nej då. jag tror (har ingen personlig erfarenhet) att du kan lita på dom. honda har alltid byggt slitstarka och bra motorer på sina hojjar. har faktist aldrig hört någon klaga på dem. har för mej min kompis har en lika fast..ah 01 eller 02. han är nöjd med sinbackmannn skrev:ja ska ha cross men ja hittade en honda cr 125 01 o den ser förjävla fin ut men så hittade ja en sida där dom skrivit om den en massa som ägt en sån o dom sa att dom va klen som fan på botten o bra på mellan o bara lät på högvarven men ja ve inte om ja kan lita på det för en polare har en 03 cr125 o den går riktigt gött den.
äger själv ingen honda runt 01 men har kört en lite äldre och den gick då grymt fint och drog på bra å så :)backmannn skrev:är det någon som äger en cr 125 01 här på forumet som kan säga hur dom går? :P
2stroke4ever skrev:varför skulle ktm ha ca 6 hästar mer än dom andra?
Al Capone skrev:Varför inte?
Alla Japanska tillverkare stryper effekten i sina hojar för att göra dem mer körbara, plockar bort växlar och annat skit... Kan det kanske vara så att KTM har mer pulver, fast kanske lite argare sådant = mindre kontrollerbar.
jag har ingen anning men det var www.bike.se som bänkade crossarna eftersom att det var många som undrade och dom gjorde det publik inför 1000+ personer ^^2stroke4ever skrev:Al Capone skrev:Varför inte?
Alla Japanska tillverkare stryper effekten i sina hojar för att göra dem mer körbara, plockar bort växlar och annat skit... Kan det kanske vara så att KTM har mer pulver, fast kanske lite argare sådant = mindre kontrollerbar.
det dära köper jag aldrig.
man stryper inte en cross och framför allt plockar man inte bort växlar.
plockar bort växlar å dylikt gör man på moppar. tillverkarna tävlar om att få mest hästar men att ktm skulle ha 6 hästar mer helt plötsligt. låter sjukt konstigt!
backmannn skrev:vilken tror ni är bäst o köpa
den här
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_cr_ ... w=1&last=1
eller den här
http://www.blocket.se/vasternorrland/Ho ... m?ca=4&w=2
Utsidan på en cross räknas inte med, allt maskinellt är mycket viktigare. Så man ska nog inte gå på utseende om det inte ser riktigt illa ut.antonjansson_ skrev:backmannn skrev:vilken tror ni är bäst o köpa
den här
http://www.blocket.se/uppsala/Honda_cr_ ... w=1&last=1
eller den här
http://www.blocket.se/vasternorrland/Ho ... m?ca=4&w=2
första så fräschare ut
2stroke4ever skrev:det dära köper jag aldrig.
plockar bort växlar å dylikt gör man på moppar. tillverkarna tävlar om att få mest hästar men att ktm skulle ha 6 hästar mer helt plötsligt. låter sjukt konstigt!
snackar vi inte 125:or här eller!??Al Capone skrev:Du bör nog kolla historien innan ett sådant uttalande tack.
Honda var vad jag vet först med att plocka bort växlar på crossarna. Innan var ALLA utom 500cc 6vxl, nu är dem 5vxl = 1vxl MINDRE. GP 125cc (vilket är den enda GP-klassen vi kan räkna med som jämförelse) har typ 55hk i sina maskiner medans det är 40-43hk i en cross.
På en cross är körbarheten viktigare än toppeffekten...
Att KTM har 6hk mer i bänkningen kan som sagt bero på massa saker, däcktryck, gummiblandning i däcket eller liknande. Eller så hade just den KTMen helt enkelt mer effekt.
2stroke4ever skrev:det dära köper jag aldrig.
jagskulle gissa på att domdära sifrorna stämme! jag har en honda cr 125 2003 som är trimmad av SRS och den reser växlarna ut och man blir praktiskt tagen lite rädd när de axxar som det gör. men 36m förgasare låter litet :S jag har en borrad till 42 de gjorde SRS. och innan de så var de en tmx 38Al Capone skrev:Shit alltså...
Nä klart som fan att man inte "stryper" en cross, men man plockar inte ut MAX effekt och det var DET jag menade. Man plockar ut MAX körbarhet inom dem ramar man har att bolla med i cross-åka.
Men 125cc 2-takt är väl 5vxl nu för tiden?
Honda CR 125 R var i alla fall 5vxl 2004
Motor: 124,8cc, 2-takt, vattenkyld.
Max effekt: 41hk vid 11500 varv
Borrning och slaglängd: 54,0mm x 54,5mm
Kompressionsförhållande: 8,8:1
Förgasare: 36mm Mikuni TMX
Antal växlar: 5-växlad
Drevning:
Framfjädring: Kayaba inverterad cartridge
Bakfjädring: Enkeldämpare med Pro-Link länkage
Chassikonstruktion: Aluboxram, alusving
Frambroms: Skiva, tvåkolvsok
Bakbroms: Skiva, enkolvsok
Däck fram: 80/100-21
Däck bak: 100/90-19
Sadelhöjd: 943mm
Hjulbas: 1465mm
Markfrigång:
Torrvikt: 87,5kg
Tankvolym: 7,5l
beckvall skrev:jagskulle gissa på att domdära sifrorna stämme! jag har en honda cr 125 2003 som är trimmad av SRS och den reser växlarna ut och man blir praktiskt tagen lite rädd när de axxar som det gör. men 36m förgasare låter litet :S jag har en borrad till 42 de gjorde SRS. och innan de så var de en tmx 38