Derbi -tråden

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm
rozander
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 25 februari 2010, 16:37
Ort: Vänersborg

Inlägg av rozander »

men om färäldrar säger nej till trim och om man inte vill låta allt för mycke, åkte förbi en polis idag med de jag har dom kollade inte ens på mig. jag rekomenderar att borra men ett 2T är inte alls fel :D
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

rozander skrev:alla som ägen en Derbi drd pro sm som vill trimma upp den, borra i bluggen som går in i cilyndern, ta bort en plugg i förgasaren( sitter en metall platta som förhindrar bensin och syre) dreva 53/14 och till ett lagom munstycke, accar som en gud och topp hastig heten är inte alls dum!
Vart hittar du den någonstans?

Sen kan jag bara tillägga att det här i övrigt inte är något nytt ;)
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 372
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:20
Ort: Sweden

Inlägg av lindbl0m »

rozander skrev:tjenare. jag skulle vilja få ett tips vad jag ska göra för att få upp min drd pro sm 09 till 80km/h, jag har bytt drev men den är skit slö, så vad skulle du ha gjort, ska även dra någon plugg och byta munstycke.
Ovärt att dreva original :P
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 372
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:20
Ort: Sweden

Inlägg av lindbl0m »

Riiikard skrev:
rozander skrev:alla som ägen en Derbi drd pro sm som vill trimma upp den, borra i bluggen som går in i cilyndern, ta bort en plugg i förgasaren( sitter en metall platta som förhindrar bensin och syre) dreva 53/14 och till ett lagom munstycke, accar som en gud och topp hastig heten är inte alls dum!
.. Eller så sätter man på ett Gianelli, så går den ännu bättre ^^
sant :D
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
rozander
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 25 februari 2010, 16:37
Ort: Vänersborg

Inlägg av rozander »

bensinskalle jag orkade inte läsa allt innan (a, men vart jag hittade pluggen i förgasaren eller vad menar du :)
Användarens profilbild
antonjansson_
Svårstartad skrothög
Inlägg: 307
Blev medlem: 1 februari 2009, 19:36
Ort: vasa

Inlägg av antonjansson_ »

nån som vet vilken gaffel olja det skall i gilera smt ?
Polisen och bromsen är fartens hinder !
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 372
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:20
Ort: Sweden

Inlägg av lindbl0m »

rozander skrev:bensinskalle jag orkade inte läsa allt innan (a, men vart jag hittade pluggen i förgasaren eller vad menar du :)
du behöver inte läsa hela, han gjorde ju det han menade fetare, läs igen :P
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 372
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:20
Ort: Sweden

Inlägg av lindbl0m »

antonjansson_ skrev:nån som vet vilken gaffel olja det skall i gilera smt ?
det här är en Derbi tråd
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
Användarens profilbild
MinikeV
Gasglad!
Inlägg: 854
Blev medlem: 2 februari 2009, 15:16
Ort: Finland

Inlägg av MinikeV »

lindbl0m skrev:
antonjansson_ skrev:nån som vet vilken gaffel olja det skall i gilera smt ?
det här är en Derbi tråd
Derbi och gilera är precis likadanna!!!! :evil:
Lägg dig inte i sa mannen som sket i sängen
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

MinikeV skrev:
lindbl0m skrev:
antonjansson_ skrev:nån som vet vilken gaffel olja det skall i gilera smt ?
det här är en Derbi tråd
Derbi och gilera är precis likadanna!!!! :evil:
yepp. Angående oljan så vet jag tyvärr inte.......
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

antonjansson_ skrev:nån som vet vilken gaffel olja det skall i gilera smt ?
Jag kör på biltemas i min gaffel :)
mopedpojken
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 juni 2010, 19:04

Inlägg av mopedpojken »

är det här luftburken? :?

hur tar man bort skorstenen? :)

http://img88.imageshack.us/img88/8202/dsc00414i.jpg
matton2
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 7 juni 2010, 19:35
Ort: malax/finland

Inlägg av matton2 »

mopedpojken skrev:är det här luftburken? :?

hur tar man bort skorstenen? :)

http://img88.imageshack.us/img88/8202/dsc00414i.jpg

ja det är luftburken och det går lätt att ta bort den pilla lite på den bara så får du nog bort den men akta så att gummit inte skadas
Användarens profilbild
Riiikard
Varnad
Inlägg: 575
Blev medlem: 29 november 2009, 19:58
Ort: Västragötaland i en liten håla

Inlägg av Riiikard »

antonjansson_ skrev:nån som vet vilken gaffel olja det skall i gilera smt ?
Jag kör på Biltema, funkar skitbra! Kör på 5W om jag inte minns fel ..
//MVH
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

matton2 skrev:
mopedpojken skrev:är det här luftburken? :?

