Tappar all effekt i uppförsbackar

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
DerbiPredatorAC
Elmoped

Tappar all effekt i uppförsbackar

Inlägg av DerbiPredatorAC »

Jag äger en Derbi Predator -03 som e luftkyld..
Ända sen ja köpte moppen så har den ba strulat, jag frågade en kille som också ägde en sådan och han bytte variatorvikterna åt mig o slängde in ett par 7,5G (va ja fick höra så är 6,5 original på min), han visade mig dem gamla vikterna som hade fått plana ytor på de runda så att säga.. den gick genast bättre efter det han gjort men de dröjde ba någon dag innan den börja strula igen, bara det att nu är problemet mkt värre än från första början.. :(
Och nu till problemet: moppen går skitdåligt, den orkar inte upp för backar, den möar o dör o lever sitt egna liv..
Den startar alltid på första kicken, och axar bra när den stått över natten men enbart dem 5 första minutrarna och när man kommer till en uppförsbacke så låter de som att ´hela motorn varvar ner för att tillslut försättas i "friläge" på full gas (man kan då t.om rulla den baklänges utan att den ens försöker driva framåt fast motorn fortfarande är i gång men går på så låga varv att den knappt hörs eller jobbar..)
har även upplevt att den ofta på raksträckor börjar skitslött dem första 20km/h för att sedan varva över istället upp till 50km/h för att efter de tappa effekt helt och dö .
uppenbarligen är det inte motorn det är fel på då moppen alltid startar, så jag sj misstänker variator, tryckfjäder, koppling.. ja nånting enkelt innanför kåpan längst ned vid kicken..
men tyvärr så är jag dålig på allt som har med scootrar att göra så jag skulle bli överlycklig om någon kan ge mig en hjälpande hand..
moppen är tagen i bruk första gången -05 och hade då jag köpte den 13 Juni 2101 endast gått 345mil, vilket betyder att den måste ha stått still mkt, det kan inte vara så att något blivit dåligt pga det kanske?
och en sista grej om någon vet, är Derbi Predator en bra moppe, jag menar är det värt att lägga pengar på och reparera dessa fel eller ska jag sälja av den o satsa på nåt bättre?

Enormt tacksam för alla svar :)
Din hjälp är viktig ;)
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

pröva med lättare vikter .. då börjar den varva snabbare
simon9393
Elmoped

Inlägg av simon9393 »

har du effektrör eller?? du kanske har skit i förgasaren
simon
Pontooz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pontooz »

Jag har faktiskt samma problem, när min drivning blir varm så nyper den hårdare tror jag och då orkar motorn inte varva och ligga lika stabilt som när den är kall...
har själv tänkt att prova att byta kopplingsklocka/koppling samt sätta på hårdare kopplingsfjädrar.
DerbiPredatorAC
Elmoped

simon9393 skrev:har du effektrör eller?? du kanske har skit i förgasaren
Okay, men kan det verkligen vara så simpelt som det med vikterna? :P
Jag hade originaldämparen på innan, och den såg helt bedrövlig ut samt att något rasslade där inne ganska hårt när motorn var igång så jag trodde det va de som va felet och beställde ett effektrör som jag faktiskt bytte till igår..
men nu går moppen ba sämre, den är ännu svagare än med originalrör.. :P
Din hjälp är viktig ;)
DerbiPredatorAC
Elmoped

Pontooz skrev:Jag har faktiskt samma problem, när min drivning blir varm så nyper den hårdare tror jag och då orkar motorn inte varva och ligga lika stabilt som när den är kall...
har själv tänkt att prova att byta kopplingsklocka/koppling samt sätta på hårdare kopplingsfjädrar.
Utefter min egen research på nätet så har jag med varit i dem tankebanorna.. funderar på om de kan va kopplingsanordningen som e inne på sin sista suck :P eller remmen o tryckfjäder.. ja vet faktiskt inte, jag hoppas ba att man kan få reda på vad som e felet o att de inte e allt för stort så man kan fixa de sj.. verkstäder tar ju fan runt 1000kr i tim för att analysera problemet o sedan 600kr/tim för att laga :P
Din hjälp är viktig ;)
Användarens profilbild
Tuta
King of the street

Inlägg av Tuta »

testa lättare vikter
Victorh: varför suger inte mina brudar...
Tuta: har du frågat?
Victorh: nee men dom skall göra det ;)
Victorh: eller skall man fråga? :)
jonssson13: nejnej, blir pinsamt om dom säger nej då(
Victorh: tillräcklit pinsamt renn då den är så liten ;)

