Jo, mitt acc på min PGO Pmx sport naked e riktigt kass! tar oftast kring 1 minut för mopeden att komma till max hastighet när jag gasar på för fullt.
Kan det vara nått med tändstiftet?
Tack i förhand!

Men ha har plockat variatorringen och då kan accet bli något sämre och detta måste kompleteras med lättare variatorvikter enligt en annan tråd. Dessutom brukar tillverkaren sätta på tyngre variatorvikter för att hålla nere bensinförbrukningen.2stroke4ever skrev:hur långt har den gått? vikterna kan inte bara ändras sådär. dvs om dom inte slitits. men du borde kolla kompen! ta av agassytemet och kika in i cylindern, är det brunt under ringen/arna. då borde du byta kolv!
han har väl inte sagt att han har dragit v-ringen va?runners skrev:Men ha har plockat variatorringen och då kan accet bli något sämre och detta måste kompleteras med lättare variatorvikter enligt en annan tråd. Dessutom brukar tillverkaren sätta på tyngre variatorvikter för att hålla nere bensinförbrukningen.2stroke4ever skrev:hur långt har den gått? vikterna kan inte bara ändras sådär. dvs om dom inte slitits. men du borde kolla kompen! ta av agassytemet och kika in i cylindern, är det brunt under ringen/arna. då borde du byta kolv!
Jag kan faktiskt bara hålla med om detta. Det är nog det sista som folk ens ORKAR kolla bara för att det kan vara jobbigt att göra den typen av jobb när man inte har tillgång till garage...2stroke4ever skrev: han har väl inte sagt att han har dragit v-ringen va?
och han sa faktist att det varit bättre förut, och av min erfarenhet här byter folk nästan aldrig kolv..
Kolven brukar slitas succesivt på längre tid och då är det sällan kolven som slits utan kolvringarna. Jag har haft mopeder som tappat från bra acc till betydligt sämre utan att det har varit något med kolv eller kolvringar. Slitna kolvringar eller kolv medför sämre komp och det är sällan att det varit det som varit problemet på de MC, moppar, bilar jag skruvat på under åren. När Kolv och ringar är slitna brukar första symtomet bli att motorn blir trögstartad, svarar sämre på gaspådrag än den ska göra och tenderar att stanna på tomgång även om tomgången är rätt inställd. På bilar (fyrtakt) upptäcker man ganska snabbt att kolvringarna är slita då oljan förbränns ut i avgaserna.Pontooz skrev:Jag kan faktiskt bara hålla med om detta. Det är nog det sista som folk ens ORKAR kolla bara för att det kan vara jobbigt att göra den typen av jobb när man inte har tillgång till garage...2stroke4ever skrev: han har väl inte sagt att han har dragit v-ringen va?
och han sa faktist att det varit bättre förut, och av min erfarenhet här byter folk nästan aldrig kolv..
runners skrev:Kolven brukar slitas succesivt på längre tid och då är det sällan kolven som slits utan kolvringarna. Jag har haft mopeder som tappat från bra acc till betydligt sämre utan att det har varit något med kolv eller kolvringar. Slitna kolvringar eller kolv medför sämre komp och det är sällan att det varit det som varit problemet på de MC, moppar, bilar jag skruvat på under åren. När Kolv och ringar är slitna brukar första symtomet bli att motorn blir trögstartad, svarar sämre på gaspådrag än den ska göra och tenderar att stanna på tomgång även om tomgången är rätt inställd. På bilar (fyrtakt) upptäcker man ganska snabbt att kolvringarna är slita då oljan förbränns ut i avgaserna.Pontooz skrev:Jag kan faktiskt bara hålla med om detta. Det är nog det sista som folk ens ORKAR kolla bara för att det kan vara jobbigt att göra den typen av jobb när man inte har tillgång till garage...2stroke4ever skrev: han har väl inte sagt att han har dragit v-ringen va?
