peugeotxps skrev:Någon som vet något bra man kan säga till polisen om man blir stoppad för dragen plugg & blackbox??? och de märker blackboxen?? att man kör lagligt med blackboxen På, då man kör på landsväg och Avstängd då jag kör med den på crossbana? det är en väldigt crossliknande moped med enduro däck så att den repliken tycker jag själv låter ganska bra

Någon som kan nått annat man kan säga för att slippa böter eller få mindre böter

?
Det finns inte egentligen något man kan göra om man blir tagen med trim på moppen.
Man ska veta att om en polisman inte rapporterar din trimmade moped begår denna polis ett tjänstefel. Därför är det få poliser som låter dig godtyckligt släppas när du stoppas och dina förklaringar för polisen har därför föga värde. Därför kan du vara säker på att polisen tar din moped med sig när de misstänker att den är trimmad. En anledning till detta är att om polisen släpper dig med en tillsägelse och du sedan ändå kör i väg på moppen och det sker en olycka, kan polisen som stoppat dig tidigare råka illa ut om detta kommer fram att du blivit stoppad och de trots att de kände till ditt trim släppte i väg dig.
Men det är mycket sällan du blir stoppad när du kommer i laglig hastighet på mopeden och blir du det så misstänker de oftast inte att moppen är trimmad. Men det finns detaljer som kan få de misstänksamma ändå, t ex dekaler på moppen av olika trimtillverkare osv. Vad jag vet så misstänker polisen på minsta sätt att moppen är trimmad kommer de inte ge sig för än saken är grundligt utredd. Det finns inga blackboxar i världen som kan rädda dig om polisen först ser dig komma i hög hastighet och när de sedan provar din moped går den bara i laglig hastighet.
Det finns bara två sätt att undvika situationen:
Antingen kör man bara fort där man vet till hundra procent att det inte finns risk att åka fast. Eller kör man med allt trim som finns i världen, av med reg-plåten och när polisen dyker upp, fly som fan och hoppas på att du kommer undan.