bensinskalle skrev:Finns de så grymt trimm till sachs så att motorn pajar ?
Iaf min lärare berättade för mej en gång:
Han o hans polare trimmade en compact med de allra värsta av allt, den skulle hålla för ett åk. Dom provkörde på flygfältet här i komunen och ja tror han sa att moppen kom upp i 115.. ^^ Efter en liten stund så pajja motorn ^^, för han sa att trimmet var så starkt
Han o hans polare trimmade en compact med de allra värsta av allt, den skulle hålla för ett åk. Dom provkörde på flygfältet här i komunen och ja tror han sa att moppen kom upp i 115.. ^^ Efter en liten stund så pajja motorn ^^, för han sa att trimmet var så starkt
Sant eller falskt?
falskt om att den gjorde 115km/h
Den värsta som fanns då var ju fortfarande 60cc, hobex pipa, 17mm bing.
Sant eller falskt?
falskt om att den gjorde 115km/h
Den värsta som fanns då var ju fortfarande 60cc, hobex pipa, 17mm bing.
de lär ju knappast räcka för att få motorn att gå i bitar ^^
Dom kanske hällde lite crack i tanken så moppen fick sig en extra knuff
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Av de erfarenheter jag har av compakter som jag ägt många utav finns det inte någon möjlighet att få upp i de hastigheterna. Dessutom skulle i varjefall inte jag vilja sitta på en compakt som går över 60 km tim.
Zundapp ks 50 var på sin tid en popolär moped att bygga om till lätt mc och en del valde att göra det när de tog mc kort och hade en Zundapp Ks50 i sitt ägo. Den var byggd för betydligt högra hastigheter än 30 km/h. mopeden var tacksam att trimma och inte några problem att regristrera samt besiktiga som MC. Ville man verkligen vara kung på gatan så var det inte någon annan moped som gällde att trimma än just Zundapp ks50. Det var en moped som på sin tid lämnade allt annat bakom sig när den var trimmad. Men mopden fick aldrig något riktigt genomslag bland ungdomarna på grund av att den oftast otrimmad var slö, moppen fick oftast namnet "Slödapp" av ungomarna.
Jag hade en Zundapp ks 50, fulltrimmad och den saknar jag än i dag. Jag har alldrig fått ett sånt knuff i någon moped som just denna. Vad jag minns så gjorde den 110 km med ett jävulskt acc. Min brorsa som var äldre än mig hade bil och han fick gasa rejält för att hänga med med sin volvo 140, men när han gav stampet såklart kunde han köra om men det var inte med lätthet.
Jag fick många med sina Honda 125:or berika sydsvenskans annonssidor med sina cyklar. Sedan när de köpte tvåtaktar Zusuki så var det roliga över för mig, de var fanne mig snabbare. De toppade runt 130 och vann också i accet.
runners skrev:Jag hade en Zundapp ks 50, fulltrimmad och den saknar jag än i dag. Jag har alldrig fått ett sånt knuff i någon moped som just denna. Vad jag minns så gjorde den 110 km med ett jävulskt acc. Min brorsa som var äldre än mig hade bil och han fick gasa rejält för att hänga med med sin volvo 140, men när han gav stampet såklart kunde han köra om men det var inte med lätthet.
Jag fick många med sina Honda 125:or berika sydsvenskans annonssidor med sina cyklar. Sedan när de köpte tvåtaktar Zusuki så var det roliga över för mig, de var fanne mig snabbare. De toppade runt 130 och vann också i accet.
Om det är så att en 140 kör ifrån så låter det inte som det är så brutalt precis
Visserligen bra av en gammelmoppe men så brutalt axx är det inte då. Men toppfarten va ju lagomt hög. Definera fulltrimmad
vihan skrev:Håller med ks50 ärperfekta trim mopeder.
En bekants gick i 105 km/h med 2 på
Hur kommer det så sig att dapparna på topspeed i Malmby toppade 105km/h med 66cc med en person? Då borde din bekants dappe toppa 140? näeeeeeee
Men det är likabra att lägga ner dom fattar inte endel . Hans polares som gick i 105 är ju myt . fan samma som alla idioter med tk som tror dom gör 110 :S
Hur kommer det så sig att dapparna på topspeed i Malmby toppade 105km/h med 66cc med en person? Då borde din bekants dappe toppa 140? näeeeeeee
Men det är likabra att lägga ner dom fattar inte endel . Hans polares som gick i 105 är ju myt . fan samma som alla idioter med tk som tror dom gör 110 :S
Men har du inte lärt dig? Alla med tk gör 110, de har ju snabbgas också
Rexxy skrev:
Men har du inte lärt dig? Alla med tk gör 110, de har ju snabbgas också
Haha just fan jag glömde de =). Nu tror jag på dom
Jag vet, men kul att höra hans försvar sen. Brukar låta "han har bytt allt i motorn", "Hans pappa håller på med racing", "Specieltbeställt delar" m.m.
....
Han hade en 80cc med annat block beställt från tyskland med diverse trim 4 växlad. Den gjorde aldrig mer än 105 för den varvade ut då.
För lätt drevad jag kanske men myt är det fortfarande inte.
