Turbo 2takt

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

bara va nyfiken ;)
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

aha okej
jag tänkte ifall du hade nån ide om hur den inte skulle vara högvarv eller lågvarv.
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

huh? fatta inte riktigt din fråga ;) men försök ha så kort insug som möjligt så den är lätt startad och börja ladda med en gång.
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

du fattade min fråga på ett ungefär :wink:

jag menade om du hade nått förslag på hur jag INTE skulle göra för att få den högvarvig eller tvärtom.

kort insug? ska det inte vara intercooler då tycker du?
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
Användarens profilbild
KarlssoN^
F.D Moderator

Inlägg av KarlssoN^ »

nja, skulle nog fimpa intercoolern för att det blir väldigt långt som färsk gaserna skall färdas = väldigt svårstartad.

blir kraft så det räcker med bara turbo ;) alt svetsa på kylflänsar på insuget och en värme-köld mellan cylinder och insug.

långt insug= laddar senare (kanske så får du vänta på full gas innan den laddar, vad vet jag ;))
kort insug= laddar tidigt och får max laddning när du nått max rpm

Edit:
och för att få den mer lågvarv så byter du till en lågvarvs cylinder och rör. dock vet jag inte om effekten blir den samma när turbon är där i vägen ? avgaserna saktar ju ner lite i hastighet innan den får redig snurr på turbon och du tänkte rätt där när du skulle gå upp till 150-180cc för då har du ju bättre chans att få max snurr på turbon, så den laddar friskt, tror laddtrycket ligger på 0,2 bar på den turbon då iaf.

kylningen är ju också viktig, försök få på 2 kylare då iaf, (kan inte bli för mkt kylning :roll: ) och om du inte får ner kompet tillräckligt med svarvad kolv (lr tjockare packingar lr hur du gör) så om det spikar, kör på etanol har ju högre oktantal så klarar högre värme, byta slangar packningar i förgasare som klarar E85 och höj munstyckets storlek med 25% (eftersom E85 drar 25% mer än bensin så.) + du får blanda med en annan olja i E85 raffinolja lr va fan det heter ;) måste du ha för att oljan skall binda sig med E85.
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

glöm inte att förtändningen måste ställas om massor med e85. det brinner nämligen saktare.
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Al Capone
Elmoped

Inlägg av Al Capone »

Jag tror att det kommer vara svårt att få den och gå på bensin överhuvudtaget, e85 kyler kraftigt och måste vara det enda rätta.

Fördelarna är att du kan koppla på turbons kompressorutlopp direkt på cylindern, du slipper sänka kompet och du kan köra med standard tändning, eller till och med lite högre.

Du måste dock gå upp MASSA i munstycke. Hade du kört 4-takt så hade det varit 7-resor lättare.

Hur har du tänkt jämna ut pulserna för att turbinen (turbon) skall kunna snurra?

Hade det inte varit enklare för dig att bygga 2-takt med kompressor istället för 2-takt med turbo?

Måttstickan mellan tummen och pekfingret är 1bar = 100% effekt, alltså har du 10hk och laddar 1bar så har du 20hk, har du 10hk och laddar 0.2bar så har du 12hk, alltså inte värt att jobba för överhuvudtaget.

Bara mina 5-cent, det är inte negativ kritik, bara så ni vet, jag hade mer än gärna sätt projektet fungera felfritt, hade varit as coolt :D

Kämpa på, men ta åt dig av det som sägs så kanske du hittar den bästa och effektivaste vägen att gå.

:D
KarlssoN^ skrev:nja, skulle nog fimpa intercoolern för att det blir väldigt långt som färsk gaserna skall färdas = väldigt svårstartad.

blir kraft så det räcker med bara turbo ;) alt svetsa på kylflänsar på insuget och en värme-köld mellan cylinder och insug.

långt insug= laddar senare (kanske så får du vänta på full gas innan den laddar, vad vet jag ;))
kort insug= laddar tidigt och får max laddning när du nått max rpm

Edit:
och för att få den mer lågvarv så byter du till en lågvarvs cylinder och rör. dock vet jag inte om effekten blir den samma när turbon är där i vägen ? avgaserna saktar ju ner lite i hastighet innan den får redig snurr på turbon och du tänkte rätt där när du skulle gå upp till 150-180cc för då har du ju bättre chans att få max snurr på turbon, så den laddar friskt, tror laddtrycket ligger på 0,2 bar på den turbon då iaf.

kylningen är ju också viktig, försök få på 2 kylare då iaf, (kan inte bli för mkt kylning :roll: ) och om du inte får ner kompet tillräckligt med svarvad kolv (lr tjockare packingar lr hur du gör) så om det spikar, kör på etanol har ju högre oktantal så klarar högre värme, byta slangar packningar i förgasare som klarar E85 och höj munstyckets storlek med 25% (eftersom E85 drar 25% mer än bensin så.) + du får blanda med en annan olja i E85 raffinolja lr va fan det heter ;) måste du ha för att oljan skall binda sig med E85.
Aeroligan, snart i en backspegel nära dig.
Låst