Aeroxen får för mycket soppa

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Woxy
Elmoped

Aeroxen får för mycket soppa

Inlägg av Woxy »

Tja, har haft min aerox ett tag nu med trimrör (urpluggat) och 100 munstycke (satt i när jag fick den, har gått bra) men nu på senare tid börjar den ge symptom på att den går för "mörkt", får för mycket soppa..

Bland annat så dränks cylindern ibland när jag kör och mopeden slutar tända någon sekund och så kan jag heller inte hålla full gas utan att den går ojämnt..

Sänkte nålen och drog skorstenen och nu går den bättre men hur fan kan den vilja ha mindre bensin helt plötsligt? :P
Användarens profilbild
Roberto
Farsans gamla zündapp

Inlägg av Roberto »

hmm ja du testat o pilla på luftskruven o se om det gör någon skillnad.
Woxy
Elmoped

Inlägg av Woxy »

Har pillat en del på luftskruven, tror inte det blivit så mycket bättre.. Borde vara utåt jag ska snurra den right? :P
Pontooz
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pontooz »

Prova plocka bort kåpan till luftburken och kolla om moppen går bättre eller sämre (det känner du direkt).

Är stiftet svart och blött eller mörkgrått och torrt? Varvar den ur om du står med hjulet upp i luften?

Förresten låter 100 ganska stort, fast det är ju olika från motor till motor...
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

Det är åt helvete förstort om du inte åker 70cc. Imed 92 !
Woxy
Elmoped

Inlägg av Woxy »

Vet att det är lite för stort, 86 är original så någonstans strax över 90 vore bra, men hur kan den gått bra med för stort munstycke innan? :?

Stiftet är nästan svart, väldigt mörkt brunt.
Användarens profilbild
llu1201
Elmoped

Inlägg av llu1201 »

ml65 skrev:Det är åt helvete förstort om du inte åker 70cc. Imed 92 !
Jag kör med 108 och jag har endast trimmad variator + stage 6 pro replica rör och min går som en gudinna
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jag tycker det låter som ett typsikt flottörproblem i förgasaren. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Woxy
Elmoped

Inlägg av Woxy »

runners skrev:Jag tycker det låter som ett typsikt flottörproblem i förgasaren. :wink:
Jasså? Fortsätt tack :)

@llu1201: Har du samma moped och samma munstycke (86) original då?
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Flottören flyter inte upp som den ska och täppa för flödet för att motorn inte ska få för mycket bensin. Skruva av flottörskålen och kolla så att den ledade anordningen fungerar som den ska, oftast brukar det komma skit där som gör att flottören inte fungerar som den ska. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Användarens profilbild
phille94
Elmoped

Inlägg av phille94 »

runners skrev:Flottören flyter inte upp som den ska och täppa för flödet för att motorn inte ska få för mycket bensin. Skruva av flottörskålen och kolla så att den ledade anordningen fungerar som den ska, oftast brukar det komma skit där som gör att flottören inte fungerar som den ska. :wink:
Det har ju inte med de att göra. Den kan ju inte ta in mer bensin än vad munstycket är gjort för och om flottören hade hängt sig så hade den flödat.
Hur många grisar är vi nu?
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

llu1201 skrev:
ml65 skrev:Det är åt helvete förstort om du inte åker 70cc. Imed 92 !
Jag kör med 108 och jag har endast trimmad variator + stage 6 pro replica rör och min går som en gudinna
vad fan går du på ? En polare åker på samma saker och han åker på 92 , Med öppet !
runners
King of the street

Inlägg av runners »

phille94 skrev:
runners skrev:Flottören flyter inte upp som den ska och täppa för flödet för att motorn inte ska få för mycket bensin. Skruva av flottörskålen och kolla så att den ledade anordningen fungerar som den ska, oftast brukar det komma skit där som gör att flottören inte fungerar som den ska. :wink:
Det har ju inte med de att göra. Den kan ju inte ta in mer bensin än vad munstycket är gjort för och om flottören hade hängt sig så hade den flödat.

Är det inte flödar den gör när cylindern dränks i bensin. Vad är trottlen till för? testa och ta bort den så får du veta?
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Woxy
Elmoped

Inlägg av Woxy »

Kan hålla med om att det kan vara fel med flottören, varje gång när jag går ut till moppen hittar jag en blöt fläck där bensin runnit från förgasaren.. Den läcker inte utan det är bara så att den tömmer lite efter varje gång man kört...

Kanske borde ta och rengöra den? Fast det har runnit en skvätt från förgasaren redan innan den började gå såhär.
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Det är flottören felet sitter är jag hundra säker på. Det låter som ett typiskt flottörproblem och när du säger att den lämnar en blöt fläck efter sig är jag ännu mera säker. :wink:

Jag hade ett liknande problem för ett år sedan på en PGO. Då plötsligt började moppen gå så in i helv i accet... men när jag släppte gasen och drog på i gen så ströp sig motorn ett tag. När jag ställt moppen rann det av bensin till marken och till sist när jag körde bara tvärstannade moppen. Då hade även hela luftburken blivit dränkt av bensin. När jag plockade av flottörskålen visade sig att det gått läck i flottören.
Det brukar även vara samma fenomen på bilar med förgasare när det är fel på flottören, det är inte ett särskilt vanligt problem, men när det händer händer det. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Woxy
Elmoped

