Vad har hänt med moppen?

Här samlar vi alla arkiverade trådar fram till april 2011.
Genkel^
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 juni 2010, 18:59
Ort: Östergötland

Vad har hänt med moppen?

Inlägg av Genkel^ »

Tjena!

Jag skulle behöva hjälp med att lista ut vad som har hänt med min moppe , berättar nu om hela händelsen:

Moppen hade skurit för ett tag sen och då lämnade jag in den på verkstan och dom bytte kolv + cylinder och veven tror jag. Därefter när jag fick tillbaka den så hade jag hört från massor folk att man inte behövde köra in den utan att man skulle låta den stå på tomgång i 5-10 minuter och sedan gasa lite lätt tills cylindern blev varm , och då var den tydligen inkörd och sedan kunde man köra på som vanligt , dom sa också att det var några lager som tätte bättre då också. Hade ju också mitt Hebo effekt rör på då. Så jag började köra på som vanligt , moppen kunde dock bara varva 10000 med effekt röret och detta var ju lustigt då den ska kunna varva ungefär 12-13000 med trimmet på och den gjorde max 70-75 när den förut gjort ungefär 85-90km/h. Så jag ställde den på tomgång och började gasa som in i helvete , den strypte typ vid 10000 varv men sen när man fortsatte gasa så gick den vääääldigt segt över 10000 och jag fick upp den till 12000 , men när jag körde fick jag bara upp den på 10000 och inte över. Eftersom jag inte är någon expert på moppar så körde jag på 2an eller 3an och sen började varva upp som fan ungefär vid 12000 och kolla om man bara var tvungen att varva upp den ganska högt för att det den där spärren vid 10000 varv skulle släppa , och till alla er som tror jag har strypt cdi-box , nej jag har ostrypt. Plötsligt när jag stod och gasade som in i helvete på tomgång upp till 12-13000 så small det till ungefär och efter det började det skramla framme vid veven och motorn , och moppen blev skit seg och svag och accelerade skit dåligt. Har man bara moppen igång så skramlar det inget , men så fort man börjar gasa lite så börjar det skramla som satan. Har lyssnat lite vart ljudet kan komma ifrån och det låter som om det kommer från veven. Men jag körde vidare och tänkte inte mer på det , jovisst moppen var svag och accelerade dåligt. Bytte då till orginal röret , men det var samma sak där , men moppen gjorde fortfarande 55-60km/h. Så jag har kört några mil med det där problemet nu , men nu dom senaste dagarna har moppen börjat skramla mer där framme och nu hackar den som tusan hela tiden och jag får bara upp den i max ungefär 40km/h.

Behöver hjälp fort , vad kan vara felet? :(
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

du är ju dum i huvudet som ställer dig och bönnvarvar moppen på tomgången!
dessutom med helt nya o fräscha grejer som inte är tillslitna efter varandra!

antagligen har det hänt något med kolven eller nåt.. ta av cylindern och titta!
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Genkel^
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 juni 2010, 18:59
Ort: Östergötland

Inlägg av Genkel^ »

bluerider94 skrev:du är ju dum i huvudet som ställer dig och bönnvarvar moppen på tomgången!
dessutom med helt nya o fräscha grejer som inte är tillslitna efter varandra!

antagligen har det hänt något med kolven eller nåt.. ta av cylindern och titta!

uhm , kan väll inte säga att jag är dum i huvudet , bara lite okunnig om motorer och mopeder osv...

Kolv + cylinder är i fint skick , har redan kollat.
Användarens profilbild
MartenRRX
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 411
Blev medlem: 23 maj 2010, 18:36

Inlägg av MartenRRX »

det där med att bara låta den gå på tomgång e skitsnack...

Man SKA köra in de nya sakerna så att de "vänjer sig"(kanske inte 50mil men iaf 20)annars skiter det sig som det gjort för dig.
Användarens profilbild
TK_DRAC
Gasres
Inlägg: 1356
Blev medlem: 30 september 2007, 18:13
Ort: Älmhult

Inlägg av TK_DRAC »

du har skrurit cylindern och kolv så bara å köpa nytt... Det är aluminium cylindrar som man inte behöver någon längre inkörning på men det är ju inte så att du ska varva sönder den dem första milen. En gjutjänrs cylinder som du troligen har kräver minst 20-30 mil för att bli inkörd.. Sen går alla cylindrar sämre innan dem e inkörda.. Om du har otur så har du förstört vev coh ramlager oxå.. så de blir inte direkt ett billigt misstag..
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

Genkel^ skrev:
bluerider94 skrev:du är ju dum i huvudet som ställer dig och bönnvarvar moppen på tomgången!
dessutom med helt nya o fräscha grejer som inte är tillslitna efter varandra!

antagligen har det hänt något med kolven eller nåt.. ta av cylindern och titta!

uhm , kan väll inte säga att jag är dum i huvudet , bara lite okunnig om motorer och mopeder osv...

Kolv + cylinder är i fint skick , har redan kollat.
hur tror du att något kan hålla att gå upp och ner 12 000!!!! gånger på 1 minut! utan fartvind som kylning?

vad har du för moped?
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Genkel^
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 juni 2010, 18:59
Ort: Östergötland

Inlägg av Genkel^ »

bluerider94 skrev:
Genkel^ skrev:
bluerider94 skrev:du är ju dum i huvudet som ställer dig och bönnvarvar moppen på tomgången!
dessutom med helt nya o fräscha grejer som inte är tillslitna efter varandra!

antagligen har det hänt något med kolven eller nåt.. ta av cylindern och titta!

uhm , kan väll inte säga att jag är dum i huvudet , bara lite okunnig om motorer och mopeder osv...

