektkorv »

nå ja skull nog ta en KTM sx125a eller en KX125a. Har för mig att farsan sagt att de är svårare att få tag på Honda reservdelar än andra modeller men ja kommer inte ihåg. Funderar ju också på ny cross nästa år men blir kanske 250 då :/
Jag: Var sitter förgasaren då?

Kompis: Är de den här blå slangen? (pekar på den blåa ramen)

FAIL
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Al Capone skrev:Du bör nog kolla historien innan ett sådant uttalande tack.

Honda var vad jag vet först med att plocka bort växlar på crossarna. Innan var ALLA utom 500cc 6vxl, nu är dem 5vxl = 1vxl MINDRE. GP 125cc (vilket är den enda GP-klassen vi kan räkna med som jämförelse) har typ 55hk i sina maskiner medans det är 40-43hk i en cross.

På en cross är körbarheten viktigare än toppeffekten...

Att KTM har 6hk mer i bänkningen kan som sagt bero på massa saker, däcktryck, gummiblandning i däcket eller liknande. Eller så hade just den KTMen helt enkelt mer effekt.
2stroke4ever skrev:det dära köper jag aldrig.
man stryper inte en cross och framför allt plockar man inte bort växlar.
plockar bort växlar å dylikt gör man på moppar. tillverkarna tävlar om att få mest hästar men att ktm skulle ha 6 hästar mer helt plötsligt. låter sjukt konstigt!
snackar vi inte 125:or här eller!??
jag har inte snackar om nå andra hojjar än 125:or vettu!?
i 125a klassen jagar man hästar och man stryper absolut INTE hojjar i 125a klassen för att dom ska vara mer körbara. det har med dämpningen ram osv hur körbar den är, inte bara motorn. då vill man ha så många hästar som möjligt utan att stiga över ett visst varvtal så den blir för svaga på botten!.

125or skulle kunna få ur mycket mer effekt med värre portning rör ect. men då blir dom för svaga på låga och mellan, drf försöker tillverkarna göra dom starka som möjlig inom ett visst område på registret. då stryper man INTE en hoj.

och för att hålla en 125a på varv hela tiden på en knixig bana så gäller det att man har rätt utväxling i lådan och den ska vara tätstegrad så man kan lätt hålla dom på varv där dom går bäst. då behövs 6 växlar!

tack å bock för mej :)
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Al Capone
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 juni 2010, 09:26

Inlägg av Al Capone »

Shit alltså...

Nä klart som fan att man inte "stryper" en cross, men man plockar inte ut MAX effekt och det var DET jag menade. Man plockar ut MAX körbarhet inom dem ramar man har att bolla med i cross-åka.

Men 125cc 2-takt är väl 5vxl nu för tiden?

Honda CR 125 R var i alla fall 5vxl 2004 :D


Motor: 124,8cc, 2-takt, vattenkyld.
Max effekt: 41hk vid 11500 varv
Borrning och slaglängd: 54,0mm x 54,5mm
Kompressionsförhållande: 8,8:1
Förgasare: 36mm Mikuni TMX
Antal växlar: 5-växlad
Drevning:
Framfjädring: Kayaba inverterad cartridge
Bakfjädring: Enkeldämpare med Pro-Link länkage
Chassikonstruktion: Aluboxram, alusving
Frambroms: Skiva, tvåkolvsok
Bakbroms: Skiva, enkolvsok
Däck fram: 80/100-21
Däck bak: 100/90-19
Sadelhöjd: 943mm
Hjulbas: 1465mm
Markfrigång:
Torrvikt: 87,5kg
Tankvolym: 7,5l
Aeroligan, snart i en backspegel nära dig.
Användarens profilbild
beckvall
F.D Moderator
Inlägg: 1851
Blev medlem: 20 oktober 2008, 17:55
Ort: sundsvall

Inlägg av beckvall »

Al Capone skrev:Shit alltså...

Nä klart som fan att man inte "stryper" en cross, men man plockar inte ut MAX effekt och det var DET jag menade. Man plockar ut MAX körbarhet inom dem ramar man har att bolla med i cross-åka.

Men 125cc 2-takt är väl 5vxl nu för tiden?

Honda CR 125 R var i alla fall 5vxl 2004 :D


Motor: 124,8cc, 2-takt, vattenkyld.
Max effekt: 41hk vid 11500 varv
Borrning och slaglängd: 54,0mm x 54,5mm
Kompressionsförhållande: 8,8:1
Förgasare: 36mm Mikuni TMX
Antal växlar: 5-växlad
Drevning:
Framfjädring: Kayaba inverterad cartridge
Bakfjädring: Enkeldämpare med Pro-Link länkage
Chassikonstruktion: Aluboxram, alusving
Frambroms: Skiva, tvåkolvsok
Bakbroms: Skiva, enkolvsok
Däck fram: 80/100-21
Däck bak: 100/90-19
Sadelhöjd: 943mm
Hjulbas: 1465mm
Markfrigång:
Torrvikt: 87,5kg
Tankvolym: 7,5l
jagskulle gissa på att domdära sifrorna stämme! jag har en honda cr 125 2003 som är trimmad av SRS och den reser växlarna ut och man blir praktiskt tagen lite rädd när de axxar som det gör. men 36m förgasare låter litet :S jag har en borrad till 42 de gjorde SRS. och innan de så var de en tmx 38 :o
Felpostarens värsta mardröm!
undrar du över något? släng iväg ett PM så svarar jag på de mästa!
Al Capone
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 juni 2010, 09:26

Inlägg av Al Capone »

Förgasarna ändras ju efter portning och hur vridmomentet blir under dem nya förusättningarna. Detta är uppgifter från Honda så dem lär ju stämma.

Har du 5vxl eller 6vxl? Hade varit kul o veta vilket år dem ändrade.
beckvall skrev:jagskulle gissa på att domdära sifrorna stämme! jag har en honda cr 125 2003 som är trimmad av SRS och den reser växlarna ut och man blir praktiskt tagen lite rädd när de axxar som det gör. men 36m förgasare låter litet :S jag har en borrad till 42 de gjorde SRS. och innan de så var de en tmx 38 :o
Aeroligan, snart i en backspegel nära dig.
Användarens profilbild
backmannn
Svårstartad skrothög
Inlägg: 220
Blev medlem: 26 november 2008, 15:47

Inlägg av backmannn »

1998 bytte dom till 5 vxl
honda mt ska de va:D
Skriv svar