hur tar man bort skorstenen? :)

http://img88.imageshack.us/img88/8202/dsc00414i.jpg

ja det är luftburken och det går lätt att ta bort den pilla lite på den bara så får du nog bort den men akta så att gummit inte skadas
Bara att dra lite försiktigt, den sitter dels limmad med ett brunt, ganska klent lim.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
yahama94
Hyper-Dt50x
Inlägg: 200
Blev medlem: 18 juni 2009, 09:34
Ort: bonneland

Inlägg av yahama94 »

tja ingen som har en 70/80cc cylinder till en Derbi 00-05 som är till salu?
Användarens profilbild
lindbl0m
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 372
Blev medlem: 17 juli 2009, 21:20
Ort: Sweden

Inlägg av lindbl0m »

yahama94 skrev:tja ingen som har en 70/80cc cylinder till en Derbi 00-05 som är till salu?
kolla köp/sälj
Mitt Derbi drd racing limited projekt :D
http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=19355
mopedpojken
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 juni 2010, 19:04

Inlägg av mopedpojken »

Måste man byta munstycken eller nåt annat efter tagit på skorstenen? :)
Genkel^
Elmoped
Inlägg: 19
Blev medlem: 17 juni 2010, 18:59
Ort: Östergötland

Inlägg av Genkel^ »

mopedpojken skrev:Måste man byta munstycken eller nåt annat efter tagit på skorstenen? :)
Ja , det måste man.
mmartin_
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 juni 2009, 11:17
Ort: finland

Inlägg av mmartin_ »

Har ett litet problem nu, när min Derbi Senda sm -02 har stått i ca 2h+ så då man startar den så varvar den till kanske 8-9k i kanske 10 sec o sen sjunker den till det jag har intsällt på.
Vad är problemet? drar den tjuvluft eller fel inställt ?
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

mmartin_ skrev:Har ett litet problem nu, när min Derbi Senda sm -02 har stått i ca 2h+ så då man startar den så varvar den till kanske 8-9k i kanske 10 sec o sen sjunker den till det jag har intsällt på.
Vad är problemet? drar den tjuvluft eller fel inställt ?
Gör den det bara då du startar oavsett hur länge den stått?
mmartin_
Elmoped
Inlägg: 115
Blev medlem: 4 juni 2009, 11:17
Ort: finland

Inlägg av mmartin_ »

bara om den har stått längre än 2 timmar
Användarens profilbild
derbi_senda93
Tk & Snabbgas!
Inlägg: 1773
Blev medlem: 1 juni 2008, 19:27
Ort: Landvetter

Inlägg av derbi_senda93 »

mmartin_ skrev:bara om den har stått längre än 2 timmar
Kolla att den inte drar tjuvluft, spruta startgas vid ställen du kan misstänka. Går den upp i varv så vet du att den drar tjuvluft.

Annars kolla att gaswiren sitter rätt och inte hängt sig eller hänger sig när man vrider styre etc.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

yahama94 skrev:tja ingen som har en 70/80cc cylinder till en Derbi 00-05 som är till salu?
cylinderkitt är förbrukningsvaror, precis som lager. Du köper väl inte begagnade lager och sätter i motorer när du renoverar? ;) Bättre att köpa nytt, en moppecylinder kostar ju inte så brutalt mycket.
Har ett litet problem nu, när min sm -02 har stått i ca 2h+ så då man startar den så varvar den till kanske 8-9k i kanske 10 sec o sen sjunker den till det jag har intsällt på.
Vad är problemet? drar den tjuvluft eller fel inställt ?
Tror du har din luftskruv utskruvad för långt. När den är utskruvad över ca 4 varv så kan motorn rusa lite som den vill. Hade precis samma problem med min gamla drd förut
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
mopedpojken
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 juni 2010, 19:04

Inlägg av mopedpojken »

Min bakskiva ser lite rostig/sliten ut, kan man få bort det på nåt eneklt sätt? :)
Användarens profilbild
Prodirt
Elmoped
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 december 2009, 14:14

Inlägg av Prodirt »

någon som har orginal avgasrör med alla strypningar kvar?
rozander
Svårstartad skrothög
Inlägg: 169
Blev medlem: 25 februari 2010, 16:37
Ort: Vänersborg

Inlägg av rozander »

Prodirt skrev:någon som har orginal avgasrör med alla strypningar kvar?