Bild
Det är jag som är Tuta ;)
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tullis »

Borra upp pluggen i effektröret lite mer. Vanligtvis brukar det vara att effektröret är stryp hårdare än original. Då krävs öven större munstycken. Sen med variator vet jag i princip inget om. Men låter som du behöver lättare vikter. Kanske är det så att remmen är för slö så den bara snurrar runt. Om du fattar vad jag menar, tappade orden.
Pontooz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pontooz »

Tror problemet är att kopplingen nyper för HÅRT när den blir för varm så att vikterna inte kan arbeta på sitt rätta varvtal för motorn hinner inte varva upp (om man låter motorn varva ner) innan kopplingen tagit och då "låser" sig motorn vid för lågt varvtal.

Jag har själv redan bytt vikter och har provat med .5g och .25g lättare men då övervarvar motorn och man tappar ganska mycket top
Det kan även vara variatorn men vet inte tillräckligt för att kunna felsöka det här problemet så det blir ganska vilda gissningar :cry:

Glömde säga att felet kommer och försvinner lite till och från för mig beroende på hur mycket backar det är. På plant brukar det funka riktigt fint och när man behöver pressa moppen mer blir det sämre tex uppförs
Senast redigerad av Pontooz den 7 juli 2010, 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

DerbiPredatorAC skrev:
Pontooz skrev:Jag har faktiskt samma problem, när min drivning blir varm så nyper den hårdare tror jag och då orkar motorn inte varva och ligga lika stabilt som när den är kall...
Utefter min egen research på nätet så har jag med varit i dem tankebanorna.. funderar på om de kan va kopplingsanordningen som e inne på sin sista suck :P eller remmen o tryckfjäder.. ja vet faktiskt inte, jag hoppas ba att man kan få reda på vad som e felet o att de inte e allt för stort så man kan fixa de sj.. verkstäder tar ju fan runt 1000kr i tim för att analysera problemet o sedan 600kr/tim för att laga :P
OBSOBSOBSOBS!!! HAr du bytt munstycke?!?!?!!?
Användarens profilbild
JagHarEnDerbi
Farsans gamla zündapp

Inlägg av JagHarEnDerbi »

Muffä skrev:
DerbiPredatorAC skrev:
Dragen plugg är att rekomendera först ;)
Användarens profilbild
Tullis
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Tullis »

Eftersom du har bytt upp dig 1g i vikter. Råder jag dig att köpa helt nya original vikter. Alltså ett gram mindre än vad du har nu
Användarens profilbild
Muffä
Dikes-körarN

Inlägg av Muffä »

JagHarEnDerbi skrev:
Muffä skrev:
DerbiPredatorAC skrev: Utefter min egen research på nätet så har jag med varit i dem tankebanorna.. funderar på om de kan va kopplingsanordningen som e inne på sin sista suck :P eller remmen o tryckfjäder.. ja vet faktiskt inte, jag hoppas ba att man kan få reda på vad som e felet o att de inte e allt för stort så man kan fixa de sj.. verkstäder tar ju fan runt 1000kr i tim för att analysera problemet o sedan 600kr/tim för att laga :P
Dragen plugg är att rekomendera först ;)
haha hade han inte dragit pluggen? xD
DerbiPredatorAC
Elmoped

Wow, vilken respons :D det uppskattar jag :)
satt ingen plugg alls i röret när jag fick den, vet inte hur bra det är men det är ett Tecnigas Next R rör
http://twostroke.se/picview.asp?pid=8768
Om det har någon betydelse..
jag ska testa byta ut vikterna till ett par lättare, kanske är lättast att köpa sig en uppsättning med olika vikter för att sedan testa sig fram.. :P
men jag får ändå en känsla av att det är något annat med tanke på att den först funkade så bra med nybytta vikter och valde att efter någon dag börja strula igen..
Munstycket vet jag inte mkt om, har inte bytt det ialf :P är det lätt åtkomligt?
Värt att nämna kan ju även vara att det är manuell Choke på moppen, på styret, en spak.. när ja köpte moppen så testa ja choken o vajern visade sig vara av, så chokevajern e defekt, de kanske e så att choken är i hela tiden så att förgasarn ger för mkt soppa? va ute nyss o körde en sträcka och ljuddämparen har tydligen spottat ut en brun sörja som droppat från mynningen ner på röret.. inte mkt men ändå, i denna akt dröjer de väl inte länge innan hela röret e igenkletat.. :P
remmen ser fin ut på den tandade sidan men på bredden ser den lite sliten ut..
svårt för en kille som mig att förklara när man inte e så haj på grejerna :P
Din hjälp är viktig ;)
DerbiPredatorAC
Elmoped

Pontooz skrev:Tror problemet är att kopplingen nyper för HÅRT när den blir för varm så att vikterna inte kan arbeta på sitt rätta varvtal för motorn hinner inte varva upp (om man låter motorn varva ner) innan kopplingen tagit och då "låser" sig motorn vid för lågt varvtal.

