vad har hänt med min Derbi drd pro 09

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
derbirace
Varnad

vad har hänt med min Derbi drd pro 09

Inlägg av derbirace »

vad är felet på min Derbi drd...

jag har nyligen satt på ett Gianelli T2 och drevat om den till 13/53.

först körde jag med mitt orginal munstycke och den hackade och sånt, så jag bytade munstycke från (66-orginal) till 88.

då skulle jag ut och provköra den, då kom problemen fram...

när man kör iväg i ettan och håller full gas så hör man hur motorn sakta varvar upp, så mopeden rullar fram några meter och sen kommer accet.

i alla växler när man ger den full gas så hackar motorn och svarar inte på gasen, och det låter som fan.

i sexan är de värst ifall man håller för mycket gas så hackar den som en i helvete.

vad kan felet vara, jag har ju bytat munstycke och enligt Twostrokeriders tråd om strypningarna finns det ingen cdi-box på Derbi drd pro 09.

läste dock att det fanns nån strypning i kalkysolatorn, kan det vara det?

väääldigt tacksam för hjälp! :roll:
Tompa1122
Elmoped

Inlägg av Tompa1122 »

du sa att du hade problem med att den hackade så du bytte till större munstycke och så kom problemen. Problemet att den hackade fanns ju redan ?

Iaf så kommer inte draget förs än vid högre varv på ditt rör..
Men att den hackar kan ju bero på att du fortfarande har fel munstykce? Testa dig fram :)

BTW har du tagit bort pluggen i röret?

Katalysatorn borde väl inte spela någon roll eftersom den inte är koppla till röret ?
Senast redigerad av Tompa1122 den 21 juni 2010, 14:33, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

Inlägg av karlssonlysekil »

Det med att den är seg i starten, och sedan på höga varv sticker. Det beror ju på att det är ett högvarvigt rör så det är inget fel med det.

Prova med 92 munstycke.

Sen, har du tagit bort förgasarbrickan?
Kan ju ha något med det att göra.

Någon rätta mig om jag har fel.
Världens bästa Karlsson!
rozander skrev:Drd pro om du är man :)
Tompa1122
Elmoped

Inlägg av Tompa1122 »

Håller med karlsson, byt munstycke :)l
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

Tompa1122 skrev:du sa att du hade problem med att den hackade så du bytte till större munstycke och så kom problemen. Problemet att den hackade fanns ju redan ?

Iaf så kommer inte draget förs än vid högre varv på ditt rör..
Men att den hackar kan ju bero på att du fortfarande har fel munstykce? Testa dig fram :)

BTW har du tagit bort pluggen i röret?

Katalysatorn borde väl inte spela någon roll eftersom den inte är koppla till röret ?
aa, den hackade också innan, förlåt för jag skrev fel :)

ja jag har tagit bort pluggen i röret :)
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

Tompa1122 skrev:Håller med karlsson, byt munstycke :)l
Börja med det och se om det blir bättre.
När du ändå är i förgasaren och grejjar, så ta bort brickan så den får mer bensin!
Världens bästa Karlsson!
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

karlssonlysekil skrev:Det med att den är seg i starten, och sedan på höga varv sticker. Det beror ju på att det är ett högvarvigt rör så det är inget fel med det.

Prova med 92 munstycke.

aa, men har provat sätta på chocken när den hackar och det ändå som händer då är att moppeden dör för den får för mkt soppa verkar det som

ja men det tar alltså extream lång tid för den att varva upp, alla andra som kör med gianelli lider inte av detta problemet?

nej har itne tagit bort förgasrbrickan, kan den vara felet ?
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

karlssonlysekil skrev:
När du ändå är i förgasaren och grejjar, så ta bort brickan så den får mer bensin!
kör du med samma setup som mig? har du tagit bort förgasarebrickan?
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

derbirace skrev:
karlssonlysekil skrev:Det med att den är seg i starten, och sedan på höga varv sticker. Det beror ju på att det är ett högvarvigt rör så det är inget fel med det.

Prova med 92 munstycke.

aa, men har provat sätta på chocken när den hackar och det ändå som händer då är att moppeden dör för den får för mkt soppa verkar det som

ja men det tar alltså extream lång tid för den att varva upp, alla andra som kör med gianelli lider inte av detta problemet?

nej har itne tagit bort förgasrbrickan, kan den vara felet ?
Jo jag vet att det tar lång tid, jag kör också drd med gianelli.