Men en sak som ofta glöms bort är kylningen som många tycks totalt ignorera som är orsaken till många motorslitage. På varma somrar går de flesta motorer överdrivet varma och därmed tappar acc och även topphastighet. En del av effekten går därför i spillo av kopplingsslir och i bland i kombination av remslir och detta är för många de sista som misstänks eftersom att det inte är direkt påtagligt som problem vid kontroll av dessa i var och en. Men lite slirande rem samtidigt med lite slirande koppling kommer vid kontroll av rem och koppling inte visa att något är fel. Men det är de båda i kombination med varandra som utgör problemet. Dålig motorkylning sliter hårt på kolv/ ringarna och än värre med dålig "billig" två-taktsolja. Det är inte svårt att göra ett komptest på motorn vilket man gör innan man byter kolv eller ringarna.
ljukang skrev:runners skrev:Kolven brukar slitas succesivt på längre tid och då är det sällan kolven som slits utan kolvringarna. Jag har haft mopeder som tappat från bra acc till betydligt sämre utan att det har varit något med kolv eller kolvringar. Slitna kolvringar eller kolv medför sämre komp och det är sällan att det varit det som varit problemet på de MC, moppar, bilar jag skruvat på under åren. När Kolv och ringar är slitna brukar första symtomet bli att motorn blir trögstartad, svarar sämre på gaspådrag än den ska göra och tenderar att stanna på tomgång även om tomgången är rätt inställd. På bilar (fyrtakt) upptäcker man ganska snabbt att kolvringarna är slita då oljan förbränns ut i avgaserna.Pontooz skrev: Jag kan faktiskt bara hålla med om detta. Det är nog det sista som folk ens ORKAR kolla bara för att det kan vara jobbigt att göra den typen av jobb när man inte har tillgång till garage...
Men en sak som ofta glöms bort är kylningen som många tycks totalt ignorera som är orsaken till många motorslitage. På varma somrar går de flesta motorer överdrivet varma och därmed tappar acc och även topphastighet. En del av effekten går därför i spillo av kopplingsslir och i bland i kombination av remslir och detta är för många de sista som misstänks eftersom att det inte är direkt påtagligt som problem vid kontroll av dessa i var och en. Men lite slirande rem samtidigt med lite slirande koppling kommer vid kontroll av rem och koppling inte visa att något är fel. Men det är de båda i kombination med varandra som utgör problemet. Dålig motorkylning sliter hårt på kolv/ ringarna och än värre med dålig "billig" två-taktsolja. Det är inte svårt att göra ett komptest på motorn vilket man gör innan man byter kolv eller ringarna.
Haha :S Då måste mina kolvringar vara helt slitna xD För att jag har märkt att den e trögstartad och drar mycket bensa så axxar den skit dåligt ibland. Och den hackar i början innan man kör både när den e varm och kall :S Jag måste verkligen byta mina kolvringar xD Segt gaspådrag också föresten.
Eller bara ta av avgasröret och kolla om det e svart under ringen ?runners skrev:ljukang skrev:runners skrev: Kolven brukar slitas succesivt på längre tid och då är det sällan kolven som slits utan kolvringarna. Jag har haft mopeder som tappat från bra acc till betydligt sämre utan att det har varit något med kolv eller kolvringar. Slitna kolvringar eller kolv medför sämre komp och det är sällan att det varit det som varit problemet på de MC, moppar, bilar jag skruvat på under åren. När Kolv och ringar är slitna brukar första symtomet bli att motorn blir trögstartad, svarar sämre på gaspådrag än den ska göra och tenderar att stanna på tomgång även om tomgången är rätt inställd. På bilar (fyrtakt) upptäcker man ganska snabbt att kolvringarna är slita då oljan förbränns ut i avgaserna.
Haha :S Då måste mina kolvringar vara helt slitna xD För att jag har märkt att den e trögstartad och drar mycket bensa så axxar den skit dåligt ibland. Och den hackar i början innan man kör både när den e varm och kall :S Jag måste verkligen byta mina kolvringar xD Segt gaspådrag också föresten.
Ha ha Jag brukar förståss alltid göra ett komptest först. haha.