Tja, nu är de så då att jag o typ 10 polare var i en skog bredvid en polare som bodde där i en skog. så skulle vi grilla då, så tog en med sig såg och yxa, så fällde vi kanske 3 fullstora träd, d.v.s 10-15 m. höga, vettefan vad det var någon trädsort men iaf. så kom polisen eftersom det hade varit några som hade ringt för det var mycket gap o sånt. så förhörde dem alla o så ringde hem till päronen. men nu, vad händer nu? beror allting på markägaren om han är sjyst och inte gör en anmälan? hur mycket skadestånd kan det komma upp till? har googlat och då verkar det som om det är mitt ute i nowhere(vilket det var) så kan det fortfarande handla om 5000/träd :O, någon som vet något eller har erfarenheter ? inga gissningar nu tack!
5000:- per träd hahah fan va dyrt isf.. virkes priserna ligger väl på dryga 500 kr bubikmetern... så ett normlat träd får dem bara 250:- för.. men med böter så kanske men de tror jag inte...
Kostnaderna på träden är ju från trädsort till trädsort, vissa är värda mer i pris.
Antingen är markägaren sjysst och skickar träden till sågverket och bara tar pengarna som träden var värda.
eller så får ni väl betala en slant var (men eftersom ni var 10 pers så blir det ingan enorma summor).
va uppe o kolla med en polare idag hur de såg ut, och de va två stycken tallar, dem var väl 10-12 meter ungefär. och sen va de typ 4 jättesmå "träd". och ja det beror ju på markägaren om han ens anmäler det men får la hoppas på det bästa, vill ju inte att dem ska hålla på och förstora upp skiten nu heller.
runners skrev:Hur som helst kan ni få på fan för skadegörelse på annans egendom, men vad straffskalan är på detta vet jag inte.
det lära vara lågt, delvis är vi ju unga och sen är de i mitten i skogen typoch tallar känns inte dyrt:P vet att ekar har dem illa av om man sågar i iaf
Min polare var inne i en granskog som var ganska ny (typ 5 år) och klippte av lite grenar för att lättare komma in till sin koja.
Han klippte alltså bara av typ 5 grenar per träd (ca. 20-30 träd) men ändå fick han skadestånd på flera tusen.
Så om anmälan blir gjord lär det inte bli billigt.
pruttrick skrev:Min polare var inne i en granskog som var ganska ny (typ 5 år) och klippte av lite grenar för att lättare komma in till sin koja.
Han klippte alltså bara av typ 5 grenar per träd (ca. 20-30 träd) men ändå fick han skadestånd på flera tusen.
Så om anmälan blir gjord lär det inte bli billigt.
man måste ju fråga markägaren först och om täden blev förstörda så får man ju klart ersätta dem..
MinikeV skrev:Haha gjorde ungefär samma sak för några veckor sen Fast vi högg och sågade bara ner EN fullstor tall Tog säkert över en timme att få ner den :D
jo, verkar som att allt beror på markägaren, fast jag har en känsla av att polisen kanske struntar i det och bara nöjer med sig att ringa hem och säga till typ men får la hoppas ^^
MinikeV skrev:Haha gjorde ungefär samma sak för några veckor sen Fast vi högg och sågade bara ner EN fullstor tall Tog säkert över en timme att få ner den :D