Felet tror jag knappast att det är, felet är mer munstycket tror jag.
Brickan kan nog underlätta, samtidigt som du har satt på 92 munstycke så ska allt vara löst.
Världens bästa Karlsson!
Tompa1122
Elmoped

Inlägg av Tompa1122 »

Skruva lite på förgasaren med inställningarna , sen kan det ju faktiskt vara tändstiftet eller dylikt .
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

derbirace skrev:
karlssonlysekil skrev:
Inte hunnit göra det än, men jag har gianelli, när jag får tid över skall jag sätta på 92 munstycke, samt ta bort förgasarbrickan. Och sätta på 12 eller 13 framdrev.
Världens bästa Karlsson!
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

Tompa1122 skrev:Skruva lite på förgasaren med inställningarna , sen kan det ju faktiskt vara tändstiftet eller dylikt .
Tändstiftet är inte heller omöjligt att det är fel på , kolla det också! det är ju inte precis så svårt att kolla det. tar kanske 1 minut ^^
Världens bästa Karlsson!
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

karlssonlysekil skrev:
derbirace skrev:
karlssonlysekil skrev: Börja med det och se om det blir bättre.
Inte hunnit göra det än, men jag har gianelli, när jag får tid över skall jag sätta på 92 munstycke, samt ta bort förgasarbrickan. Och sätta på 12 eller 13 framdrev.
okej, får åka in och köpa ett 92 munstycke idag då.

dock ifall man tar bort förgasarebrickan kan man få den tillbaka då igen?
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

derbirace skrev:
karlssonlysekil skrev:
derbirace skrev: kör du med samma setup som mig? har du tagit bort förgasarebrickan?

Det tycker jag du skall göra.
och ja, det ska väl inte vara några problem.
Världens bästa Karlsson!
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

Lycka till med mopeden. Hoppas det löser sig :)
Världens bästa Karlsson!
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

karlssonlysekil skrev:
derbirace skrev:
karlssonlysekil skrev: Inte hunnit göra det än, men jag har gianelli, när jag får tid över skall jag sätta på 92 munstycke, samt ta bort förgasarbrickan. Och sätta på 12 eller 13 framdrev.

Det tycker jag du skall göra.
och ja, det ska väl inte vara några problem.

är det verkligen så stor skillnad på ett 88 och 92 munstycke?
Användarens profilbild
Zlacker73
Elmoped
Kontakt:

Inlägg av Zlacker73 »

Det är 4strl å ja de kan ha ganska stor betydelse,framför allt om du ligger på gränsen till för magert redan...
Tompa1122
Elmoped

Inlägg av Tompa1122 »

Lycka till , Säg till om det löser sig dude =)!
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

Tompa1122 skrev:Lycka till , Säg till om det löser sig dude =)!
uppdaterar ikväll om det löste sig! tack
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

ringde precis och snackade med Trelleborgs ändå återförsäljare, han föreslog ett 100 munstycke till mig.

så snackade vi om varför de tog lång tid för den att varva upp, och då sa han att ifall man ändrar något med (lågfarts munstycke eller något sånt) och nålen så kunde man göra så det varvar upp snabbare.

aha sa jag så och frågade vad han ville ha för allt arbetet med att sätta på det o.s.v. HAN ville ha 1000 kr för det, kanske lite mer och han stötte på problem.

är det ett rimligt pris:S låter ju helt sjukt...
Tompa1122
Elmoped

Inlägg av Tompa1122 »

Det är alldeles för mkt.

Fan han borde ta en 100 för det jobbet !
Fixa själv , inte svårt :)
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

Tompa1122 skrev:Det är alldeles för mkt.

Fan han borde ta en 100 för det jobbet !
Fixa själv , inte svårt :)
okeej, men någon som förstår vad han snackade om när han sa att han skulle ändra lågfarts munstycket så det itne tog så lång innan den varvar upp i etttan.
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

Ge han fan inte tusen spänn för de :)
Bättre att du tar reda på hur man gör och försöker fixa det själv eller om du har nån polare som kan grejja de ;)
Världens bästa Karlsson!
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

karlssonlysekil skrev:Ge han fan inte tusen spänn för de :)
Bättre att du tar reda på hur man gör och försöker fixa det själv eller om du har nån polare som kan grejja de ;)
okej, men har du någon kunskap angående det med lågfarts munstycke eller vad han sa, ifall man ändrar de så varvar motorn snabbbare eller ngt sånt, så skulle axxet ta i från början när man släpper kopplingen istället för att den först skulel rulla typ 5 meter och sen ta i.

en kompis tror att det kan vara strypt cdibox? men Derbi drd 09 har väll itne de?
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Inlägg av derbi_senda93 »

Du behöver inte byta lågfartsmunstycke och inte heller pilla med nålen. Det enda du behöver göra är att köra fullgas på några växlar och stänga av motorn i farten och ta ur tändstiftet och kolla färgen på det. Det ska vara gyllen/oboybrunt om du har bra blandning (vilket du inte har), om det är vitt har du alldeles för mager blandning, om tändstiftet är svart har du för fet blandning vilket är det troligaste.

