Guide till byte av trimkam

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
icedreamer2
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 10 augusti 2009, 00:07
Ort: Sandviken

Guide till byte av trimkam

Inlägg av icedreamer2 »

Tjenare, finns det någon guide där dom beskriver hur man byter trimkam ? Hittills har jag ej hittat någon, men det finns säkert någon :)

Jag ska eventuellt sätta på en ny trimkam på min Baotian Classic, ett litet projekt jag håller på med. Vet dock inte 100% hur man byter och sätter på den.

/MVH en fundersam kille ! :)
Användarens profilbild
eddiejohansson94
Elmoped
Inlägg: 85
Blev medlem: 8 juli 2008, 15:02
Ort: färgelanda

Inlägg av eddiejohansson94 »

lär inte göra så värst stor skillnad på en såpass liten motor
Bild
Användarens profilbild
Dredde
Svårstartad skrothög
Inlägg: 156
Blev medlem: 5 april 2008, 10:08

Inlägg av Dredde »

Det är inte så svårt alls, men du kanske borde ha någon som har koll bredvid. Ett tips när du meckar och inte kan så mkt är att ta foton så att du senare kan gå tillbaka och se hur saker satt från början.

Börja med att ta bort sadeln,skuffen ochkåpan under sadeln. Skruva upp topplocket, toppen på cylindern.

Jag hittade en guide åt dej ist

http://www.twostrokerider.se/artiklar/1027
icedreamer2
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 10 augusti 2009, 00:07
Ort: Sandviken

Inlägg av icedreamer2 »

Grejen är den att jag ska sätta på 72cc också :) Någorlunda skillnad bör det ju göra, visst grabbar ? :D
icedreamer2
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 10 augusti 2009, 00:07
Ort: Sandviken

Inlägg av icedreamer2 »

Vad menas med dödläge btw ? :o
Al Capone
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 juni 2010, 09:26

Inlägg av Al Capone »

Vevens (kolvens) högsta och lägsta punkt. ÖD, ND

:D
icedreamer2 skrev:Vad menas med dödläge btw ? :o
Aeroligan, snart i en backspegel nära dig.
Al Capone
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 juni 2010, 09:26

Inlägg av Al Capone »

Kommer nog bli stor skillnad, det du gör med större cylinder är att du skapar stor kraft på låga varv, det du tar bort med vassare kamaxel, sen bättrar du på flåset ordentligt på höga varv med kammen... Kommer nog bli skitbra det där.

Du skall ju ändå byta cylinder så då hjälper inte guiden så mycket, du skall ju ändå plocka loss allt, du sätter alltså i kammen i toppen när toppen är lös.

ÖD = Övre Dödläge, ND = Nedre Dödläge :D
icedreamer2 skrev:Grejen är den att jag ska sätta på 72cc också :) Någorlunda skillnad bör det ju göra, visst grabbar ? :D
Aeroligan, snart i en backspegel nära dig.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

icedreamer2 skrev:Grejen är den att jag ska sätta på 72cc också :) Någorlunda skillnad bör det ju göra, visst grabbar ? :D
Nja..

Har du tur så blir den lite roligare på lågvarv, men ska du ha ut all effekt behöver du nya ventiler och en seriös portning. En större cylinder stryper sitt eget effekttillskott om toppen inte räcker till.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Al Capone
Elmoped
Inlägg: 29
Blev medlem: 17 juni 2010, 09:26

Inlägg av Al Capone »

Ha, ha, sant, jag tänkte inte på att han kommer köra med original topp, ventiler och portning :D :D :D

Hade varit nice om Kineserna tog fram en kam med bättre duration och högre lyft på avgassidan, då hade toppen räckt längre.

Hade nog gett mer om man kör kam och högre komp, än kam och större borr. Då hade den blivit rapp i alla fall.

Sen är det en fråga om vad för avgas man kör med, generellt sätt behöver inte avgasröret vara grövre än avgasventilen, men det är en sanning med modifikation. Gaserna expanderar och det man laborerar med är gashastighet. Mer värme = högre gashastighet. Så ett ganska grovt avgassystem lindat med avgasbadage (för att bibehålla värmen) borde ge bäst effekt. Sen naturligtvis inga strypningar i form av ljuddämpareinsatser eller liknande. Jag hade nog provat med ett rör på 1.5", sen en ljuddämpare med ytterdiameter om 2.5-3".

Känner du någon som vässar bilar så kanske han har en bredbandslambda att låna ut, med en sådan inkopplad så kan du finjustera förgasaren exakt och på så sätt få en hållbar och stark motor. Bredbandslambdan monterar du i avgasröret under tiden du justerar in moppen, när du är klar kopplar du ut den och lämnar tillbaka den till ägaren, smidigt som fan.

Lycka till :D
bensinskalle skrev:
icedreamer2 skrev:Grejen är den att jag ska sätta på 72cc också :) Någorlunda skillnad bör det ju göra, visst grabbar ? :D
Nja..

Har du tur så blir den lite roligare på lågvarv, men ska du ha ut all effekt behöver du nya ventiler och en seriös portning. En större cylinder stryper sitt eget effekttillskott om toppen inte räcker till.
Aeroligan, snart i en backspegel nära dig.
icedreamer2
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 10 augusti 2009, 00:07
Ort: Sandviken

Inlägg av icedreamer2 »

Hur får man tag i seriös portning då ? Och vart kan man få tag i nya ventiler ?
icedreamer2
Elmoped
Inlägg: 70
Blev medlem: 10 augusti 2009, 00:07
Ort: Sandviken

Inlägg av icedreamer2 »

Aee hörrni vet ni vad, jag skiter i cylinder ! Insåg nyss hur extremt jobbigt det kommer bli att porta :( sorry grabbar !
Låst