SLUKAR bensin

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
aml417
Elmoped

SLUKAR bensin

Inlägg av aml417 »

Har haft moppen i ca en månad nu och insett att den är överdrivet soppa törstig, drar cirka 0,8 liter milen!! Det ända som jag vet att den förra ägaren har gjort är att kapa halva blindtarmen samt dragit V-brickan. Den går i ca 60 km/h. Någon som vet ett sätt att minska bensinförbrukningen på tex skruva på blandnings skruve eller liknande? Btw är det en viva city X-race 02. Tacksam för svar[/b]
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

Kolla om du har nån läckage nånstans till o börja med. det behöver inte synas när du står still med moppen.

Kolla kompressionen på motorn, kan va fel å kolvringar,kolv cyliner-topplockspackning?

Förgasaren kan va helt tokigt inställd eller sönder

nu vet jag inte vad du har för tändning men det kan vara fel på den också,, att den behöver bytas eller ställas in?

Jag tycker den borde gå ca 70kmh utan vring o tarm.

går den jämt o fint eller blödrar , smäller eller hackar den sej framåt ??
Jag kör inte för fort...Jag bara flyger för lågt...
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Den drar lika mycket som en stor bil, något är helt fel.

Jag hade en PGO som drack 0,5 ostrypt och när jag hade strypt av allt utom CDI-boxen drog den 0,7 per mil. Men Jag trodde inte att CDI-boxen var strypt eftersom att det inte kändes som att den var varvtalsbegränsad. När jag bytade denna till en trimbox så gick moppen fortare och bensinförbrukningen gick ner till 04, mil.

Men detta behöver inte vara något som är fel på din moped utan kan vara fel som aml417 säger något med tändningen, slitna kolvringar, felaktigt inställd förgasare eller rent av sliten nål och trottel i den. Det kan beror på flera slitage på en gång. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

Ingen racer men lagom effekt för stadens gator.
aml417
Elmoped

Inlägg av aml417 »

okej tack för svaren :D Kan det vara verkligen vara slitage, mopeden har gått 1200 mil, det är väl inte särskilt mycket, eller? Idag körde jag slut på min tank som jag i måndags tankade full. när jag tankade stod trippmätaren på 12003 km nu efter att jag har kört slut tanken står den på 12032 km, det betyder att den isåfall drar 2 liter milen!! :shock: är detta verkligen möjligt eller är det fel på min trippmätare?

jetpower: hur ser jag om det är fel på kolven,kolvringarna och topplockspackiningen och nej den blöddrar inte men förr när jag drog fullt gaspådrag när jag rullade i ca 10km/h så körde den fram ca 30cm stannade upp i en halv sekund och sedan bara drog iväg normalt, detta hände dock inte vid fullt gaspådrag från stilla stående och fick stopp på det idag när jag drog luftpluggen och bytte munstycke. orginal munstycket är strl 54 och det satt i men tändstiftet var endå svart typ som om någon hade pillat på blandnings skruven snälla ge mig svar för jag vill inte köra slut på alla mina pengar :cry:
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Lura dig inte helt på vad bensinmätaren visar ofta visar den att det är mindre i tanken än vad det i själva verket är. Det bästa sättet är att mäta hur mycket bensin moppen drar är att man tankar full tank och kör en utmätt sträcka på en mil och sedan tankar i gen och ser hur mycket moppen druckit. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

aml417
Elmoped

Inlägg av aml417 »

mätte ut en sträcka på eniro som mopeden registrera som 5km men på eniro visade att det var 10km, så min tripp mätare måste visa fel. sedan så ritade jag även ut en sträcka som jag körde på en liter bensin i eniro: 12km. så 1,2mil/1L=0,83 L per mil.
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

ja de inget snack om saken,, den dricker utav bara helvette heltenkelt..

Kolvringarna ser du i färgen om dom har blivit gula o skabbiga så vet du att dom e dåliga för då har dom låtit läckage komma ner i vevhuset.

men öppna och kolla cylindern ,kolv o kolvringar.

E de så att du har dåliga kolvringar så beställer du bara en helt ny kov för 2-300 kr

E de så att cylidern är dålig så ser du ine på cylinderväggen om det fins några spår o annat som inte ska vara där,, kolven ser du om det är hack och liknande

Det första du borde göra nu är: bort med sadeln, starta motorn gasa o känn med handen där packningarna sitter. Om du känner luft eller gaser så vet du att packningen har gått

Men hur somhelst om du inte känner nått så riv ner cylindern o kolla..

Eller ta ett komprov först e alltid smidigt...
Användarens profilbild
DEA!!
Hedersmedlem

Inlägg av DEA!! »

KOlla packingar och liknande.
Sen är det en otrolig skillnad mellan att ligga på fullgas och 1/3 gas.
Årets Styrelsemedlem 2013
aml417
Elmoped

Inlägg av aml417 »

okej brukar faktist ligga på fullgas :D
runners
King of the street

Inlägg av runners »

Hög bensinförbrukning kan bero på flera orsaker från slirande koppling, anliggande broms, tändningsfel, bränsleläckage, sliten förgasare, sliten cylinder och kolv, slitna vevaxellager och slirande drivrem. Felet behöver inte sitta på ett ställe utan kan vara det sammanlagda konsekvensen av flera små fel samtidigt. :wink:
Kymco super 9 AC

70 cc Airsal sport
originalrör urpluggad
Lättare v-vikter

aml417
Elmoped

Inlägg av aml417 »

känns jobbigt att kolla lalt det där :P men det lönar sig i längden, jet power: menar du packningen mellan cylinder och avgasrör för isåfall har jag ingen :oops:
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

nej inte den packningen,'

Jag menar motor packningarna vilket du har 2 av.

