Trimma Yamaha DT50R -08

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Bättre att fråga än att borra ett jävla hål, det blir kanske fel och sedan betala några tusen bara för att någon jävel sa att man skulle göra så på ett forum. Skärp dig för fan!

Och varför postar du flera inlägg med samma skit? Dumt som fan att dubbelposta.
Senast redigerad av Roserud den 13 augusti 2010, 09:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp

Inlägg av lindbl0m »

instämmer, låt han fråga om han är osäker! det e ju de forumen är till för...
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp

Inlägg av lindbl0m »

nu blev de nått fel :S
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Lindbl0m, felet är att du uppdaterat sidan efter att du postat en gång tror jag, det blir lätt så när forumet är så långsamt som det är i dag, antagligen någon DNS eller något som krånglar lite.
Senast redigerad av Roserud den 13 augusti 2010, 09:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

asså

Inlägg av jesper178 »

Asså förlårt rosen men det är ju så man gör vad kan gå fel? :) förlåt om jag lät lite irreterad, jag borrade inte i min jag köpte en Metrakit cdi box funkar toppen. Här är nog det du söker efter: http://twostroke.se/product.asp?product=9315 :D
apashan
Elmoped

Inlägg av apashan »

den där passar inte alls....
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av jesper178 »

apashan skrev:den där passar inte alls....
Varför inte det är en HELT vanlig ostrypt Cdi -box
apashan
Elmoped

Inlägg av apashan »

men läs... de står t.o.m på ts att den inte funkar för 2007 och frammåt. de är inte ducati tändning..
Användarens profilbild
jesper178
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av jesper178 »

apashan skrev:men läs... de står t.o.m på ts att den inte funkar för 2007 och frammåt. de är inte ducati tändning..
det är en ducati han ska ha
apashan
Elmoped

Inlägg av apashan »

nej de är de inte! vf skriver du när du inte ens vet? :s
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

jesper178 skrev:
apashan skrev:men läs... de står t.o.m på ts att den inte funkar för 2007 och frammåt. de är inte ducati tändning..
det är en ducati han ska ha
NEJ, DOM NYA HAR DELLORTO TÄNDSTYSTEM! skriv INTE om du INTE vet!
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Det är just detta jag menar, om ingen hade rättat personen som skrev fel så hade jag beställt någon skit för 600 kr, det är just detta som händer när man skriver och inte vet. Jag blir så irriterad på detta, samt så glad att andra konfronterar och hjälper mig så att jag inte beställer fel.

Men nu till saken, ska jag borra och sedan täta med någon slags fogmassa så att det inte kommer in vatten? Är det allt som kan hända, förstår om jag frågar mycket men vill verkligen inte göra fel och betala en massa onödiga pengar om det går att undvika.
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av puttrish »

jag säger inte att jag säger denna gången nu men :P, ajg har för mig att det skall funka med silikon? rätta mig om jag har fel
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Det blir nog att jag borrar den, får lägga de 2 000 kr på en ny CDI istället för en ny SSD hårddisk till datorn såna fall. Men hur ser jag om jag misslyckats med borrningen, startar inte mopeden då eller?
Senast redigerad av Roserud den 13 augusti 2010, 09:21, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Min kompis hade en DTR -07 Och han klippte några kablar så blev den ostrypt.
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

Roserud skrev:Det blir nog att jag borrar den, får lägga de 2 000 kr på en ny CDI istället för en ny SSD hårddisk till datorn såna fall. Men hur ser jag om jag misslyckats med borrningen, startar inte mopeden då eller?
jag har hört/sett/läst om många som har borrat sina cdi boxar men aldrig hittat någon som gjort fel se bara till att du borrar rakt och täta med silikon sen kom ihåg att du inte behöver fylla hela cdi boxen med silikon bara över hålet och stryk till med fingret
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Sista frågan, ska jag borra igenom eller bara en bit i den? Ska jag testa med ett 4 mm eller ett 5 mm borr, så att det inte blir för stort?
Senast redigerad av Roserud den 13 augusti 2010, 09:21, redigerad totalt 1 gånger.
T0ff3
Elmoped

Inlägg av T0ff3 »

Roserud skrev:Sista frågan, ska jag borra igenom eller bara en bit i den? Ska jag testa med ett 4 mm eller ett 5 mm borr, så att det inte blir för stort?
Jag borrade min med 3mm borr, så har man lite marginal och tätade med något silikon. Det har fungerat bra i 1 år nu.
Original varvräknare visar inte längre än 10 000 rpm.

Tips : Borra från baksidan så syns det inte, man behöver inte borra hela vägen i genom.
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Mitt i bokstaven O med ett 3 mm borr?