Kolv + cylinder är i fint skick , har redan kollat.
hur tror du att något kan hålla att gå upp och ner 12 000!!!! gånger på 1 minut! utan fartvind som kylning?

vad har du för moped?

Jadu , jag tänkte mig inte precis för där...

Jag har en Derbi Senda xtreme 04.
Genkel^
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 juni 2010, 18:59
Ort: Östergötland

Inlägg av Genkel^ »

TK_DRAC skrev:du har skrurit cylindern och kolv så bara å köpa nytt... Det är aluminium cylindrar som man inte behöver någon längre inkörning på men det är ju inte så att du ska varva sönder den dem första milen. En gjutjänrs cylinder som du troligen har kräver minst 20-30 mil för att bli inkörd.. Sen går alla cylindrar sämre innan dem e inkörda.. Om du har otur så har du förstört vev coh ramlager oxå.. så de blir inte direkt ett billigt misstag..

Jag har inte förstört kolven och cylindern , jag kollade förra veckan och dom var fina. Har hört från andra att jag nog har förstört vevlagren , kan det vara det?
Användarens profilbild
2stroke4ever
King of the street
Inlägg: 1903
Blev medlem: 16 september 2009, 21:33
Ort: Ludvika
Kontakt:

Inlägg av 2stroke4ever »

du har säkert pajjat vev eller ramlagren, sjukt dumt av dej att vara som fan hela tiden!...

ta av svänghjulskåpan och ruckla på svänghjulet, glappar det nått är det ram lagren.
om inte ta av cylindern och känn om staken rör sig upp och ner, dvs glappar.
det spelar ingen roll om du kan dra den lite åt sidan det är normalt, men bara den inte glappar upp och ner! då är det vev lagren. men kör alltid in saker!
Genkel^
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 juni 2010, 18:59
Ort: Östergötland

Inlägg av Genkel^ »

2stroke4ever skrev:du har säkert pajjat vev eller ramlagren, sjukt dumt av dej att vara som fan hela tiden!...

ta av svänghjulskåpan och ruckla på svänghjulet, glappar det nått är det ram lagren.
om inte ta av cylindern och känn om staken rör sig upp och ner, dvs glappar.
det spelar ingen roll om du kan dra den lite åt sidan det är normalt, men bara den inte glappar upp och ner! då är det vev lagren. men kör alltid in saker!

jo jag vet , mycket mycket dumt.. Men man lär sig av sina misstag ^^

Tusen tack för informationen , ska kolla dom där sakerna imorgon!
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 372
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:20
Ort: Sweden

Inlägg av lindbl0m »

Genkel^ skrev:
2stroke4ever skrev:du har säkert pajjat vev eller ramlagren, sjukt dumt av dej att vara som fan hela tiden!...

ta av svänghjulskåpan och ruckla på svänghjulet, glappar det nått är det ram lagren.
om inte ta av cylindern och känn om staken rör sig upp och ner, dvs glappar.
det spelar ingen roll om du kan dra den lite åt sidan det är normalt, men bara den inte glappar upp och ner! då är det vev lagren. men kör alltid in saker!

jo jag vet , mycket mycket dumt.. Men man lär sig av sina misstag ^^

Tusen tack för informationen , ska kolla dom där sakerna imorgon!
ohh nej du hade ju precis köpt , trist men sjukt dumt av dig använd dig av sunt förnuft som gud gav till oss alla nästa gång du ska göra nått ^^
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Inlägg av bluerider94 »

TK_DRAC skrev:du har skrurit cylindern och kolv så bara å köpa nytt... Det är aluminium cylindrar som man inte behöver någon längre inkörning på men det är ju inte så att du ska varva sönder den dem första milen. En gjutjänrs cylinder som du troligen har kräver minst 20-30 mil för att bli inkörd.. Sen går alla cylindrar sämre innan dem e inkörda.. Om du har otur så har du förstört vev coh ramlager oxå.. så de blir inte direkt ett billigt misstag..
det är alu cylinder han har... men han borde ändå inte varvat den såpass precis i början!
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
Genkel^
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 juni 2010, 18:59
Ort: Östergötland

Inlägg av Genkel^ »

lindbl0m skrev:
Genkel^ skrev:
2stroke4ever skrev:du har säkert pajjat vev eller ramlagren, sjukt dumt av dej att vara som fan hela tiden!...

ta av svänghjulskåpan och ruckla på svänghjulet, glappar det nått är det ram lagren.
om inte ta av cylindern och känn om staken rör sig upp och ner, dvs glappar.
det spelar ingen roll om du kan dra den lite åt sidan det är normalt, men bara den inte glappar upp och ner! då är det vev lagren. men kör alltid in saker!

jo jag vet , mycket mycket dumt.. Men man lär sig av sina misstag ^^

Tusen tack för informationen , ska kolla dom där sakerna imorgon!
ohh nej du hade ju precis köpt , trist men sjukt dumt av dig använd dig av sunt förnuft som gud gav till oss alla nästa gång du ska göra nått ^^
Sure thing ^^
Genkel^
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 juni 2010, 18:59
Ort: Östergötland

Inlägg av Genkel^ »

bluerider94 skrev:
TK_DRAC skrev:du har skrurit cylindern och kolv så bara å köpa nytt... Det är aluminium cylindrar som man inte behöver någon längre inkörning på men det är ju inte så att du ska varva sönder den dem första milen. En gjutjänrs cylinder som du troligen har kräver minst 20-30 mil för att bli inkörd.. Sen går alla cylindrar sämre innan dem e inkörda.. Om du har otur så har du förstört vev coh ramlager oxå.. så de blir inte direkt ett billigt misstag..
det är alu cylinder han har... men han borde ändå inte varvat den såpass precis i början!
Indeed
Låst