
rickee7 skrev:Har en kompis med en roxx -02 (30-moppe) med pluggat (för stunden) Technigas basic rör och dragen v-ring. Och iaf man måste typ hålla maxgas 2-3 sec innan den börjar röra på sej och jag är inte så bra med variatorer och jag undar är det för tunga vikter, för mjuk tryckfjäder, dålig rem eller kan det vara nått annat fel? Kan även tillägga att om man inte har maxgas så driver den ingenting även fast man kör.
Du har tidigare skrivit att du bytat till ny rem, gick den bra därefter och sedan slutade den driva. När den slutade driva, hur gick det till, slutade den bara tvärt eller blev det bara sämre och sämre??lettan skrev:Vad kan problemet vara på min. När jag gasar så varvar den men den rör sig inte??:S och när jag kickar så startar den dåligt:(
runners skrev:Du har tidigare skrivit att du bytat till ny rem, gick den bra därefter och sedan slutade den driva. När den slutade driva, hur gick det till, slutade den bara tvärt eller blev det bara sämre och sämre??lettan skrev:Vad kan problemet vara på min. När jag gasar så varvar den men den rör sig inte??:S och när jag kickar så startar den dåligt:(
Problemet kan egentligen bero på ganska olika orsaker, allt från koppling/variator som inte greppar, rem som slirar kraftigt. Det enda du kan göra är att plocka av koppling och variatorn och kolla så allt sitter som det ska. Ofta kan man då finna orsaken där till problemet.
En annan kanske lite mera långsökt orsak skulle kunna vara att något pajat i veven så att den slutat driva, men fast jag tror inte det.
Det var inte jag som byta rem. Det var den förra ägaren. Den gick bra tills jag och en kompis plocka av motorn för att rengöra motorblocket på utsidan och sen när vi satte på den så när vi gasa så rörde den inte sig:O Det enda vi plocka av var luftburken och förgasaren så det är konstigt. Jag ska försöka filma det så kan du se hur det ser ut.
lettan skrev:här kommer 2 filmer på variatorn:D
http://www.youtube.com/watch?v=4JxlMMxsXGY
http://www.youtube.com/watch?v=wHtxw-KyTOA
runners skrev:lettan skrev:här kommer 2 filmer på variatorn:D
http://www.youtube.com/watch?v=4JxlMMxsXGY
http://www.youtube.com/watch?v=wHtxw-KyTOA
Felet verkar att vara kopplingen. Men sitter egentligen koppligsklockan fastspännd ??? Jag ser inte någon mutter som håller den fast.
runners skrev:Skruva av kopplingen. När du gasar ska lamellerna spänna ut och gripa om kopplingsklockan. Men det ska sitta en mutter som inte syns på filmen som spänner klockan fast, men det är lite svårt att se på film![]()
Kopplingsklockan brukar sitta i "splajns" och vara fastspänd med en kronmutter.
Men vad jag ser så driver allt det andra på motorn som det ska göra så bara skruva av kopplingen och dra ut remskivan också och se om något ser ut att vara fel.
runners skrev:Om kopplingsklockan blivit blå av varmen är det säkert inte mycket kvar av lamellerna på kopplingen![]()
Det är nog främst kopplingen som är slut, men bara plocka av den och kolla om det finns belägg kvar, om det inte finns belägg kvar finns inte i heller något som kan greppa fast i kopplingklockan...då får du köpa ny koppling. Jag har lite svårt att tro att tryckfjädern eller kopplingsfjädrarna orsakar problemet.