Dock är det en jävla myt med alla drac och tk rör som gör 110.
runners skrev:Jag hade en Zundapp ks 50, fulltrimmad och den saknar jag än i dag. Jag har alldrig fått ett sånt knuff i någon moped som just denna. Vad jag minns så gjorde den 110 km med ett jävulskt acc. Min brorsa som var äldre än mig hade bil och han fick gasa rejält för att hänga med med sin volvo 140, men när han gav stampet såklart kunde han köra om men det var inte med lätthet.
Om det är så att en 140 kör ifrån så låter det inte som det är så brutalt precis
Visserligen bra av en gammelmoppe men så brutalt axx är det inte då. Men toppfarten va ju lagomt hög. Definera fulltrimmad
Dagens mopeder är inte bättre att trimma än gårdagens. Det är fortfarande inte någon skillnad i grundkonstruktionen på dagens moppar. Det handlar fortfarande om 50 cc motorer. Skillnaden var att gårdagens mopeder var restrektivare strypta än dagens och cylindrar, förgasare och drev bytades ut när många av dessa moppar kom till sverige. Utomland fick de gå betydligt fortare än här i Sverige. Men när vi pratar om Zundapp KS 50 då är vi inne på en moped som egentligen är i grunden en lätt MC som dämpats till moped. Den hade också god kvalitet och klarade höga påfrestningar.
I princip alla mopeder kan man få bra eller rättare sagt grymt bra acc även topphastigheter, det handlar om hur man trimmar, men Zundapp gav alltid tacksamma svar på trim. Det viktigaste är luft och bränsleblandningsförhållandena är exakta i förhållande till det trim man har. Omdrevningen måste exakt beräknas för att inte minska accet dramatiskt och inte på måfå som många gör. En viktig sak som många inte fattar är vikten av att moment dra skruvar till cylindrar och toppar. Tjuvluft behöver inte märkas för att finnas där och detta ger lägre effekt, gamla packningar ska aldrig användas igen. Många inser inte värdet av att anpassa tändningen efter trimmet, tändningen kan redan på en originalmoped ställas högre för att påverka accet till det bättre, (vanligt på dragracing i bilasammanshang) men jag rekommenderar inte att göra det. Summan av många småsaker ger bra utdelning i slutprodukten.
Det handlar inte bara om hur mycket effekt som går att plocka ut utan också hur motorn ska orka. Det finns mycket i många mopedmotorer som måste bytas för att orka de höga påfrestningar som en övervarvad motor ska utstå. Det som sätter begränsningar på en liten motor som en 50cc är dess korta slagvolym vilket medför att motorn får arbeta extremt hårt.
Jag vill tillägga att om du tror att en volvo 140 var slö så var den inte så slö som du tror. Det skulle nog något betydligt mer än en moped för att acca från den oavsätt hur trimmad moppen skulle vara.
han får knappast upp den i 90 med de jag har en crescent compakt 3 växl sachs motor och jag får upp min 70 men då har jag filat kolven och drasgit pluggen i insuget han få möjligtvis upp den i 80 om han ställt i munstycket rättt och de ska vara jävligt bra ställt. sen måste han köra med 32mm krök och 32mm effektljudämpare
jimmpan-93 skrev:han får knappast upp den i 90 med de jag har en crescent compakt 3 växl sachs motor och jag får upp min 70 men då har jag filat kolven och drasgit pluggen i insuget han få möjligtvis upp den i 80 om han ställt i munstycket rättt och de ska vara jävligt bra ställt. sen måste han köra med 32mm krök och 32mm effektljudämpare
Det där är ännu en lögn. Min 3 växlade compact med 50cc originalcylinder gör 55-60km/h
Den är mer än bara urpluggad! Höjt cylinder 3mm, och svarvat ner den 3mm ovanpå, breddad avgasport och höjd (170), spol höjd och breddade (118) och insug sänkt plus en kolvlucka (c:a 120)
12bing och vanligt 28mm krök med jamarcols originalliknande rör (ingen expansionskammare)
Och egenslipade boostportarn i den.
Men rätt expansionskammare kan jag nog få upp den i 70, men vill inte att den ser allt för trimmad.
Så hur kommer det sig att din urpluggad och filad kolv gör 70?
jag och min polare mätte upp den det visade 70km/h vet inte om den tidigare ägaren har gjort nå annat med den. MEN kan säga en sak jag ljuger inte fick UPP COMPAKTEN I 70KM/H
jimmpan-93 skrev:jag och min polare mätte upp den det visade 70km/h vet inte om den tidigare ägaren har gjort nå annat med den. MEN kan säga en sak jag ljuger inte fick UPP COMPAKTEN I 70KM/H
mätte han upp den med sin moppemätare?xD isf tror jag på 70 km/h
runners skrev:Jag vill tillägga att om du tror att en volvo 140 var slö så var den inte så slö som du tror. Det skulle nog något betydligt mer än en moped för att acca från den oavsätt hur trimmad moppen skulle vara.
runners skrev:Jag vill tillägga att om du tror att en volvo 140 var slö så var den inte så slö som du tror. Det skulle nog något betydligt mer än en moped för att acca från den oavsätt hur trimmad moppen skulle vara.