Största Compact lögnen jag har hört!

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR
Användarens profilbild
DraceN^
Farsans gamla zündapp
Kontakt:

Inlägg av DraceN^ »

bensinskalle skrev:Finns de så grymt trimm till sachs så att motorn pajar ?

Iaf min lärare berättade för mej en gång:

Han o hans polare trimmade en compact med de allra värsta av allt, den skulle hålla för ett åk. Dom provkörde på flygfältet här i komunen och ja tror han sa att moppen kom upp i 115.. ^^ Efter en liten stund så pajja motorn ^^, för han sa att trimmet var så starkt :P

Sant eller falskt?
sant tror jag för sachs e ju skit :wink:
Rieju DRAC TILL SALU! PM MIG OR MSN JOHAN.25@LIVE.SE

kolla in mina projekt :) och skriv en kommentar
Rieju Drac
http://www.twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=9296
Kawasaki kx125
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=11544
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

Han o hans polare trimmade en compact med de allra värsta av allt, den skulle hålla för ett åk. Dom provkörde på flygfältet här i komunen och ja tror han sa att moppen kom upp i 115.. ^^ Efter en liten stund så pajja motorn ^^, för han sa att trimmet var så starkt :P

Sant eller falskt?
falskt om att den gjorde 115km/h

Den värsta som fanns då var ju fortfarande 60cc, hobex pipa, 17mm bing.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!

Inlägg av bensinskalle »

Rexxy skrev:

Sant eller falskt?
falskt om att den gjorde 115km/h

Den värsta som fanns då var ju fortfarande 60cc, hobex pipa, 17mm bing.
de lär ju knappast räcka för att få motorn att gå i bitar ^^

Dom kanske hällde lite crack i tanken så moppen fick sig en extra knuff ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Av de erfarenheter jag har av compakter som jag ägt många utav finns det inte någon möjlighet att få upp i de hastigheterna. Dessutom skulle i varjefall inte jag vilja sitta på en compakt som går över 60 km tim. :?
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Helt rätt Yamaha 2

Zundapp ks 50 var på sin tid en popolär moped att bygga om till lätt mc och en del valde att göra det när de tog mc kort och hade en Zundapp Ks50 i sitt ägo. Den var byggd för betydligt högra hastigheter än 30 km/h. mopeden var tacksam att trimma och inte några problem att regristrera samt besiktiga som MC. Ville man verkligen vara kung på gatan så var det inte någon annan moped som gällde att trimma än just Zundapp ks50. Det var en moped som på sin tid lämnade allt annat bakom sig när den var trimmad. Men mopden fick aldrig något riktigt genomslag bland ungdomarna på grund av att den oftast otrimmad var slö, moppen fick oftast namnet "Slödapp" av ungomarna.
vihan
Elmoped

Inlägg av vihan »

Håller med ks50 ärperfekta trim mopeder.
En bekants gick i 105 km/h med 2 på :P :D
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jag hade en Zundapp ks 50, fulltrimmad och den saknar jag än i dag. Jag har alldrig fått ett sånt knuff i någon moped som just denna. Vad jag minns så gjorde den 110 km med ett jävulskt acc. Min brorsa som var äldre än mig hade bil och han fick gasa rejält för att hänga med med sin volvo 140, men när han gav stampet såklart kunde han köra om men det var inte med lätthet.
Jag fick många med sina Honda 125:or berika sydsvenskans annonssidor med sina cyklar. Sedan när de köpte tvåtaktar Zusuki så var det roliga över för mig, de var fanne mig snabbare. De toppade runt 130 och vann också i accet.
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

En polare har portad 65 cc och eget gjort rör och den gör 90 +
Årets Styrelsemedlem 2013
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

vihan skrev:Håller med ks50 ärperfekta trim mopeder.
Hur kommer det så sig att dapparna på topspeed i Malmby toppade 105km/h med 66cc med en person? Då borde din bekants dappe toppa 140? näeeeeeee
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

runners skrev:Jag hade en Zundapp ks 50, fulltrimmad och den saknar jag än i dag. Jag har alldrig fått ett sånt knuff i någon moped som just denna. Vad jag minns så gjorde den 110 km med ett jävulskt acc. Min brorsa som var äldre än mig hade bil och han fick gasa rejält för att hänga med med sin volvo 140, men när han gav stampet såklart kunde han köra om men det var inte med lätthet.
Jag fick många med sina Honda 125:or berika sydsvenskans annonssidor med sina cyklar. Sedan när de köpte tvåtaktar Zusuki så var det roliga över för mig, de var fanne mig snabbare. De toppade runt 130 och vann också i accet.
Om det är så att en 140 kör ifrån så låter det inte som det är så brutalt precis ;)

Visserligen bra av en gammelmoppe men så brutalt axx är det inte då. Men toppfarten va ju lagomt hög. Definera fulltrimmad ;)
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
luddemuregard
Kinaraket