Vad händer om man kör utan att borra, alltså så att den låter som en 4-takt när man kommer över 50 km/h?
oskar_
Elmoped

jo det går :)

Inlägg av oskar_ »

Roserud skrev:Okej, det går inte bara att dra någon kabel eller något på den så att det går att sätta tillbaka om det inte skulle fungera så bra? För det är väl CDI-boxen som gör att den låter som en 4-takts eller?
http://www.motot.net/galleria/showphoto ... oto/311008
du lägger en diod mellan ena sladden. fungerar fel fritt.
skulle tro att de är den blå / vita sladden .
min kompis testade det men inte helt säker på färg men pröva blå/vita och skriv sen om det funkade : )
går ju att löda ihop annars och billigare än att borra :))
fax110
Gasres

Re: jo det går :)

Inlägg av fax110 »

oskar_ skrev:
Roserud skrev:Okej, det går inte bara att dra någon kabel eller något på den så att det går att sätta tillbaka om det inte skulle fungera så bra? För det är väl CDI-boxen som gör att den låter som en 4-takts eller?
min kompis testade det men inte helt säker på färg men pröva blå/vita och skriv sen om det funkade : )
vet inte om jag är den enda som har uppfattat det men det står som rubrik där på den utlänska sidan att det är em 04 alltså inte samma shiet men du kan ju alltid testa, men hade detta verkligen funkat hade det mycket känt
oskar_
Elmoped

Inlägg av oskar_ »

fax110 skrev:
oskar_ skrev:
vet inte om jag är den enda som har uppfattat det men det står som rubrik där på den utlänska sidan att det är em 04 alltså inte samma shiet men du kan ju alltid testa, men hade detta verkligen funkat hade det mycket känt
min komppis har en 09 så det borde funka... och om de är en 04 varför skulle han göra det då ???
tycker det är värt att prova iaf :)
någons om vill ha bort den men vill inte borra.
själv har ja en dt men kör original så stör mig inte på den.
men ser ut som att de bara är finländare som kan skruva -.-
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Det har pratats om att man ska sätta en liten LED eller diod lampa på en sladd från CDI'n som ska vara två färgad i färgerna blå och vit, alltså samma sladd. Här är en bild på min CDI men jag har inte någon sådan sladd som det är prat om, någon som vet vad jag ska göra här?

Bild
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Ingen verkar kunna något om CDI boxen förutom att man ska borra den, så nästa fråga är då vilket drev, samt kedja ska jag köpa? Är det 420 eller 428? Jag kollade på den här men vet inte om det är rätt eller inte, förstår inte heller hur jag ska mäta om det är en sådan. http://www.twostroke.se/product.asp?product=9046
Senast redigerad av Roserud den 13 augusti 2010, 09:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av puttrish »

du ska ha 420 kedjan
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Är du helt säker på att det är 420? Samt är det detta drev som jag ska ha då eller om jag vill ha ett som passar? Det är samma fästen som på det jag har nu, men jag vet inte om det är till rätt kedja och vill inte beställa fel. Länk är här.
Senast redigerad av Roserud den 13 augusti 2010, 09:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Mura
King of the street

Inlägg av Mura »

Roserud skrev:Puttrish, ledsen om jag verkade lite arg i går men var verkligen sur då jag inte fick någonting att fungera och sedan kostar en ny CDI box 2 000 kr, det är jäkligt mycket för att vara en så pass liten del, samt så kan man inte köpa en som är ostrypt... Ledsen för det.

Mura, okej, vad ligger varvstoppet på? Är det 10 000 eller är det bara mätaren som inte visar över 10 000, samt skulle du kunna posta en video med din CDI så att man kan få se hur det ser ut och om mätaren går över 10 000 när du varvar upp den? Hade verkligen varit kanon!
såg inte du skrev de men mätaren visar bara 10k men jag kan filma imorgon när jag lägger den på 10k sen varvar :)
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Mura, det hade verkligen varit kanon! :)
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av puttrish »

Roserud skrev:Är du helt säker på att det är 420? Samt är det detta drev som jag ska ha då eller om jag vill ha ett som passar? Det är samma fästen som på det jag har nu, men jag vet inte om det är till rätt kedja och vill inte beställa fel. Länk är här.
Om det är samma mått så passar det, då jag är säker på att det är 420 kedjan, det verkar som att du inte riktigt litar på mig men om du vill vara helt säker så kan man mäta på något sätt, kommer dock inte ihåg hur, men jag tror det skall vara avståndet mellan länkarna eller hur breda länkarna är eller ngt... men 428 kedjan är bredare än 420 kedjan
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Nu har jag köpt och satt på nya drev, från dessa som var original: 11 fram | 62 bak.

Och nu har jag dessa drev på istället för original 13 fram | 53 bak.

Nu gör den 95-100 km/h på mätaren, men jag har hört att alla hastighetsmätare är "glädjemätare" så den gör väl ungefär 80 km/h om man mäter med laser eller GPS.
Senast redigerad av Roserud den 13 augusti 2010, 09:26, redigerad totalt 1 gånger.
fax110
Gasres

Inlägg av fax110 »

oskar_ skrev:
fax110 skrev:
oskar_ skrev: http://www.motot.net/galleria/showphoto ... oto/311008
min komppis har en 09 så det borde funka... och om de är en 04 varför skulle han göra det då ???
tycker det är värt att prova iaf :)
någons om vill ha bort den men vill inte borra.
själv har ja en dt men kör original så stör mig inte på den.
men ser ut som att de bara är finländare som kan skruva -.-

vet inte om du inte ser att sidan är utlänsk och att strypningarna inte alls behöver vara samma som i sverige
Användarens profilbild
Roserud
Elmoped

Inlägg av Roserud »

Drevar man om den, samt drar pluggen eller köper ett efektrör så gör den 95 km/h på mätaren och kanske 80 riktiga om man mäter med laser. Man behöver då inte borra i CDI-boxen eftersom att den stryper vid 7900 RPM och när man kör i 7500 RPM på växel 6 så gör den 95 km/h via mätaren så den når inte varvstoppet.
Låst