1 är cylinderpackning och den andra är toplockspackning. den ena eller båda kan ha gått.

Om du startar moppen när den e kall o sätter din handflata brevid cylindern o toppen så kanske du känner att det blåser där.

Känn runt lite på området. om den är trasig så kan det vara i vilket håll somhelst vänster höger fram bak upp ner osv..

Vad har du gjort nu då? har du kollat något ?
aml417
Elmoped

Inlägg av aml417 »

Jag har inte gjort något än har inte haft tid men ska nog ta en titt nu i helgen, och vrida lite på blandnings skruven samt tomgågngs skruven är det någon som vet hur många varv båda ska vara utdragna från botten läget på en gurtner förgasare? jag tror även min bakbroms ligger an eftersom när jag snurrar på det när den stör på central stödet stannar det upp nästan direkt, jag har skruvat på den skruven under v-kåpan men det hjälper inte. Jag vet iallafall att packningen mellan förgasarn och där den är på skruvad är hel och fin för det såg jag när jag bytte munstycke. BTW tack för all hjälp jetpower :D
Senast redigerad av aml417 den 21 juni 2010, 20:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street

Inlägg av bluerider94 »

på på 1,5 - 1.75 varv ut på luftskruven.. den andra får du testa dig fram med
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
aml417
Elmoped

Inlägg av aml417 »

är du säker på det bluerider? hade för mig att det skall vara 2.5 varv ut?? En sak som kan tyda på att något är fel på min förgasare är att ibland när jag gasar när den står på central stödet och sedan släpper gasen så börjar den gasa av sig själv och varva upp som fasiken, det är inte häng gas.
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

då kan det vara din choke som e sönder ,om den gasar av sig själv... men vet inte om choken kan bidra till högre bränsleförbrukning?

den frågan får nån annan svara på
aml417
Elmoped

Inlägg av aml417 »

choken gör ju så att motorn får mer bensin när den e kall, kanske det e så att den ger mer bensin hela tiden? men borde inte moppen gå skit då?
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

jag vet faktiskt inte , vill inte få dej o byta grejer som jag inte är säker på men det tyder på att de fel på choken efter som den varvar av sig själv.

Men testa med en annan choke. vad var det du hade för moppe?
aml417
Elmoped

Inlägg av aml417 »

viva city, gurtner förgasare på den, kanske jag ska koppla ur choken ett tag och se om bränsle förbrukningen minskar men vet inte om det e bara att koppla ur den eller om man ska göra mer eller på annat sätt
Senast redigerad av aml417 den 22 juni 2010, 15:45, redigerad totalt 1 gånger.
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

testa att koppla ur den bara efter att du varmkört moppen.

sen gå o tanka fullt. kör 10 mil på fullgas. tanka igen fullt och kolla hur mkt den har druckit
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

jag menade 10 km haha
aml417
Elmoped

Inlägg av aml417 »

men tripp mätaren funkar inte den visar 2 km när jag har kört ca 6 km haha men jag ska ta en titt på det, jag vet iallafall hur långt den kommer på 1liter på full gas
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

gör du så . det kommer ändå inte ske nån skada utav det. sen kan du utesluta choken om det inte är nån skillnad. men mät inte fel eller nått nu så du inte uteslutar choken i onödan , sen kanske det är fel på choken o du fortsätter o felsöka annat i evigheter , förstår du hur jag menar
aml417
Elmoped

Inlägg av aml417 »

aa det skulle ju inte va kul och riva ner hela moppen när det e fel på choken
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

tänker du göra det nu idag eller?
aml417
Elmoped

Inlägg av aml417 »

nej nu i helgen ska ja kolla kolven i helgen, luftskruven samt tomgångs skruven sedan i fredag nästa vecka ska jag köra en sträcka utan choken som jag klarade med en liter med choken och se hur långt jag kommer utan den, men stay tuned så e du snäll jet power :D
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

ingen fara ..lycka till..
aml417
Elmoped

Inlägg av aml417 »

kollade kolven, kolv ringarna och packningen idag. Allt såg fint ut. har inte testat att köra utan choke för jag får inte loss den men jag har märkt att om jag inte drar fullgas från stilla stående och använder bromsen mindre kommer jag nästan dubbelt så långt per liter men moppen men moppen borde väl ändå inte dra så mycket som 0,8 l beroende på mitt kör sätt?
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

nää omöjligt ,, den ska inte dra mer än o.3 de e ju en moppe vi snackar om som du dessutom inte ens har trimmat,, 0.8 dricker bil med 2000 cc och väger ca 1.5 ton !

så nått e ju fel antingen med förgasaren eller nått..

hur såg du på kolven o ringarna att dom var bra då?

jag tycker att du lånar nånstans nån kompressionsprovmätare och kollar kompet så vet du om det är motorn de fel på eller komponeterna runt omkring.
aml417
Elmoped

Inlägg av aml417 »

jag såg inga konstigheter på kolven och kolvringarna var svarta och fina hur kollar jag kompet och vad innebär det egentligen?
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

dom ska hälst va silvriga men bara dom inte var gula eller nått.. hur såg cylinderloppet ut? inga spår eller nått?

okej men choken kan du bara koppla bort du behöver inte ta bort själva choken aså..
aml417
Elmoped

Inlägg av aml417 »

inga konstigheter i cylindern heller. hur menar du med att koppla lås choken? det e autochoke på min
Jet-power
Elmoped

Inlägg av Jet-power »

ja de är autochoke på den men den har väl kablar?

följ kablarna tills dom leder till den kontakt där man kan koppla bort den.

om inte du kan hitta det så får du väl skruva loss den helt.

på mon är det en liten skruv som håller den men det är en sym jet jag har.

men du ska kunna hitta en kontakt där den är kopplad (strömförsörjd)
Låst