MR_MX´s Dt Projekt Update motorblocket fräst 31/01 08

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på cross och supermotard. Inga frågor i detta forum!
MR_MX
Elmoped

MR_MX´s Dt Projekt Update motorblocket fräst 31/01 08

Inlägg av MR_MX »

tjena!

jag håller på att trimma min dt50mx som jag köpte för ett par år sedan.
jag började trimma den är jag var ungefär 13 år gammal och sen dess har det rullat på med värre trim.
efter ett tag så blev jag ganska så trött på motoreffekten, och då hade jag redan det bland de värsta köpetrim som fanns till denna modell, men då fick jag upp ögonen för portning så jag läste en del om 2-takt och portade sedan min polini och byggde ett avstämt rör till den.
motoreffekten dög ett tag men sedan tröttnade jag på på den också, så nu försöker jag plocka ut ännu mer effekt ur min stackars motor :P

setup:
45mm polini portad
avstämt rör @ 12,500 rpm
portat block
mikuni tm 24
egentilvekat insug
modifierad 4-läppars reedventil
sportluftfilter
5-växlad låda
5-lamells koppling
hpi-tändning

update 31/01 08

Motorblockets tätningspunkt har blivit fräst så att cylindern står stadigt på blocket.
Det ska ha varit ett jäkla bök att få till standard vinkeln på tätningspunkten, men det blev bra till slut.

Kart cylindern är inte precis liten....
Bild

Det krävdes en del svetsning....
Några porer i svetsningen, men det ska inte vara någon fara..

Bild

Cylindern går inte riiktigt ner i blocket nu eftersom undersidan av cylinderkjolen tar i i underdelen av vevhuset, så det krävs lite mer fräsning..

update 22/12 07

Tar och slänger upp den troligtvist sista uppdateringen för detta år..

Kan berätta lite vad som har hänt:
Tätningspunkten på blocket har blivit förstorad med svets och ett reedhus har blivit till i blocket.
Blocket har blivit uppfräst så att cylindern går ner i blocket och
eftersom IAME cylindern hade ca 15 mm större diameter få fodret än en standard 45mm så blev det en del fräsning.
Utsidan av kanalerna på motorblocket har blivit förstorade med svets så att dom kan matchas med cylinderns kanaler och att rätt vevhus-volym kan uppnås..

Det är endast "grovhugget" just nu, men sen när kanalerna är urplockade i blocket så ska det flödespreppas rejält

Reedventilen ska även sitta på en spacer.

Bild

Efter juletiden så ska blocket in på fräsning och sen ska kanaler plockas upp sen blir det vevjakt

update 06/10 07

Jag plockade som ni vet ihop motorn och för ett par veckor sedan fixade jag i ordning kylning lite snabbt, men jag var lite osäker på cylindern då nicasilet inte såg något vidare ut, men trodde att det kanske skulle funka.
Startade motorn lite snabbt för att sedan plocka ner cylinder och kolv, och som jag trodde så såg inte cylindern särskillt bra ut.

Funderade ett tag om jag skulle försöka fixa cylindern med en omfodring, men det blev inget av med det.
Istället fick jag tassarna i en 100cc kart cylinder :)
Cylindern är en IAME-cylinder med 50mm borr och kvaliten är helt sjukt bra.
Cylindern har 2 st riktigt stora spolportar, en enorm boostport och en avgasport med 2 st hjälpportar.

Jag är inte riktigt säker på vilket vevparti jag ska använda, då cylindern är byggd för cirkus 50 mm slaglängd och jag är inte så säker på att en dt-pirat vev pallar :?

Det lutar iallafall mot en 80cc-cross vev eller en strokning av pirat-veven...

Jag fick också hem en ny dt-motor som jag ska använda till denna cylinder och det kommer bli väldigt mycket svetsning/fräsning för att få detta att fungera :P

Över till bilderna!

