När behöver jag byta cylinder?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
jonteringkvist
Elmoped

När behöver jag byta cylinder?

Inlägg av jonteringkvist »

Tja ! undrar när jag bör byta cylinder , har en Piaggio nrg dt 08 ca 780 mil när ska jag byta? nåt speciellt miltal eller märker jag det? Tacksam för svar :)
A3R0X
Elmoped

Inlägg av A3R0X »

Cylindern ska inte behövas bytas. Men kolven brukar man byta efter ett tag. Men om du kör otrimmat och din moped endast gått 780mil så ska de inte vara några problem eller nått du ska oroa dig om änn..
jonteringkvist
Elmoped

Okej men kör otrimmat ;) men vart kan ja köpa bara kolv till original cylinder då? :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Gå till en återförsäljare och fråga bara, de flesta återförsäljare brukar kunna ta hem "pirat" kolvar, brukar kosta 500kr, istället för att köpa originalkolv som kostar 1500kr istället ;)

Cylindern håller betydligt längre än kolven, och den går ju att hona när den blir lite sliten, men kör man med dålig kolv så slits cylindern snabbare så det är bra att byta med ett inte allt för långt intervall.

Original så håller säkert kolven 1500mil, men jag skulle gärna byta kolven ändå för det höjer ju värdet på moppen vid försäljning.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
jonteringkvist
Elmoped

Okej tack så mycket ! men ska inte sälja än men har tänkt samma sak så då behöver jag inte oroa mig för nåt :P men hur märker ja att den är dälig då? :)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

jonteringkvist skrev:Okej tack så mycket ! men ska inte sälja än men har tänkt samma sak så då behöver jag inte oroa mig för nåt :P men hur märker ja att den är dälig då? :)
När den gått över rekommenderat intervall, eller när kompet blir sämre och motorn slöare. Märks ju inte på tvåtaktare tyvärr, men fyrtaktare drar ju upp olja i cylindern när kolven blir dålig så att det börjar blåryka.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
jonteringkvist
Elmoped

Okej men en kompis moppe har gått cirka 1480 den går som satan helt original va kan va felet ? :P
Låst