Få Gilera SMT att gå bättre?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Flugheden
Elmoped

Få Gilera SMT att gå bättre?

Inlägg av Flugheden »

Hej!

Är rätt ny på mopeder, och har nyss köpt en Gilera SMT 05. Den är helt original.

Den går i 50-53 när jag pressar den, och den är rätt svag, vilket självklart är sjukt segt.

Den fyrtaktar när jag pressar den, och som åtgärd ska jag köpa ett större munstycke, vilket borde passa?

Har flera frågor. Till exempel:

Jag vill dreva den, förslag på drev-storlekar?
Jag ska sota ur avgasröret, jag vet hur man gör, men är det svårt/jobbigt att ta av och sätta dit avgasröret igen?

Tack så jättemycket på förhand.

(och ja, jag har redan tittat runt på tonvis med trådar, men inte hittat svar till mina frågor :) )
mopedpojken
Elmoped

Inlägg av mopedpojken »

Det är meningslöst att dreva om den är original

Effektrör e ju alltid najs :wink:
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp

Re: Få Gilera SMT att gå bättre?

Inlägg av lindbl0m »

Flugheden skrev:Hej!

Är rätt ny på mopeder, och har nyss köpt en Gilera SMT 05. Den är helt original.

Den går i 50-53 när jag pressar den, och den är rätt svag, vilket självklart är sjukt segt.

Den fyrtaktar när jag pressar den, och som åtgärd ska jag köpa ett större munstycke, vilket borde passa?

Har flera frågor. Till exempel:

Jag vill dreva den, förslag på drev-storlekar?
Jag ska sota ur avgasröret, jag vet hur man gör, men är det svårt/jobbigt att ta av och sätta dit avgasröret igen?

Tack så jättemycket på förhand.

(och ja, jag har redan tittat runt på tonvis med trådar, men inte hittat svar till mina frågor :) )
höj med 5 och kolla om det blir bättre/försvinner, nej det är inte alls jobbigt att sätta tillbaka/ta loss kröken :) och det är bra att du söker innan du skriver!
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Om den går segt och fyrtaktar beror detta på att motorn av någon anledning får för mycket bensin. Men nä, knappast troligt när den är helt orginal då menar jag att du menar att den inte är trimmad eller avstrypt. Snarare måste problemet vara att din motor då får för lite luft i blandningen. Har du kollat luftfiltert om de inte är behov av att rengöras??? Eller något annat som stryper luften???
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
Flugheden
Elmoped

Inlägg av Flugheden »

Tack för alla svar :)

Varför är det meningslöst att dreva om den är original, ger det ingen effekt?

Men är det värt att sota ur den?

Och jag tror jag har 53 bak original iaf, om det kan vara till någon hjälp...

Iallafall, eftersom den enda riktiga lösningen är att borra lite i pluggen, får jag väl göra det..ska inte borra mycket, lite grann bara. Blir det mycket annorlunda ljud (nej, min far gillar inte trim och han märker om jag drar pluggen)

Det där med för lite luft, kan det hjälpa att dra lite på luftskruven?
mopedpojken
Elmoped

Inlägg av mopedpojken »

Aha, du vill ha bättre axx? :o
Flugheden
Elmoped

Inlägg av Flugheden »

och hastighet, helst :P

Den hänger inte med andra mopeder som är original, för tillfället.
mopedpojken
Elmoped

Inlägg av mopedpojken »

Men det är ingen idé att byta till mindre bakdrev, den kommer inte orka ett skit då om den redan är trött nu
Flugheden
Elmoped

Inlägg av Flugheden »

Några förslag på hur jag ska få den att bli piggare då?
Användarens profilbild
puttrish
Farsans gamla zündapp

Inlägg av puttrish »

om den fyrtaktar får den alltså för mycket bensin, då ska du gå ner i munstycke, inte upp.

för att sota ur röret plockar du av det och häller i en skvett bensin, skakar runt det och sedan tänd på, men var med på att det kan smälla till lite.
mopedpojken
Elmoped

Inlägg av mopedpojken »

Flugheden skrev:Några förslag på hur jag ska få den att bli piggare då?
Effektrör :wink:
Användarens profilbild
rajklo
Svårstartad skrothög

Inlägg av rajklo »

Sota inte ur röret med bensin eller så genom å tända på skiten för det är katalysator i röret å du riskerar att förstöra den ;)
Karlberg1011 skrev:Gasres på tub är det billigaste och snabbaste...
Flugheden
Elmoped

Inlägg av Flugheden »

Så, nu har jag försökt sotat ur avgasröret (farsan fick hjälpa mig att sätta tillbaks det, det var ett jävla meck)

Men det fanns inget sot i pluggen (antar att pluggen var den som satt närmast motorn) och den går inte bättre nu, fick inte ut någonting.

Ska jag köpa ett munstycke nu, för att få den att gå bättre? Isåfall, vilken storlek?
Användarens profilbild
Stromer
Svårstartad skrothög

Inlägg av Stromer »

Flugheden skrev:Så, nu har jag försökt sotat ur avgasröret (farsan fick hjälpa mig att sätta tillbaks det, det var ett jävla meck)

Men det fanns inget sot i pluggen (antar att pluggen var den som satt närmast motorn) och den går inte bättre nu, fick inte ut någonting.

Ska jag köpa ett munstycke nu, för att få den att gå bättre? Isåfall, vilken storlek?
Prova dig fram rätt storlek
Låst