Airsal t6 VS IAME 100:
Bild

grafitbelagd kolv med Dykes-ring:
Bild

Bild

Trevligt topplock :)
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

update 06/10 07

Nu har jag bestämt mig för att fixa i ordning lc-motorn
Det är inte mycket arbete kvar på den nu heller

Fick ett efterlängtat paket från Cc-specialty i veckan också

Bild

Bild

Jag portade Airsalen litegrann också.
Avgasdurationen ligger på 193 grader.
Alla 6 spolkanalerna ligger på 133 grader, men dom två extra på var sin sida om boostporten har en vinkel mot toppen av avgasporten för toppeffekt..

Nästan klar nu.

(Avgasporten är inte lika bred irl, men ändå rätt bred...)
Bild

Bild

update 28/09 07
Filmade lite idag med ett par kompisar.
hojen gick ganska bra fast den dog på låga gaspådrag, men det spelar ingen roll på 201 meter... :)

http://www.youtube.com/watch?v=MOctUs5toM4

Jag har en del planer på vad jag ska göra mer på motorn, men jag ska fundera lite mer på det först 8)

update 22/09 07

Var ute och filmade idag, men jag stötte på en del problem innan det, som tex en knäckt kedja och en avbruten stinger :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=yQ4AUinVOyA

Hojen gick inte 100% och drevningen var lite för tung.

testade den på 201 meter och fick 11,5 sek med en riktigt dålig start så det finns en del att förbättra

http://www.youtube.com/watch?v=wWcxfQG40xs

Jag skulle igentligen ställa in förgsare/tänding mer och göra en längre film, men etanolen tog slut :(

update 18/09 07

Nu har det gått ett tag sedan den förra updaten och det har hänt en del oväntade saker med projektet också!

Jag tröttnade riktigt mycket på lc-motorn jag bygger så jag har lagt den på hyllan i väntan på bättre tider
Istället köpte jag en begangnad 45 mm polini cylinder som jag portade, durationerna blev ungefär så här:

avgasport: 188 grader (70%bredd)
spolduration 131 grader

jag använde blair-pipan som har en maxeffekt på 12500 rpm och den lirade bra ihop med motorn.
Jag fick den att gå nästan som jag ville men då hände detta :(

Bild

Orsaken till det lila raset berodde på avgasportens bredd och dåliga ringar, men cylindern klarade sig utan skador

Jag bestämde mig för att satsa på en bra kvalitets kolv så jag köpte en kitaco kolv med en chromemolly ring av roffe
Det uppstod dock ett problem med kolven, kolvringslåsningen hamnade mitt i ena boostporten men detta löste jag genom att flytta låsningen en bit ifrån porten, hoppas bara låsningen håller sig kvar i kolven och inte väljer att hoppa ur

Jag passade även på att porta cylindern lite mer nu när den var avplockad.
höjde avgasporten till 192 grader och enligt mina beräkningar så ska porten klara av 10,5 bar bmep vilket vid 12500 rpm vilket blir ca 19 hp..
Bilder på portningen kommer senare..

kitaco kolven :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Just nu ligger förgasaren och bränsletanken i etanolbad så att jag slipper en massa otrevligheter

update 25/07 07

nu har det hänt en hel del på moppen ;)

blocket är nästintill klart, ska bara dra ett par fogar med tig-svetsen sen är det klartt.
jag byggde även en liten plåtlåda till batteriet som jag bultade fast i ramen :)

sedär ja!

jag hade lite problem att hitta rum för kylaren, men eftersom jag inte ska ha lyse på hojen så fick kylaren ta lyktkåpans plats.

Är dock lite orolig över att däcket är faligt nära kylaren när dämpen bottnar, vill helst ha kvar sänkningen fram så det enda alternativet är att köra på ganska stumma dämpare....... :)

Bild

min blairpipa som jag körde med på 65cc setupen, men som passade fint i ramen med lc-motorn så jag kommer till en början köra med denna pipa :)

Bild

update 16/07 07

mitt insug i blocket såg lite småtrist ut så rev ut större delen av insuget och planerar nu att bygga ett lite annorlunda insug med lite inspiration från bla yz125.... 8)
flödet ska det inte vara några fel på och dessutom så får jag äckligt mycket kylning av storändan vilket inte skadar ;)

1 cm kapad cylinderkjol

Bild

ett stycke tillsnyggad airsal kolv :)

Bild

jag kan också berätta för er att pinnbultar sitter nu stadigt i blocket, sen så har jag fått min vattenpump men bilder kommer sedan :roll:

update 06/07 07

äntligen har jag fått min reedventil och ett 12v batteri så nu kan jag göra klart det sista arbetet som finns kvar på motorblocket :)
måste dock få svetspinnar till pinsvetsen först :(

Bild

Bild

Bild

inte mycket dött utrymme här inte 8).