Jag har själv redan bytt vikter och har provat med .5g och .25g lättare men då övervarvar motorn och man tappar ganska mycket top
Det kan även vara variatorn men vet inte tillräckligt för att kunna felsöka det här problemet så det blir ganska vilda gissningar :cry:

Glömde säga att felet kommer och försvinner lite till och från för mig beroende på hur mycket backar det är. På plant brukar det funka riktigt fint och när man behöver pressa moppen mer blir det sämre tex uppförs

Din teori låter väldigt logisk.. jag hade exakt samma fel innan jag bytte rör från original.. men nu när jag har effekt så orkar den kanppt ens fram på en raka :P i nerförsbackar går den skapligt bra :P
en sjuk grej jag även märkt är att om man kör någorlunda fort över ett fartgupp så tappar den även då effekt av studset xD
jag undrar om jag inte ska ta o köpa in en racingvariator med för att ta de me marginal ist för att bara införskaffa nya vikter.. hehe :)
Din hjälp är viktig ;)
DerbiPredatorAC
Elmoped

Tullis skrev:Borra upp pluggen i effektröret lite mer. Vanligtvis brukar det vara att effektröret är stryp hårdare än original. Då krävs öven större munstycken. Sen med variator vet jag i princip inget om. Men låter som du behöver lättare vikter. Kanske är det så att remmen är för slö så den bara snurrar runt. Om du fattar vad jag menar, tappade orden.
Du har inte lust att lite mer utförligt beskriva hur man byter munstycke? kan man köpa dem i vilken moppebutik som helst eller kan man t.om göra egna? :)

hehe, känner mig helt iq-befriad när jag ställer dessa frågor me tanke på hur enkelt de verkar vara om man ba kan de xD
vet ungefär vart de mesta på moppen sitter o på ett ungefär dess syften men inte hur man anylserar fel på moppen utefter hur den beter sig när man kör :P

Får väl testa byta munstycket isf, lättare vikter o ev en ny rem om den kan ha en påverkan på de hela såpass mkt.. :P
Din hjälp är viktig ;)
3flipz
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av 3flipz »

DerbiPredatorAC skrev:
Tullis skrev:Borra upp pluggen i effektröret lite mer. Vanligtvis brukar det vara att effektröret är stryp hårdare än original. Då krävs öven större munstycken. Sen med variator vet jag i princip inget om. Men låter som du behöver lättare vikter. Kanske är det så att remmen är för slö så den bara snurrar runt. Om du fattar vad jag menar, tappade orden.
Du har inte lust att lite mer utförligt beskriva hur man byter munstycke? kan man köpa dem i vilken moppebutik som helst eller kan man t.om göra egna? :)

hehe, känner mig helt iq-befriad när jag ställer dessa frågor me tanke på hur enkelt de verkar vara om man ba kan de xD
vet ungefär vart de mesta på moppen sitter o på ett ungefär dess syften men inte hur man anylserar fel på moppen utefter hur den beter sig när man kör :P

Får väl testa byta munstycket isf, lättare vikter o ev en ny rem om den kan ha en påverkan på de hela såpass mkt.. :P
Har du bytt till effekt rör så bör du byta munstycket och i ditt fall som det låter skaffa lättare vikter annars så går det dåligt.

Om du har kört mycket med moppen så borde du höra hur den varvar/går och anpassa vikterna efter det.

Munstycken går att få tag på nästan vilken moppe/Mc butik.

Annars kan det vara skit förgasaren som orsakar problem för dig
DerbiPredatorAC
Elmoped

3flipz skrev:
DerbiPredatorAC skrev:

Har du bytt till effekt rör så bör du byta munstycket och i ditt fall som det låter skaffa lättare vikter annars så går det dåligt.

Om du har kört mycket med moppen så borde du höra hur den varvar/går och anpassa vikterna efter det.

Munstycken går att få tag på nästan vilken moppe/Mc butik.

Annars kan det vara skit förgasaren som orsakar problem för dig
Okay.. tack så mkt för tipset :D ska kolla de
Din hjälp är viktig ;)
Låst