Inlägg av Woxy »

Ok, får väl öppna upp och kolla.. Hur åtgärdas problemet då?
BetaArken
Elmoped

Inlägg av BetaArken »

Woxy skrev:Ok, får väl öppna upp och kolla.. Hur åtgärdas problemet då?
var exakt så på min när ja hade helt ny förgasare och då var det så att det kommit in bensin i flotören på nått sätt så kolla de^^
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Woxy skrev:Ok, får väl öppna upp och kolla.. Hur åtgärdas problemet då?
För min del bytade jag originalförgasre mot en 17,5 Arreche. Men är det bara så att flottöranordning hakat sig av smuts är det bara att göra rent, men var försiktig eftersom att anordningen brukar vara ganska känslig, så var inte minsta hårdhänt. Enklaste sättet är att använda en liten pensel med ren bensin och göra rent. Har flottören gått läck, nja då gäller det att hitta en ny flottör av någon som säljer sådana just till den förgasren du har. Men ofta tjänar man mera på köpa en ny förgasre och självklart satsar man på en lite större då :lol:. Men vill man ha en original så finns det också.
Med en större förgasre oavsett man har " trimmat" eller avstrypt eller inte ger friskare motoreffekt, motorn blir klart starkare. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Woxy
Elmoped

Inlägg av Woxy »

Tänkte lägga alltihop i bensinbad imorgon och eventuellt tvätta lite försiktigt, är flottören paj och det inte finns någon ny till schyst pris får jag ta o köpa en 17,5'a istället :)
Woxy
Elmoped

Inlägg av Woxy »

Bumpelibump

Idag har jag tagit isär förgasaren helt och lagt den i ett bensinbad, tyvärr hjälpte inte detta utan problemet kvarstår... :? Antagligen därför det redan var jäkligt rent vid flottören och det i förgasarkoppen..

La en tidning under moppen så jag kan se ifall den fortfarande tänker ta sin lilla tömning av bensin ur förgasaren som den alltid tar efter man kört den. :P

Mer förslag? :/
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

gör rent luftfiltret.
Woxy
Elmoped

Inlägg av Woxy »

Kollade luftfiltret häromdan och det var rent. Luftburken (och filtret) jag har nu har inte rullat så fasligt långt heller i för sig.
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres

Inlägg av TK_DRAC »

100 munstycke till bara effekt :O hade 70-80 något på min med sp rör:O
Woxy
Elmoped

Inlägg av Woxy »

Beror på vilken årsmodell du har på aerox, alla har olika original. Min har 86 original så runt 94-96 vore optimalt men nu är det så att det är inte munstycket som är felet eftersom den gått fint med 100 innan...
Woxy
Elmoped

Inlägg av Woxy »

Bump
Woxy
Elmoped

Inlägg av Woxy »

Bump.. Har verkligen ingen aning vad jag ska kolla. :(
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

göra rent luftfilter, göra rent förgasare, kolla kolv, sota ur rör. om inget av dessa funkar byt munstycke.
Woxy
Elmoped

Inlägg av Woxy »

Luftfiltret är rent, förgasaren nybadad, kolven vettefan men tänker nog inte kolla till den.. Tror att röret är rätt igensotat, moppen har rullat med röret länge och mopeden har körts med ett för varmt stift ett tag innan jag fick den. Ska ta o köpa ett nytt så småningom :)
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

byt tändstift, det är nog det som är problemet, eftersom du säger att det "misständer".
Woxy
Elmoped

Inlägg av Woxy »

Inte misständer men den slutar liksom tända ett litet tag, trodde det var tändningen till en början men det verkar mer som om den dränks faktiskt... :? Tändstiftet är nytt.
Woxy
Elmoped

Inlägg av Woxy »

Bump, något annat? :(
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

kolla upp allt d jag sa tidigare.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Woxy
Elmoped

Inlägg av Woxy »

Som jag skrev så är luftfiltret rent och förgasaren är nybadad, ska beställa ett nytt rör snart, så då får vi se ifall den går bättre sotfritt... Blir svårt att kolla till kolven, har inte riktigt något schyst garage där jag kan hålla till.. Kan den vara dålig eller?
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

Woxy skrev:Som jag skrev så är luftfiltret rent och förgasaren är nybadad, ska beställa ett nytt rör snart, så då får vi se ifall den går bättre sotfritt... Blir svårt att kolla till kolven, har inte riktigt något schyst garage där jag kan hålla till.. Kan den vara dålig eller?
inte nå svårt att kolla kolven, du kan börja med att kicka sakta, känner du att det tar emot eller går kicken lätt?

sen äre bara att ta av avgasröret och kolla på kolven om det är brunt under översta ringen.
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=18429
Yamaha dt50r projekt!

NYTT projekt, Suzuki rm125 07.
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=23594

Check it out god damn it och kommentera! <3
Woxy
Elmoped

Inlägg av Woxy »

Haha inte tänkte jag på att man bara kunde ta av röret. :)
Såhär såg det ut, inte bästa bilden.. Men men säg vad du tror. ;)
Bild
Och ja det finns motstånd när jag kickar, det går lite i "ryck".
Låst