Bild

jag valde att driva vattenpumpen med ett litet mc-batteri, men jag kommer nog få ladda batteriet varannan timme, men det får man leva med :).

Bild

update 30/06 07

nu är blocket nästintill klart!

passningsdelen på blocket är nedfräst 5 mm och samma del på cylindern är nersvarvad 3 mm så nu ska det inte vara några problem att få bra läge på kolven

jag ska snygga till finishen i vevhuset, men det blir inga större förändringar förräns cylindern är portad...

den svarvade cylindern :) :

Bild

nu fattas det bara pinnbultar så sen ska cylindern sitta stadigt i blocket :D

Bild

Bild

update 21/06 07

sådär, nu börjar det hända grejer i projektet.
jag har fått min cylinder, men det blev inte den jag först beställde för det blev en del problem med leveransen som förhoppningsvis kommer att lösas...
det blev en airsal t6 från Derbi Senda, då kylsystemet blir ganska lätt att få till sen så har airsal ganska bra portningsmöjligheter..., cylindern kommer att portas en hel del när jag har fått motorn att fungera som den ska :)

Bild

Bild

Bild

här är lite pics på hur dtn ser ut nu med den skurna 63cc motorn:

Bild

Bild

kommentera!
Senast redigerad av MR_MX den 13 oktober 2009, 23:50, redigerad totalt 3 gång.
Teddyboy
Elmoped

Inlägg av Teddyboy »

Kommer bli ett monster :twisted:
Ursprungligen postat av andreas90
Hej.
Jag har precis köpt en speedflight nr 2 och jag undrar hur man byter växel¨på den. Hittar inte spaken som alla mina kompisar har var sitter DEN? :hmm:
kingsfarm
Elmoped

Inlägg av kingsfarm »

Så du har hittat även hit :)
Teddyboy skrev:Kommer bli ett monster :twisted:
Jag lovar dig, det är ett monster :twisted: ....
MR_MX
Elmoped

Inlägg av MR_MX »

Teddyboy: Vi får hoppas på de :P

kingsfarm: Hehe, nja just nu är den väl la inte det, men det kommer :wink:

Jag kan berätta att cirkus 80% av blocket är färdigsvetsat, det ända som fattas är att svetsa på en 10mm "spacer" där reedventilen kommer bultas fast.
Jag hoppas att blocket hinner in på fräsning innan jul, men det är iof inte så brottom...
MR_MX
Elmoped

Inlägg av MR_MX »

Uppdaterade lite..
Användarens profilbild
riejumannen
Gasres

Inlägg av riejumannen »

vilken best :D
skogen-swe
Elmoped

Inlägg av skogen-swe »

fan snart har du trima söndör den :o men satan va den måste ha hk och erbjuda :shock:
MR_MX
Elmoped

Inlägg av MR_MX »

Om den inte går sönder så har jag trimmat för lite :P
MR_MX
Elmoped

Inlägg av MR_MX »

Update
derbi-j
Elmoped

Inlägg av derbi-j »

:O En Riktig Dräpare :D :twisted:
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

redigt fint projwkt. ska följas!
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
TobbaN
King of the street

Inlägg av TobbaN »

Kul med en DT50MX, ser riktigt bra ut ;)
f.d TSR-Crew
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

märkte just att tråden e 1år gammal :( fin bump Derbi-j
Användarens profilbild
Pulliboy
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pulliboy »

Ser grymt ut =) :D

ska bli underbart att följa detta!! ;)

