Ha, ha, sant, jag tänkte inte på att han kommer köra med original topp, ventiler och portning
Hade varit nice om Kineserna tog fram en kam med bättre duration och högre lyft på avgassidan, då hade toppen räckt längre.
Hade nog gett mer om man kör kam och högre komp, än kam och större borr. Då hade den blivit rapp i alla fall.
Sen är det en fråga om vad för avgas man kör med, generellt sätt behöver inte avgasröret vara grövre än avgasventilen, men det är en sanning med modifikation. Gaserna expanderar och det man laborerar med är gashastighet. Mer värme = högre gashastighet. Så ett ganska grovt avgassystem lindat med avgasbadage (för att bibehålla värmen) borde ge bäst effekt. Sen naturligtvis inga strypningar i form av ljuddämpareinsatser eller liknande. Jag hade nog provat med ett rör på 1.5", sen en ljuddämpare med ytterdiameter om 2.5-3".
Känner du någon som vässar bilar så kanske han har en bredbandslambda att låna ut, med en sådan inkopplad så kan du finjustera förgasaren exakt och på så sätt få en hållbar och stark motor. Bredbandslambdan monterar du i avgasröret under tiden du justerar in moppen, när du är klar kopplar du ut den och lämnar tillbaka den till ägaren, smidigt som fan.
Lycka till
bensinskalle skrev:icedreamer2 skrev:Grejen är den att jag ska sätta på 72cc också

Någorlunda skillnad bör det ju göra, visst grabbar ?

Nja..
Har du tur så blir den lite roligare på lågvarv, men ska du ha ut all effekt behöver du nya ventiler och en seriös portning. En större cylinder stryper sitt eget effekttillskott om toppen inte räcker till.
Aeroligan, snart i en backspegel nära dig.