Sen de där med att den rullar 5-6 meter innan axxet kommer är helt normalt. :)
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

Derbi_senda93 skrev:Du behöver inte byta lågfartsmunstycke och inte heller pilla med nålen. Det enda du behöver göra är att köra fullgas på några växlar och stänga av motorn i farten och ta ur tändstiftet och kolla färgen på det. Det ska vara gyllen/oboybrunt om du har bra blandning (vilket du inte har), om det är vitt har du alldeles för mager blandning, om tändstiftet är svart har du för fet blandning vilket är det troligaste.

om det nu är för fet blandning om det är de du tror? menar du så för mycket bensin och olja?
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

Ja, det låter som om den får för mycket bensin. Inte olja.
Men betedde den sig samma som nu när du hade originalmunstycket i?
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

Derbi_senda93 skrev:Du behöver inte byta lågfartsmunstycke och inte heller pilla med nålen. Det enda du behöver göra är att köra fullgas på några växlar och stänga av motorn i farten och ta ur tändstiftet och kolla färgen på det. Det ska vara gyllen/oboybrunt om du har bra blandning (vilket du inte har), om det är vitt har du alldeles för mager blandning, om tändstiftet är svart har du för fet blandning vilket är det troligaste.

aha okej, men vadå ifall det är för fet blandning får den för mycket bensin och olja då? då ska man byta ner i munstycke eller?

drog även en förgasarebricka - den som sitter vid luft saken.

så när jag körde iväg vad det helt fucked up - fick antagiligen för mkt luft.

så jag chockade, så gick det mkt bättre, det var trögt som vanligt i ettan, sen gick det bra upp till 5:an där den började hacka igen.

antagligen eftersom den får för lite bensin, så ska nog checka tändstifter och sen byta upp till 100. då får vi se hur den går :roll:
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

byt munstycke ja.. men förgasar brickan sitter ju vid luftburken(på den sidan)
så det göra att den får mer luft.. inte bensin.. så tar du bort den så bytt till ännu större muntycke.. men ca 95 borde vara lagom
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!

För fet blandning är för mycket bensin, inte olja oftast. Så du har tagit bort förgasarbrickan? Bra!
Om den inte svarar alls på gasen och låter lite bööööö så får den för mycket luft, svarar den på gasen fast den hackar sig fram så är det för mycket bensin. Men om du chokade och den gick bättre så ska du byta upp till större munstycke :)
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

bluerider94 skrev:byt munstycke ja.. men förgasar brickan sitter ju vid luftburken(på den sidan)
så det göra att den får mer luft.. inte bensin.. så tar du bort den så bytt till ännu större muntycke.. men ca 95 borde vara lagom
aa ska köra ner och köpa ett 95 :) återvänder om hur det gick så ifall det finns andra med likadant problem så kan de bara läsa igenom tråden istället för att skapa ny tråd 8)
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

derbirace skrev:
bluerider94 skrev:byt munstycke ja.. men förgasar brickan sitter ju vid luftburken(på den sidan)
aa ska köra ner och köpa ett 95 :) återvänder om hur det gick så ifall det finns andra med likadant problem så kan de bara läsa igenom tråden istället för att skapa ny tråd 8)
Jag ska ha exakt samma "setup" på min, men har inte hunnit så lånt än så jag vet ju hur jag ska göra nu då ;)
Världens bästa Karlsson!
derbirace
Varnad

Inlägg av derbirace »

så bra då, så uppdaterar jag hur går. men den går som fan fast att ngt e fel på den, ett bra axx och runt 90-95 km/t.

dock så körde en av mina kompisar mopeden, och han är helt och hållit överbevisat om att det är strypt cdi, om jag ska vara ärlig så känns de också så.

precis när de börjar komma effekt, alltså den börjar varva upp högt i växlarna börjar den hacka....

men kan ju också vara för den får för lite bensin xD
Tompa1122
Elmoped

Inlägg av Tompa1122 »

Den hackar inte för att den har steypt cdi box.
Användarens profilbild
karlssonlysekil
Kinaraket

derbirace skrev:så bra då, så uppdaterar jag hur går. men den går som fan fast att ngt e fel på den, ett bra axx och runt 90-95 km/t.

dock så körde en av mina kompisar mopeden, och han är helt och hållit överbevisat om att det är strypt cdi, om jag ska vara ärlig så känns de också så.

precis när de börjar komma effekt, alltså den börjar varva upp högt i växlarna börjar den hacka....

men kan ju också vara för den får för lite bensin xD
Nejnej strypt cdi-box är det inte :)
Världens bästa Karlsson!
Låst