Jag hade, men kanske kan skaffa ett till dig?
stonehead81
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 juni 2010, 03:52

Derbi x-treme 05 effektrörs problem

Inlägg av stonehead81 »

TJena alla glada människor nu är det så här har haft min Derbi 05a nu i runt 1.5månader när jag bestämde mig för att jag inte hade lust att ligga sist imoppe gänget så jag köpte ett geanelli t2 ostrypt cdi och ett 53 bakdrev problemet är att när jag satt på allt och skulle starta den så hände inget den ville inte starta så jag satta på orginal cdi-boxen den starta men varvade bara runt 3k och gick 30, nu har jag köpt en ny lite dyrare cdi den startar men när man gasar på fri läge och kommer upp i lite högre varv typ brummar det till och varven bara stannar förlåt för den dåliga beskrivningen svårt att förklara, a just det byte munstycke från 80 till 98 också.

Snälla svara på detta tack i förhand!
Användarens profilbild
bluerider94
King of the street
Inlägg: 2135
Blev medlem: 10 juli 2009, 21:09
Ort: Lysekil

Re: Derbi x-treme 05 effektrörs problem

Inlägg av bluerider94 »

stonehead81 skrev:TJena alla glada människor nu är det så här har haft min Derbi 05a nu i runt 1.5månader när jag bestämde mig för att jag inte hade lust att ligga sist imoppe gänget så jag köpte ett geanelli t2 ostrypt cdi och ett 53 bakdrev problemet är att när jag satt på allt och skulle starta den så hände inget den ville inte starta så jag satta på orginal cdi-boxen den starta men varvade bara runt 3k och gick 30, nu har jag köpt en ny lite dyrare cdi den startar men när man gasar på fri läge och kommer upp i lite högre varv typ brummar det till och varven bara stannar förlåt för den dåliga beskrivningen svårt att förklara, a just det byte munstycke från 80 till 98 också.

Snälla svara på detta tack i förhand!
har du dragit pluggen i röret?
filma och lägg ut så ser man problemet bättre och det är lättare att hjälpa dig
snygg bakskärm, gustaviansk stil elle?

Oskar Hagstöm "Det är skit konstigt med mig, antingen får jag INGET eller så får jag något"
stonehead81
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 juni 2010, 03:52

Re: Derbi x-treme 05 effektrörs problem

Inlägg av stonehead81 »

bluerider94 skrev:
stonehead81 skrev:TJena alla glada människor nu är det så här har haft min Derbi 05a nu i runt 1.5månader när jag bestämde mig för att jag inte hade lust att ligga sist imoppe gänget så jag köpte ett geanelli t2 ostrypt cdi och ett 53 bakdrev problemet är att när jag satt på allt och skulle starta den så hände inget den ville inte starta så jag satta på orginal cdi-boxen den starta men varvade bara runt 3k och gick 30, nu har jag köpt en ny lite dyrare cdi den startar men när man gasar på fri läge och kommer upp i lite högre varv typ brummar det till och varven bara stannar förlåt för den dåliga beskrivningen svårt att förklara, a just det byte munstycke från 80 till 98 också.

Snälla svara på detta tack i förhand!
har du dragit pluggen i röret?
filma och lägg ut så ser man problemet bättre och det är lättare att hjälpa dig
jaa pluggen är utdragen kan se om jag har tid att filma idag vi får se
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

98 är ju jävligt stort för att bara köra trimmrör, tror nog att ditt 80 munstycke duger bättre i så fall till en början
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
stonehead81
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 juni 2010, 03:52

Inlägg av stonehead81 »

bensinskalle skrev:98 är ju jävligt stort för att bara köra trimmrör, tror nog att ditt 80 munstycke duger bättre i så fall till en början
ska testa byta tillbaka men tror det har nåt med tändningen att göra men vi får se
mopedpojken
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 juni 2010, 19:04

Inlägg av mopedpojken »

Har ett problem, ska försöka förklara så gott jag kan.

Ibland när jag ska dra iväg med moppen så går den bara 40/45 km/h och när det går lite uppför så går den max 25 hm/h. Sen när jag kör på gropiga vägar eller varvar mycke så börjar bensin, olje och temp lamporna lysa, sen går varvräknarn ner på noll ett tag innan den får fnatt och sticker iväg igen :?

Kan det vara att den värmenyper? (kör med allt original fast med ett pluggat thrower) Det har hänt nån gång att fläkten har satts på när jag kört ganska hårt med den, typ hållt fullt ett tag

Eller är det munstycket som är för litet, har kollat stiftet men kan inte riktigt avgöra färgen haha.

Skit i förgasarn? :?

Men det konstiga är att ibland går den perfekt i 60 km/h och ibland 40/45 km/h

Hoppas ni fattar vad jag menar haha :wink:
mummel
Varnad
Inlägg: 153
Blev medlem: 2 september 2009, 16:26

Inlägg av mummel »

ORginaldrevning på en Derbi xtreme 05 SM ?
mopedpojken
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 13 juni 2010, 19:04

Inlägg av mopedpojken »

mummel skrev:ORginaldrevning på en Derbi xtreme 05 SM ?
12/65 har jag för mig :)
Skriv svar