Inlägg av luddemuregard »

Rexxy skrev:
Hur kommer det så sig att dapparna på topspeed i Malmby toppade 105km/h med 66cc med en person? Då borde din bekants dappe toppa 140? näeeeeeee
Men det är likabra att lägga ner dom fattar inte endel :P. Hans polares som gick i 105 är ju myt . fan samma som alla idioter med tk som tror dom gör 110 :S
Malossi hyper racing
Användarens profilbild
chifen
F.D Moderator

Inlägg av chifen »

luddemuregard skrev:
Rexxy skrev:
Men det är likabra att lägga ner dom fattar inte endel :P. Hans polares som gick i 105 är ju myt . fan samma som alla idioter med tk som tror dom gör 110 :S
Men har du inte lärt dig? Alla med tk gör 110, de har ju snabbgas också :shock:
DRD 84ccTuned by Cykelkraft http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=6520 Update 7/3 Till salu!

Bmw e34 Fix & Renovering
http://twostrokerider.se/forum/viewtopic.php?t=17828
luddemuregard
Kinaraket

Inlägg av luddemuregard »

chifen skrev:
luddemuregard skrev:
Rexxy skrev: Hur kommer det så sig att dapparna på topspeed i Malmby toppade 105km/h med 66cc med en person? Då borde din bekants dappe toppa 140? näeeeeeee
Men har du inte lärt dig? Alla med tk gör 110, de har ju snabbgas också :shock:
Haha just fan jag glömde de =). Nu tror jag på dom :P
Malossi hyper racing
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

110? fan va lite 130 mindst! ;)
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

lägger man på stage 6 kopplinghandtag kan man komma upp i 140 (egen erfarenhet) :D
Nyxorzz
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

luddemuregard skrev:
Rexxy skrev:
Jag vet, men kul att höra hans försvar sen. Brukar låta "han har bytt allt i motorn", "Hans pappa håller på med racing", "Specieltbeställt delar" m.m.

Dem flesta känner nog igenom det. ;)
vihan
Elmoped

Inlägg av vihan »

luddemuregard skrev:
Rexxy skrev:
....
Han hade en 80cc med annat block beställt från tyskland med diverse trim 4 växlad. Den gjorde aldrig mer än 105 för den varvade ut då.
För lätt drevad jag kanske men myt är det fortfarande inte.
Dock är det en jävla myt med alla drac och tk rör som gör 110.
Användarens profilbild
fraell
Svårstartad skrothög

Inlägg av fraell »

har man en pakethållare och rätt (glädje)mätare så kan den göra 300 km/h
tjollahopp
Användarens profilbild
kallepalle
F.D Moderator
Kontakt:

Inlägg av kallepalle »

jo iofs, kompisen sprang me sin baotian i 324 eller va de nu var då hans digitala kosomätare var felinställd :)
Pensionerad från mopeder, numer är det skoter som gäller :)
Användarens profilbild
Riejumrx
Hedersmedlem

Inlägg av Riejumrx »

kallepalle skrev:jo iofs, kompisen sprang me sin baotian i 324 eller va de nu var då hans digitala kosomätare var felinställd :)

jag sprang med polarens mrx i 463 8)
och sprang baklänges i 126 !!

den var lite sönder den ja ^^
Nyxorzz
runners
King of the street

Inlägg av runners »

chifen skrev:
runners skrev:Jag hade en Zundapp ks 50, fulltrimmad och den saknar jag än i dag. Jag har alldrig fått ett sånt knuff i någon moped som just denna. Vad jag minns så gjorde den 110 km med ett jävulskt acc. Min brorsa som var äldre än mig hade bil och han fick gasa rejält för att hänga med med sin volvo 140, men när han gav stampet såklart kunde han köra om men det var inte med lätthet.
Om det är så att en 140 kör ifrån så låter det inte som det är så brutalt precis ;)

Visserligen bra av en gammelmoppe men så brutalt axx är det inte då. Men toppfarten va ju lagomt hög. Definera fulltrimmad ;)

Dagens mopeder är inte bättre att trimma än gårdagens. Det är fortfarande inte någon skillnad i grundkonstruktionen på dagens moppar. Det handlar fortfarande om 50 cc motorer. Skillnaden var att gårdagens mopeder var restrektivare strypta än dagens och cylindrar, förgasare och drev bytades ut när många av dessa moppar kom till sverige. Utomland fick de gå betydligt fortare än här i Sverige. Men när vi pratar om Zundapp KS 50 då är vi inne på en moped som egentligen är i grunden en lätt MC som dämpats till moped. Den hade också god kvalitet och klarade höga påfrestningar.