Lycka till!! (fast tror inte du behöver det, för du verkar verkligen kunna vad du håller på med) :wink:
Behöver ni hjälp, eller bara vill snacka om moppar eller annat skoj, så är det bara att adda: Adde_pauli@hotmail.com =)
MR_MX
Elmoped

Inlägg av MR_MX »

Haha sicken bump^^
Nåja, projektet lever fortfarande och kan följas på japanracing. (www.overdose.se)
Användarens profilbild
Pulliboy
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pulliboy »

MR_MX skrev:Haha sicken bump^^
Nåja, projektet lever fortfarande och kan följas på japanracing. (www.overdose.se)
då ska jag följa det där =)

hur får du pengar till allt eller?? =O
Behöver ni hjälp, eller bara vill snacka om moppar eller annat skoj, så är det bara att adda: Adde_pauli@hotmail.com =)
MR_MX
Elmoped

Inlägg av MR_MX »

Pulliboy skrev:

Ja gör det :)

Hur jag får pengar till allt? Hmm, projektet har inte kostat så mycket pengar och det kanske mest för att jag gör det mesta själv, men annars så jobbar jag som lärling på en elektriker firma och innan det har jag väl sommarjobbat och sånt skit:=)
Användarens profilbild
Pulliboy
Svårstartad skrothög

Inlägg av Pulliboy »

MR_MX skrev:
Pulliboy skrev:

Hur jag får pengar till allt? Hmm, projektet har inte kostat så mycket pengar och det kanske mest för att jag gör det mesta själv, men annars så jobbar jag som lärling på en elektriker firma och innan det har jag väl sommarjobbat och sånt skit:=)
jaha =) för det känns som om du köper ganska mycket motordelar =D

men det klart, så länge man slipper lämna in den, och om man har alla verktyg å sånt hemma, blir det ju faktiskt ganska billigt ;) :D

men ännu en gång, jag önskar dig ett stort lycka till!!! ;)
jag uppskattar sånna här projekt med äldre mopeder =)
MR_MX
Elmoped

Inlägg av MR_MX »

Pulliboy skrev:
MR_MX skrev:
Pulliboy skrev: då ska jag följa det där =)

jaha =) för det känns som om du köper ganska mycket motordelar =D

men det klart, så länge man slipper lämna in den, och om man har alla verktyg å sånt hemma, blir det ju faktiskt ganska billigt ;) :D

men ännu en gång, jag önskar dig ett stort lycka till!!! ;)
jag uppskattar sånna här projekt med äldre mopeder =)
Tackar tackar!
Jo, lite har det väl kostat med det är sånt man får räkna med när man trimmar=P
Kan iallafall berätta att hojen ska startas upp igen i veckan med gokart cylindern efter ett långt upphåll! :)
MR_MX
Elmoped

Inlägg av MR_MX »

Problem med förgasare och koppling, men den lever iaf:=)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SMhf1ooglTY[/youtube]
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Fan du är duktig på att pilla med motorn ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

såg ut att gå riktigt bra även om du har probs med förgasare, koppling..
MR_MX
Elmoped

Inlägg av MR_MX »

kallepalle skrev:såg ut att gå riktigt bra även om du har probs med förgasare, koppling..
Ja, särskillt dåligt går den ju inte för att vara en moped, men det finns mycket mer att hämta effektmässigt;=)
Just nu skissar jag på en liten ändring i cylinder portningen då jag tycker att tid-arean på spolportarna verkar vara liite för liten för min smak, så där kommer det att ändras lite, men jag kommer troligtvis inte ändra porthöjden på någon av portarna då avgasporten är öppen 187 grader och spolportarna är öppna 127 grader vilket är nog höga!
Ett nytt avgassystem kommer självklart att tillverkas och då med max vridmoment lite högre upp i registret!

Kopplingsproblemet vet jag inte riktigt än hur jag ska lösa...
Jag har redan hårdare fjädrar och fräscha lameller, men jag ska se om jag kan göra plats för en sjätte lamell och en till mellanskiva.
Skriv svar