I princip alla mopeder kan man få bra eller rättare sagt grymt bra acc även topphastigheter, det handlar om hur man trimmar, men Zundapp gav alltid tacksamma svar på trim. Det viktigaste är luft och bränsleblandningsförhållandena är exakta i förhållande till det trim man har. Omdrevningen måste exakt beräknas för att inte minska accet dramatiskt och inte på måfå som många gör. En viktig sak som många inte fattar är vikten av att moment dra skruvar till cylindrar och toppar. Tjuvluft behöver inte märkas för att finnas där och detta ger lägre effekt, gamla packningar ska aldrig användas igen. Många inser inte värdet av att anpassa tändningen efter trimmet, tändningen kan redan på en originalmoped ställas högre för att påverka accet till det bättre, (vanligt på dragracing i bilasammanshang) men jag rekommenderar inte att göra det. Summan av många småsaker ger bra utdelning i slutprodukten.

Det handlar inte bara om hur mycket effekt som går att plocka ut utan också hur motorn ska orka. Det finns mycket i många mopedmotorer som måste bytas för att orka de höga påfrestningar som en övervarvad motor ska utstå. Det som sätter begränsningar på en liten motor som en 50cc är dess korta slagvolym vilket medför att motorn får arbeta extremt hårt.
:wink:
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Jag vill tillägga att om du tror att en volvo 140 var slö så var den inte så slö som du tror. Det skulle nog något betydligt mer än en moped för att acca från den oavsätt hur trimmad moppen skulle vara. :lol:
jimmpan-93
Elmoped

Inlägg av jimmpan-93 »

han får knappast upp den i 90 med de jag har en crescent compakt 3 växl sachs motor och jag får upp min 70 men då har jag filat kolven och drasgit pluggen i insuget :D han få möjligtvis upp den i 80 om han ställt i munstycket rättt och de ska vara jävligt bra ställt. sen måste han köra med 32mm krök och 32mm effektljudämpare :D
Har man inte tragit snuten så har man missat nåt
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street

Inlägg av Rexxy »

jimmpan-93 skrev:han får knappast upp den i 90 med de jag har en crescent compakt 3 växl sachs motor och jag får upp min 70 men då har jag filat kolven och drasgit pluggen i insuget :D han få möjligtvis upp den i 80 om han ställt i munstycket rättt och de ska vara jävligt bra ställt. sen måste han köra med 32mm krök och 32mm effektljudämpare :D
Det där är ännu en lögn. Min 3 växlade compact med 50cc originalcylinder gör 55-60km/h

Den är mer än bara urpluggad! Höjt cylinder 3mm, och svarvat ner den 3mm ovanpå, breddad avgasport och höjd (170), spol höjd och breddade (118) och insug sänkt plus en kolvlucka (c:a 120)
12bing och vanligt 28mm krök med jamarcols originalliknande rör (ingen expansionskammare)
Och egenslipade boostportarn i den.
Men rätt expansionskammare kan jag nog få upp den i 70, men vill inte att den ser allt för trimmad.

Så hur kommer det sig att din urpluggad och filad kolv gör 70?
jimmpan-93
Elmoped

Inlägg av jimmpan-93 »

jag och min polare mätte upp den det visade 70km/h vet inte om den tidigare ägaren har gjort nå annat med den. MEN kan säga en sak jag ljuger inte fick UPP COMPAKTEN I 70KM/H :)
Har man inte tragit snuten så har man missat nåt
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres

Inlägg av TK_DRAC »

jimmpan-93 skrev:jag och min polare mätte upp den det visade 70km/h vet inte om den tidigare ägaren har gjort nå annat med den. MEN kan säga en sak jag ljuger inte fick UPP COMPAKTEN I 70KM/H :)
mätte han upp den med sin moppemätare?xD isf tror jag på 70 km/h ;)
ml65
Kinaraket

Inlägg av ml65 »

runners skrev:Jag vill tillägga att om du tror att en volvo 140 var slö så var den inte så slö som du tror. Det skulle nog något betydligt mer än en moped för att acca från den oavsätt hur trimmad moppen skulle vara. :lol:
Vilken värld lever du i ? http://www.youtube.com/watch?v=Kso0PCMVCv4&translated=1

Tror nog subban drar en sur 140 ..
Matte_smt
Varnad

Inlägg av Matte_smt »

ml65 skrev:
runners skrev:Jag vill tillägga att om du tror att en volvo 140 var slö så var den inte så slö som du tror. Det skulle nog något betydligt mer än en moped för att acca från den oavsätt hur trimmad moppen skulle vara. :lol:
Vilken värld lever du i ? http://www.youtube.com/watch?v=Kso0PCMVCv4&translated=1

Vilken värld lever du i ? http://www.youtube.com/watch?v=uBCVXbBU4co

Tror nog att en "sur" 140 drar subban :P

:D[/youtube]
Användarens profilbild
ErikssonM
Elmoped

Inlägg av ErikssonM »

ml65 skrev:

Nu pratades de inte om acceleration , utan att 140in "knapp" drog ifrån (som han skrev) i högre farter.
Skriv svar